2022-08-04, 19:00
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinnepasta
Tycker inte om att Ukrainarna gör samma misstag som ryssen. Ligg förfan inte så nära varandra!

Det såg onekligen tätt mellan vagnarna. Men tror inte Ukrainara gör saker ogenumtänkt. Det är nånting stort på gång nu.
Citera
2022-08-04, 19:08
Bannlyst
Expressen publicerar rysspropaganda:

Amnesty anklagar Ukraina för krigsförbrytelser
Amnesty International anklagar Ukraina för att ha kränkt internationell humanitär rätt genom att föra krig från områden nära civila, samt sjukhus och skolor.

Folkrättsexperten Ove Bring är dock tveksam till människorättsorganisationens kritik.

– Om man försvarar sitt eget land så är man hänvisad till att göra detta från de platser som är aktuella, det är inte säkert att det är fält och skogar där det inte finns några civila, säger Ove Bring.
https://www.expressen.se/nyheter/amnesty-anklagar-ukraina-for-krigsforbrytelser/

Ove Bring har dock missuppfattat rapporten. Det Amnesty beskriver är ett mönster där Ukraina upprepade gånger har placerat militärer och militär utrustning i eller nära skolor, bostadshus och sjukhus samt andra civila byggnader med risk för civila offer även när alternativ funnits.

Även om man nämner ryska överträdelser så är det rapportens huvudsakliga tema att Ukraina brutit mot folkrätten och att man därmed har begått krigsbrott här.
Citera
2022-08-04, 19:09
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det såg onekligen tätt mellan vagnarna. Men tror inte Ukrainara gör saker ogenumtänkt. Det är nånting stort på gång nu.
Jag vet inte om ni såg att de hade mynningsskydd på några av kanonrören. (Inte den vagnen direkt bakom men de två andra)
Det kan inte vara särskilt nära fronten tänker jag.
Citera
2022-08-04, 19:10
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Ja.
Nej.

Det finns en hel del frågetecken kring Amnesty, nu när det hela aktualiseras. Personligen hade jag inget koll på dom alls någonsin... Alltid betraktad dom som hellylle " Nu ska vi skapa fred och sjunga kumbaja runt lägerelden säger alla stjärnögda tonårsidealister"
När jag läste detta så tvingas man byta uppfattning en smula

https://twitter.com/xenasolo/status/1555167248679157763?s=20&t=fTCBAWTnNQazEApVX3UcxQ
Citera
2022-08-04, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jo, jag håller med dig om det.

Men kommer verkligen Antonov i Ukraina bevilja support av ryska flygplan?

Kanske inte hängt med helt här i diskussionen.
Det handlar inte om de kommer eller inte kommer, eftersom att Antonov RU är helt självstående vad det gäller OEM och underhåll av flyflottan. Antonov UA skapades långt innan Ukraina blev vad det är idag, så det är inte som om Mc donalds kontra Putinburgers nej. En mycket stor del utav inrikes och utrikes, kortdistansflyg i Ryssland är just gjord utav olika typer utav Antonovs. De flesta av dessa är modeller som inte lyder under något jurisdiktat som gör dem endast Ukrainska. Tillbaks till konflikten nu ok
Citera
2022-08-04, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Du får prata med IAEA och säga till dem att de har missuppfattat allt.

Jag är ganska säker på att du har missförstått alltihop.
Citera
2022-08-04, 19:22
Medlem
Citat:
Jag vet inte om ni såg att de hade mynningsskydd på några av kanonrören. (Inte den vagnen direkt bakom men de två andra)
Det kan inte vara särskilt nära fronten tänker jag.
Mynningsskydden har "vi" drösvis med inne i vart vagn som har ett kanonrör. Den plockas inte av för avfyrning, men däremot sätter man på en ny vid var förflyttning om den förra blev förbrukad
Citera
2022-08-04, 19:26
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Mynningsskydden har "vi" drösvis med inne i vart vagn som har ett kanonrör. Den plockas inte av för avfyrning, men däremot sätter man på en ny vid var förflyttning om den förra blev förbrukad
Ofan, det visste jag inte. När jag körde CV90 så hade vi bara mynningsskydd på vid förflyttning. När vi "krigade" så åkte den av.
Det är möjligt att östdoktrin kör annorlunda förvisso.
Citera
2022-08-04, 19:28
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Det finns en hel del frågetecken kring Amnesty, nu när det hela aktualiseras. Personligen hade jag inget koll på dom alls någonsin... Alltid betraktad dom som hellylle " Nu ska vi skapa fred och sjunga kumbaja runt lägerelden säger alla stjärnögda tonårsidealister"
När jag läste detta så tvingas man byta uppfattning en smula

https://twitter.com/xenasolo/status/1555167248679157763?s=20&t=fTCBAWTnNQazEApVX3UcxQ
Deras engagemang i Assange fick mig att betrakta dem som Kreml styrda för länge sedan.
Citera
2022-08-04, 19:30
Medlem
swebarbs avatar
Ukraina fick in en rejäl träff på Donetsk bl a ett barn dog i attacken 8 döda och 5 skadade, man ser en söndersliten kropp i andra videon.
https://t.me/asbmil/3638
Citera
2022-08-04, 19:31
Medlem
Citat:
Ofan, det visste jag inte. När jag körde CV90 så hade vi bara mynningsskydd på vid förflyttning. När vi "krigade" så åkte den av.
Det är möjligt att östdoktrin kör annorlunda förvisso.
Nej min vän, den "doktrinen" är i allra högsta grad västerlänsk, såsom svensk. Dock gäller det mestadels kalibrar över 40mm, men även CV90, har en drös mynningskydd i bakre lådan ja
Citera
2022-08-04, 19:34
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Ukraina fick in en rejäl träff på Donetsk bl a ett barn dog i attacken 8 döda och 5 skadade, man ser en söndersliten kropp i andra videon.
https://t.me/asbmil/3638
Översättning:
Ryssar har nån sorts inbördes krig för sig i Donetsk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in