Citat:
Ursprungligen postat av
UrgleGru
Fast det är nog tyvärr en win-win för vänsterblocket att låta V och S debattera invandring. Att V kan locka några vänstersossar genom att rasistsanklaga Ygeman har ingen betydelse för regeringsfrågan. Men samtidigt kan S med SD-retorik dra väljare från högerblocket.
Ja jag lutar nog åt att hålla med dig här.
Ygeman har just nu fått all fokus de senaste dagarna, hans uttalande diskuteras på ledarsidorna, på sociala medier, han intervjuas kors och tvärs, "experter" diskuterar om förslaget är möjligt mm och ingen nämner att invandringskranen fortfarande är helt öppen! Han får framstå som en hård och lösningsorienterad realist. V, MP och C som många högersossar ändå inte tycker om attackerar honom men går 1-2% väljare dit är det ändå inom samma block, målet är att locka över M och SD väljare.
Tidigare har jag trott att all diskussion om invandring gynnar SD. Att om Ygeman lajvar hårda tag så tänker folk att det här har ju SD sagt länge och röstar då SD. Tyvärr fungerar det inte så, många SD väljare verkar motvilligt rösta på SD och alltid hålla utkik för en anledning att återvända till S och M.
Skulle nu Ygeman också gå ut och lova någon flerårig utredning om att kanske i framtiden göra det svårare att anhöriginvandra till Sverige kan de mycket väl locka över 2-3% från SD och med enkelhet ta hem detta. Fortsätter invandringsdebatten vara het skulle ett sådant utspel inte förvåna mig trots att S aldrig skulle få igenom det med nuvarande regeringsunderlag.