2022-08-04, 18:40
Medlem
Soterns avatar
MP och L ser ut att vara kvar, med andra ord blir det samma röra om för fyra år sedan.
Citera
2022-08-04, 19:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
MP och L ser ut att vara kvar, med andra ord blir det samma röra om för fyra år sedan.

Det blir detsamma ungefär. Eventuellt med någon rösts övervikt till de blågula denna gång dock, men inte alls säkert. Med det i åtanke så kommer det nog att bli en tämligen ful valrörelse.
Senast redigerad av Sinestro 2022-08-04 kl. 19:15.
Citera
2022-08-04, 19:09
Medlem
Om Demoskops siffror blir valresultat så är det ett katastrofval för sossarna. Man har precis fått en partiledare som i stort sett alla anser är ett lyft gentemot företrädaren och som utstrålar en sorts nostalgisk sossekompetens från Erlanders och Göran Perssons dagar, och ändå gör man bara ett resultat i paritet med förra årets. Vem vet, sossarna kanske rentav minskar i valet och Kristersson blir statsminister. Då har Sverige ännu aldrig haft en kvinnlig statsminister som fått sitt mandat att leda landet av folket.
Citera
2022-08-04, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Om Demoskops siffror blir valresultat så är det ett katastrofval för sossarna. Man har precis fått en partiledare som i stort sett alla anser är ett lyft gentemot företrädaren och som utstrålar en sorts nostalgisk sossekompetens från Erlanders och Göran Perssons dagar, och ändå gör man bara ett resultat i paritet med förra årets. Vem vet, sossarna kanske rentav minskar i valet och Kristersson blir statsminister. Då har Sverige ännu aldrig haft en kvinnlig statsminister som fått sitt mandat att leda landet av folket.

1. Demoskop har en mycket lång tradition av stora felmätningar i närheten av valen:
I genomsnitt är felen:
S nedmäts med 4%
Sd nedmäts med 1-3% (få valresultat än)
L uppmäts med 1-1.5%
Mp uppmäts med 1%
M, Kd, och C varierar vanligen i olika riktningar.

2. Det där låter mest som bullshit "Maggan" kommer från en helt annan sfär än Erlander och GP.

3. En demoskop är nog inget som man bör ta som löfte om någonting. Det är M:s gammel liberala falang som äger demoskop och Aftonbladet som beställt undersökningen. Någonstans i Sverige har ett call center ställt lite frågor och sedan har någon matemagiker viktat om resultatet.

4. Färdigflashbackat!
Citera
2022-08-04, 19:57
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Concac123
Aftonbladet/Demoskop 2022-08-04

S 28,7 (-1,6)
M 20,3 (-0,7)
SD 17,7 (+1,4)
V 7,7 (-0,7)
C 7,2 (+0,1)
KD 6,9 (+0,8)
L 5,7 (+1,0)
MP 4,8 (-0,1)

Mandatfördelning
S+C+MP+V 170
M+KD+SD+L 179

MSM:s och Public service:s MP-propaganda verkar gå vägen, men de blågula är nu störst i vilket fall.

Inget val, oavsett resultat i övrigt, kan beskrivas som något annat än ett katastrofval om MP är kvar i Riksdagen. Här ser det ut som att en mindre andel S-väljare har gått till MP, möjligen som stödopposition för att presumtiva väljare, men ett minskat S kompenserar inte för att De Gröna Khmererna blir kvar. Oavsett regering kommer det bli svårt att få något värdefullt utfört när de är kvar.
Citera
2022-08-04, 20:08
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Inget val, oavsett resultat i övrigt, kan beskrivas som något annat än ett katastrofval om MP är kvar i Riksdagen. Här ser det ut som att en mindre andel S-väljare har gått till MP, möjligen som stödopposition för att presumtiva väljare, men ett minskat S kompenserar inte för att De Gröna Khmererna blir kvar. Oavsett regering kommer det bli svårt att få något värdefullt utfört när de är kvar.

