2022-08-02, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Ok.
Istället för att återupprepa oss så låt oss vara eniga om att vara oeniga.

*edit* Första resultatet från google:
https://www.incrementum.li/wp-content/uploads/2018/09/Why-Bitcoin-Is-Technically-an-Inflationary-Currency.pdf

TLDR:

Conclusion
Although Bitcoin and gold are currently inflationary monies, according to the traditional
definition of inflation, their inflation rates are predictable and constantly decreasing. Similar
to gold, Bitcoin’s annual inflation rate will eventually reach zero percent.

According to the mainstream economic definition of inflation, Bitcoin is deflationary because
the purchasing power of Bitcoin increases over time
. Currently, Bitcoin’s purchasing power
is extremely volatile, although, this is expected to stabilize in the long-run. Since Bitcoin’s
total supply is fixed, Bitcoin’s purchasing power will continue to grow slowly over time if
demand continues to increase.

Jo, ordet inflation är mångtydigt. När jag använder ordet använder jag oftast den definition som brukar användas inom österrikiska skolan, det vill säga att inflation är en ökning av penningmängden. Prisökningarna kommer senare som en följd av inflationen men är inte inflationen. Med den innebörden har bitcoin en inflationstakt på cirka 1,73 procent, eftersom bitcoinmängden ökar i den takten i nuläget.

Om jag vill förtydliga att jag använder ordet såsom det nuförtiden oftast används i systemmedia, så brukar jag tala om "prisinflation" eller "KPI-inflation" eller något liknande.

Om man avser prisinflation så är det vettigt att tala om bitcoin som deflationär, men detta skulle ju teoretiskt sett kunna ändras, om marknadsvärdet av den skulle börja gå ständigt nedåt hädanefter (ett osannolikt men möjligt scenario).
2022-08-02, 20:02
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Ok.
Istället för att återupprepa oss så låt oss vara eniga om att vara oeniga.

*edit* Första resultatet från google:
https://www.incrementum.li/wp-content/uploads/2018/09/Why-Bitcoin-Is-Technically-an-Inflationary-Currency.pdf

TLDR:

Conclusion
Although Bitcoin and gold are currently inflationary monies, according to the traditional
definition of inflation, their inflation rates are predictable and constantly decreasing. Similar
to gold, Bitcoin’s annual inflation rate will eventually reach zero percent.

According to the mainstream economic definition of inflation, Bitcoin is deflationary because
the purchasing power of Bitcoin increases over time
. Currently, Bitcoin’s purchasing power
is extremely volatile, although, this is expected to stabilize in the long-run. Since Bitcoin’s
total supply is fixed, Bitcoin’s purchasing power will continue to grow slowly over time if
demand continues to increase.
I dokumentet och ditt citat står det att Bitcoin är inflationärt enligt den traditionella definitionen, vilket alltså var den etablerade synen innan ekonomivetenskapen övertogs av guldmyntfotens motståndare. Det är ju ekonomerna som försvarar pappersvalutor som definierar inflation på det sättet, för att kunna dölja sambandet mellan ökningar av mängden pengar och högre priser.
2022-08-02, 22:31
Medlem
Om anledningen att man köper Bitcoin är att det är digitalt guld, så borde ju en jämförelse med guld hjälpa en att fatta beslut.

Hur mycket guld finns det? Kanske hundra biljoner kronor? Åtminstone om man räknar bort statliga guldreserver, för det kommer nog aldrig Bitcoin användas till.

Hur mycket Bitcoin finns det? Kanske fem biljoner kronor? Alltså litar folk tjugo gånger så mycket på guld som de litar på Bitcoin.

Jag tycker det låter hyfsat realistiskt, så jag förväntar mig inte att Bitcoin går upp speciellt mycket. Fast kanske det inte går ned så mycket heller?
2022-08-03, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GesturBoddason
Om anledningen att man köper Bitcoin är att det är digitalt guld, så borde ju en jämförelse med guld hjälpa en att fatta beslut.

Hur mycket guld finns det? Kanske hundra biljoner kronor? Åtminstone om man räknar bort statliga guldreserver, för det kommer nog aldrig Bitcoin användas till.

Hur mycket Bitcoin finns det? Kanske fem biljoner kronor? Alltså litar folk tjugo gånger så mycket på guld som de litar på Bitcoin.

Jag tycker det låter hyfsat realistiskt, så jag förväntar mig inte att Bitcoin går upp speciellt mycket. Fast kanske det inte går ned så mycket heller?

Jag kan köpa att folk litar tjugo gånger mer på guld än på bitcoin i nuläget, men hur kommer du därifrån till att du inte förväntar dig att bitcoin ska gå upp speciellt mycket? För varje dag som går tillkommer ju nya bitcoinanvändare.

Jag kan för övrigt säga att jag också på sätt och vis litar mer på guld än på bitcoin, trots att jag har cirka 90 procent av allt jag äger i bitcoin. Dvs. jag anser mina guldmynt som mer säkra i så måtto att jag inte förväntar mig lika kraftiga svängningar i guldets marknadspris och som nästan lika säkrade mot inflation. Risken att det blir något "fel" på guld ser jag som mindre än motsvarande för bitcoin.

