2022-08-04, 14:25
Medlem
Aeriannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
-2,3 för de rödgröna och +2,5 för de blågula är ju lysande

Statistisk opinion har lagt ut detta, men jag kan inte hitta den på Aftonbladet??

https://twitter.com/StatistiskO

Här är den.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/28LBLr/socialdemokraterna-tappar-valjare-hogern-i-majoritet
Citera
2022-08-04, 14:44
Avslutad
Bra mätning för Sverigedemokraterna. Dessutom i Demoskop som under aftonbladet som beställare haft SD lågt och klart lägre än dom flesta andra institut. Det talar för en nivå kring 19% just nu och mycket möjligt att få upp till 20%+ fram till valdagen. Trenden har alltså vänt kraftigt uppåt för Sverigedemokraterna igen genom hårt arbete och god synlighet gällande massinvandringen, masskriminaliteten, Skellefteå-flickan, dödsskjutningarna med mera.
Citera
2022-08-04, 14:52
Medlem
ariberts avatar
Smolket i bägaren är att MP verkar klara sig kvar. Antagligen har S-väljare hörsammat budskapet från framträdande S-företrädare att stödrösta på MP.
Citera
2022-08-04, 14:59
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Smolket i bägaren är att MP verkar klara sig kvar. Antagligen har S-väljare hörsammat budskapet från framträdande S-företrädare att stödrösta på MP.

Detta är ju bara en opinionsundersökning och MP låg hos detta institut högt även i förra mätningen de gjorde - till skillnad från övriga institut.

Vilka socialdemokratiska väljare ska stödrösta på MP? Knappast de socialdemokratiska arbetare som finns kvar inom bygg & industri - dessa hatar i regel MP, inte heller migrantväljarna, knappast kvinnorna i vården, möjligen tjänstemän inom de offentliga sektorn. Frågan är om dessa räcker. MP kanske kan hoppas på centerväljare nu när Lööf dalar i popularitet.
Citera
2022-08-04, 15:10
Medlem
Awkwardmans avatar
Skulle dessa siffror stå sig och mp Dessutom hamna under spärren. Ja då kan vi tala om jordskredsseger för högerblocket.

Tror att L kommer ta in ännu mer, kanske lite från S och från C. Liberalerna kör på sin el-skattsgrej nu som jag tror är Phersons svar på ”språktest”. Tror fan det kan bli valets budgivning . L håller här i taktpinnen.
Senast redigerad av Awkwardman 2022-08-04 kl. 15:15.
Citera
2022-08-04, 15:12
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:

Skulle inte betta på det. (Marginell) minskning i demoskop, som brukar visa högt. borde öka lite om det är en trend, men tror det pyser ur. Der intressanta blir sammanslagna mätningarna.
Senast redigerad av Awkwardman 2022-08-04 kl. 15:16.
Citera
2022-08-04, 15:17
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Skulle dessa siffror stå sig och mp Dessutom hamna under spärren. Ja då kan vi tala om jordskredsseger för högerblocket.

Tror att L kommer ta in ännu mer, kanske lite från S. Liberalerna kör på sin el-skattsgrej nu som jag tror är Phersons svar på ”språktest”.

Ett regeringsskifte är inte prio 1 för mig. Jag ser helst att både MP och L åker ut ur riksdagen, sen får det bli vad det blir.
Skulle L få till ett bra valresultat så skulle dom bara fortsätta att kräkas ännu mer på SD. Skulle L dessutom tvinga till sig en plats i regeringen, och SD hamnar utanför så ser det inte alls bra ut.
Citera
2022-08-04, 15:21
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
Ett regeringsskifte är inte prio 1 för mig. Jag ser helst att både MP och L åker ut ur riksdagen, sen får det bli vad det blir.
Skulle L få till ett bra valresultat så skulle dom bara fortsätta att kräkas ännu mer på SD. Skulle L dessutom tvinga till sig en plats i regeringen, och SD hamnar utanför så ser det inte alls bra ut.

Tänker lite samma. L gör ett rekordval (relativt sätt). Mp åker ut om vi får igång energidebatten på riktigt. Skulle inte betta allt jag äger på det dock.

Jag tror du får, som jag hoppa på plan B redan nu .
Senast redigerad av Awkwardman 2022-08-04 kl. 15:24.
Citera
2022-08-04, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Bra mätning för Sverigedemokraterna. Dessutom i Demoskop som under aftonbladet som beställare haft SD lågt och klart lägre än dom flesta andra institut. Det talar för en nivå kring 19% just nu och mycket möjligt att få upp till 20%+ fram till valdagen. Trenden har alltså vänt kraftigt uppåt för Sverigedemokraterna igen genom hårt arbete och god synlighet gällande massinvandringen, masskriminaliteten, Skellefteå-flickan, dödsskjutningarna med mera.

Trenden har väl varit upp för SD dom senaste 20 åren? Enda riktiga opinionsundersökningarna är väl vart 4e år när det är val..!
Citera
2022-08-04, 17:23
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Socialdemokraterna tenderar att göra starka valspurter. Jag tror att vi kan förvänta oss att S kommer att stärka sin ställning i opinionen, säger Karin Nelsson.

https://nyheteridag.se/blagult-majoritet-i-demoskop-trots-mp-over-sparren/

Förra året sa de tvärtom, att Socialdemokraterna brukar göra dåliga valspurter.
Citera
2022-08-04, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Demoskop hade tidigare SD högre än andra men gjorde någon omviktning 2020, högst sannolikt enligt beställarens önskemål. Vi får se om något eller några institut får skämmas när valresultatet kommer. Kanske ser vi SD på 22-23 procent. Då får alla skämmas.

Det brukar alltid vara något parti som instituten missar grovt på. Det kan vara ett litet parti som blir dubbelt så stort som förutspåtts men ibland även sossarna som får fem procentenheter mindre än vad de sista mätningarna visat.
Citera
2022-08-04, 18:33
Medlem
Vad var det jag sa? Bränslepriser (även om bensinpriset föll idag) och framförallt elpriserna kommer att bita sossarna i Röfvén....

Tur ändå för sossarna att valet är i september, men dom kommer att förlora. Ingenting går bra för Sverige nu, det är bara att inse.

MP är också körda, ju mer man visar fram Stenevi, desto mer förlorar man... ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in