MP ur riksdagen är väldigt önskvärt självklart som straff för allt skit dom orsakat större delen av befolkningen och dom har verkligen spelat ut sin rätt.
Men i praktiken spelar det ingen roll om MP har 49% och M 51%.
Så länge MP inte är med i budget/regeringsunderlag är det en stor vinst.
Som demoskop visar har M+KD+SD+L 179. Så då kvittar det egentligen om MP är kvar.

Ja, just nu är L fortfarande ett osäkert kort. Jag litar inte på dom, även om jag måste medge att jag gillar Johan P.
Citera
2022-08-04, 20:32
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
MP ur riksdagen är väldigt önskvärt självklart som straff för allt skit dom orsakat större delen av befolkningen och dom har verkligen spelat ut sin rätt.
Som demoskop visar har M+KD+SD+L 179. Så då kvittar det egentligen om MP är kvar.

Ja, just nu är L fortfarande ett osäkert kort. Jag litar inte på dom, även om jag måste medge att jag gillar Johan P.

Jag bedömer det som värre än så. Vi har kunnat se hur MP nästlat sig in även i regeringar de inte suttit med i. Man kan minnas att Göran Persson köpte MP-stöd medelst flyktingamnesti och Reinfeldt med migrationsöverenskommelsen. På 90-talet sålde sig S till MP genom att införa Miljöbalken - var inte Sanka Anna Lindh miljöminister då? SÅ länge MP är kvar i Riksdagen kommer de att sprida sitt gift varhelst de kommer åt.

Under kommande mandatperiod kan det inte uteslutas att Sverige hamnar i situationer där vi behöver gå bröstgänges tillväga mot Ryssland - överlever vi då om MP sitter i Riskdagen, i försvarsutskottet? MP är en trojansk häst. och måste röstas ut.
Citera
2022-08-04, 20:47
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Då har Sverige ännu aldrig haft en kvinnlig statsminister som fått sitt mandat att leda landet av folket.

Alla statsministrar har väl fått sitt mandat från riksdagen och så även Magda.
Hon har dock inte fått sitt mandat som partiledare efter ett riksdagsval. Kanske detta du menar?

Sist var det Ingvar Carlsson som hamnade i denna sits 1986 efter att Palme togs av daga.
Senast redigerad av Rektangel 2022-08-04 kl. 20:51.
Citera
2022-08-04, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Alla statsministrar har väl fått sitt mandat från riksdagen och så även Magda.
Hon har dock inte fått sitt mandat som partiledare efter ett riksdagsval. Kanske detta du menar?
Ja vad annars skulle jag mena tror du?
Citera
2022-08-04, 20:54
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman

Liberalerna kan omintetgöra ett regeringsskifte då kraven de kommer att ställa är inget som SD kan förlika sig med. Även om Johan Pehrsson försöker få det att låta som att han kan göra större kompromisser i Mig.politiken så har han inte resten av galningarna i partiet med sig. Om Mp och L båda klarar sig kvar är inte L alls främmande för att byta block redan veckan efter valet som de har visat förr. L är notoriskt politiskt opålitliga. Det som blir det enskilt viktigaste utfallet med valet i höst är att Mp åker all världens väg.
Citera
2022-08-04, 21:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94

Alla sunda människor vill naturligtvis ha ut MP ur riksdagen, men vad roll skulle MP spela om det blågula blocket vinner valet (som det ser ut som enligt en del ou) menar du?
Citera
2022-08-04, 21:46
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Alla sunda människor vill naturligtvis ha ut MP ur riksdagen, men vad roll skulle MP spela om det blågula blocket vinner valet (som det ser ut som enligt en del ou) menar du?

De finns med i Riksdagen, i utskotten och i arbetsgrupper. De får insyn, de får talartid i kammaren, de kan reservera sig, ta upp frågetid och interpellera, de får som riksdagsparti uppmärksamhet i massmedia. Riksdagsrepresentation är en betydelsefull plattform.

Men, och kanske viktigast, det kan inte uteslutas att de svekfulla Liberalerna, eller några av dem, sviker det blågulablocket, och då kan MP:s agerande fälla avgörandet. MP är en tickande bomb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in