Jag betraktar emellertid inte bitcoin som bara digitalt guld utan som något mycket mer omvälvande än så. Jag använder ockå bitcoin ett par gånger per månad för onlineköp, vilket inte fungerar med guld. Och mina bitcoin är extremt säkra, säkrare än guld, såtillvida att ingen kan ta dem ifrån mig om jag har dem i kallförvar (cold storage) och ingen kan tunna ut värdet på dem genom inflation eller genom att hitta en oväntad bitcoinfyndighet.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-08-03 kl. 19:26.
2022-08-03, 19:15
Medlem
DerWahnsinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GesturBoddason

Ditt svammel tar väl ändå priset! Hur många guldgruvor finns det? Och hur många BTC miners finns det? 1000 ggr fler.
Alltså litar folk tusen! Jaa TUSEN ggr så mycket på BTC jämfört med guld. Fantastiskt!
2022-08-04, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Och mina bitcoin är extremt säkra, säkrare än guld, såtillvida att ingen kan ta dem ifrån mig om jag har dem i kallförvar (cold storage) och ingen kan tunna ut värdet på dem genom inflation eller genom att hitta en oväntad bitcoinfyndighet.

Viktigaste egenskap! Kapital kan röra sig runtom i hela världen, utan bank system, det gör Kina panik och förbjuda bitcoin handel
2022-08-04, 09:22
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatten2013
Viktigaste egenskap! Kapital kan röra sig runtom i hela världen, utan bank system, det gör Kina panik och förbjuda bitcoin handel
Det kommer inte stoppa att kapital kan röra sig runt om i världen....
2022-08-04, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jag kan köpa att folk litar tjugo gånger mer på guld än på bitcoin i nuläget, men hur kommer du därifrån till att du inte förväntar dig att bitcoin ska gå upp speciellt mycket? För varje dag som går tillkommer ju nya bitcoinanvändare.

Jag kan för övrigt säga att jag också på sätt och vis litar mer på guld än på bitcoin, trots att jag har cirka 90 procent av allt jag äger i bitcoin. Dvs. jag anser mina guldmynt som mer säkra i så måtto att jag inte förväntar mig lika kraftiga svängningar i guldets marknadspris och som nästan lika säkrade mot inflation. Risken att det blir något "fel" på guld ser jag som mindre än motsvarande för bitcoin.

Jag betraktar emellertid inte bitcoin som bara digitalt guld utan som något mycket mer omvälvande än så. Jag använder ockå bitcoin ett par gånger per månad för onlineköp, vilket inte fungerar med guld. Och mina bitcoin är extremt säkra, säkrare än guld, såtillvida att ingen kan ta dem ifrån mig om jag har dem i kallförvar (cold storage) och ingen kan tunna ut värdet på dem genom inflation eller genom att hitta en oväntad bitcoinfyndighet.

Bitcoin kombinerar ju sällsyntheten hos guldet med effektiviteten i att vara digital. Detta är väldigt radikalt för mig... Att ha ett begränsat utbud, som guld håller sitt värde väldigt bra. Samtidigt är den digitala världen ofattbart effektiv jämfört med den analoga världen. Med Bitcoin får man båda delarna. Ungefär som om du kunde skicka dina guldmynt via e-mail.
2022-08-04, 13:14
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Bitcoin kombinerar ju sällsyntheten hos guldet med effektiviteten i att vara digital. Detta är väldigt radikalt för mig... Att ha ett begränsat utbud, som guld håller sitt värde väldigt bra. Samtidigt är den digitala världen ofattbart effektiv jämfört med den analoga världen. Med Bitcoin får man båda delarna. Ungefär som om du kunde skicka dina guldmynt via e-mail.

"Digital sällsynthet" är en oxymoron.
2022-08-04, 15:09
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Du menar att något digitalt inte kan vara sällsynt? Eller vad är det som du menar egentligen?

Låt oss googla, första träffen:
The cryptocurrency does display some attributes of a fiat currency system, however. It is scarce, it and cannot be counterfeited.
https://www.investopedia.com/ask/answers/100314/why-do-bitcoins-have-value.asp

DU är en (oxy)moron möjligtvis...
2022-08-04, 16:38
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Cathie Wood sålde 1,41 miljoner aktier i Coinbase igår, efter beskedet om en (till) SEC-utredning av Coinbase. Hennes GAV var $254,65 och hon sålde till ett all time low-pris på $53. En förlust på omkring 280 miljoner dollar alltså. Men detta är såklart bra för Bitcoin, om än något oklart hur... Först Musk, nu Wood – råttorna lämnar skeppet?

Coinbase upp över 100% så här någon dryg vecka senare. Bad move av Cathie Wood...
2022-08-04, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes

Jag kan hålla med om att det var det fram till dess att Bitcoin uppfanns.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in