2022-08-04, 21:18
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Håller med om att dom är äldre med mer erfarenhet, godkänner filmning och kan hantera situationen bra. Men det VO skulle ha gjort istället för att slå med batongen var att boja honom och låta honom ligga kvar där till hela situationen var utredd.

Varför boja en död person? Det undrar jag med, men jag gissar att VO visste att Juha var död men i och med att allt blev filmat av "He punched me" var han tvungen att låtsas som om han levde (han knuffar lite på honom så han rör på sig) i försök att rädda sitt eget skinn.

Han bojade, för han gjorde fel från början.
Citera
2022-08-04, 21:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Och? Tagit del av men inte förstått?

Finns kanske ett visst utrymme för att arbetsgivaren kan ha gett instruktioner som kanske inte är riktigt förenliga med Polisens syn på hur ordningsvakter ska uppträda?
Citera
2022-08-04, 21:21
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massuppfittaren
Han är ju utbildad att inte ta strypgrepp, precis som den kvinnliga vakten är utbildad att inte sitta på ryggen och trycka ner ansiktet i marken. Sen är det ju en självklarhet för exakt alla normalbegåvade(som man väl ändå måste vara för att få bli ordningsvakt?) att det är dödligt att ta strypgrepp.

ÄR Han utbildad? Vet vi det? Med tanke på hur hans lågbegåvade chef och VD uttrycker sig i media om orsaken till dödsfallet innan obduktion genomförts, så kan man ju tänka sig nivån på utbildningen i det företaget.
Citera
2022-08-04, 21:22
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Finns kanske ett visst utrymme för att arbetsgivaren kan ha gett instruktioner som kanske inte är riktigt förenliga med Polisens syn på hur ordningsvakter ska uppträda?
Varför skulle det göra det? Det är inte raketvetenskap
Citera
2022-08-04, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Enligt Transport Facket så gjorde ordningsvakter och väktare 2.9 miljoner insatser 2019, bara ingripanden mot brott och ordningsstörningar var över 200 000. Dom ingripanden som inte har varit bra är säkerligen under 2000 vilket utgör endast 1%.]
1 procent är en galet låg siffra Tror mer att endast upp till 20 procent av deras 200.000 ingripanden var befogade. Att hoppa på småberusade eller tillfälligt högljudda personer eller avvisa zigenare som letar pantburkar är väldigt överdrivet..
Vet att ordningsvakter gör många ingripanden bara för att få upp statistiken!
Citera
2022-08-04, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
1 procent är en galet låg siffra Tror mer att endast upp till 20 procent av deras 200.000 ingripanden var befogade. Att hoppa på småberusade eller tillfälligt högljudda personer eller avvisa zigenare som letar pantburkar är väldigt överdrivet..
Vet att ordningsvakter gör många ingripanden bara för att få upp statistiken!

Då ska du anmäla det till deras förman Polismyndigheten!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2022-08-04 kl. 21:30.
Citera
2022-08-04, 21:32
Medlem
massuppfittarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
ÄR Han utbildad? Vet vi det? Med tanke på hur hans lågbegåvade chef och VD uttrycker sig i media om orsaken till dödsfallet innan obduktion genomförts, så kan man ju tänka sig nivån på utbildningen i det företaget.
Vi måste nog utgå ifrån det va? Det är polisen som sköter utbildningen.
Citera
2022-08-04, 21:33
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Dessa Ordningsvakter är anställda av CSG vilket är ett auktoriserat Bevakningsföretag, auktoriserat av Länsstyrelsen, även all personal måste vara godkända av Länsstyrelsen, men ordningsvakterna är förordnade (brickan på Bröstet) av sin förman Polismyndigheten, som även är tillsynsmyndighet för ordningsvakter, dom är tränad, och utbildad och godkända av polisen, att medverka med sin förman att upprätthålla den allmänna ordningen på offentlig plats;
https://polisen.se/lagar-och-regler/ordningsvakter/

Haha 🤣 du måste vara 60+

Som allvarligt tror på det fina gamla Sverige där myndigheter skötte tillsyn och saker och ting gick till på rätt sätt. Som på Palmes tid.

Upplysning: vi lever i ett microsamhälle av outsourcing och upphandlingarnas tidevarv där företagen lurar staten om och om igen på hur duktiga dom är för att lätt lura staten på dina och mina skattepengar.

Verkligheten är att dom öser in folk från gatan och kör ihop nån Pippi Lotta 15 min utbildning och sen ut på gatan.

"Ser ni en full finne så bryt ner han. Jag tar hand om media "
Citera
2022-08-04, 21:37
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Han bojade, för han gjorde fel från början.
Precis.
Citera
2022-08-04, 21:44
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Tänker som så att ett bojande och ff en oregerlig person i hotfull situation på något sätt skulle kunna bli förmildrande med greppet som OV gjorde.

Tror dock inte OV hann tänka. Han bojar efter orden att han inte andas. Han vänder inte!!! och påbörjar HLR. Stort och kanske bidragande misstag som ledde till döden.

Han insåg att han missat en stor jädra viktig grej som lärs ut i utbildningen och kollegorna är på ingång. Adrenalinet släpper…..

Måste boja och nu tar någon annan över
Senast redigerad av Fabriksbyggnad 2022-08-04 kl. 21:47.
Citera
2022-08-04, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Haha 🤣 du måste vara 60+

Som allvarligt tror på det fina gamla Sverige där myndigheter skötte tillsyn och saker och ting gick till på rätt sätt. Som på Palmes tid.

Upplysning: vi lever i ett microsamhälle av outsourcing och upphandlingarnas tidevarv där företagen lurar staten om och om igen på hur duktiga dom är för att lätt lura staten på dina och mina skattepengar.

Verkligheten är att dom öser in folk från gatan och kör ihop nån Pippi Lotta 15 min utbildning och sen ut på gatan.

"Ser ni en full finne så bryt ner han. Jag tar hand om media "

Jag är inte så mycket för konspirationsteorier!
Jag började i bevakningsbranschen när jag var 20 år, visst jag är över 60 år och ska snart gå i pension, jag har ju en unik inblick i branschen med tanke på att jag har jobbat med det hela livet, jag vet hur branschen funkar!
Citera
2022-08-04, 22:01
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Jag är inte så mycket för konspirationsteorier!
Jag började i bevakningsbranschen när jag var 20 år, visst jag är över 60 år och ska snart gå i pension, jag har ju en unik inblick i branschen med tanke på att jag har jobbat med det hela livet, jag vet hur branschen funkar!

Grattis till pensionen! Så tycker du att branschen hanterar det här fallet ok? Är det skillnad idag från 1990 talet vad det gäller utbildning och antagningskrav?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in