Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-08-03, 11:51
Medlem
Lena Andersson har skrivit en ny bok med uppenbara paralleller till mordet på Olof Palme,

"Lena Andersson nya bok Koryféerna är en “konspirationsroman” där vi möter en fiktiv värld, med många paralleller till ett verkligt statsministermord och den politiska verklighet som omgärdade det. I podden intervjuas hon av Andreas Ericson och diskuterar makten, mörkläggningen och fiktionens möjlighet att avtäcka dem, socialdemokratins syn på sig själv och på förhållandet mellan stat och parti, och mycket annat."

https://www.svd.se/a/JxkVQ7/lena-andersson-om-ett-fiktivt-ministermord
Citera
2022-08-03, 12:19
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Lena Andersson har skrivit en ny bok med uppenbara paralleller till mordet på Olof Palme,

"Lena Andersson nya bok Koryféerna är en “konspirationsroman” där vi möter en fiktiv värld, med många paralleller till ett verkligt statsministermord och den politiska verklighet som omgärdade det. I podden intervjuas hon av Andreas Ericson och diskuterar makten, mörkläggningen och fiktionens möjlighet att avtäcka dem, socialdemokratins syn på sig själv och på förhållandet mellan stat och parti, och mycket annat."

https://www.svd.se/a/JxkVQ7/lena-andersson-om-ett-fiktivt-ministermord

Lena Andersson gick väl ut och propagerade mot en NATO-anslutning.
Om man tror att neutralismen i Sverige har blockerat informationsflödet,
t.ex. i fallet Nerzjinskij, så vore väl en NATO-anslutning ett sätt
att luckra upp tidigare låsningar. Man kunde få tydlig information
och därmed inte behöva en konspirationsroman till.
Citera
2022-08-03, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Sådan/a GM hade inte behövt fundera på något sådant hanterande, då han/de hade ratat (den på förhand okända) platsen.

Att utföra ett attentat på en plats som på förhand är lika okänd som vilka förutsättningar som där kan tänkas råda, bland folk i ett polistätt city och där man måste lita till tur för att komma undan är, per definition närmast, ej professionellt.

Frågan är om området samt platsen där GM avlossade det dödande skottet mot OP samt därtill LP skadades lindrigt, kan vara ett resultat av ett tillfälle som har uppkommit? Beroende på makarna Palmes rörelse förflyttning till just den platsen? När väl GM bestämmer sig för att avlossa skotten mot OP samt därtill skadar LP lindrigt? Frågan är om möjligen GM i samband med det också ev. blivit tvungen att improvisera?

/Agerade GM på ett möjligt tillfälle som uppkommit?
Citera
2022-08-03, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
33.35 in i klippet berättar Holmér om ett möte i Gamla stan runt midsommar 1985.
Uppgifterna hade varit till stor fördel för att föra utredningen framåt. Tydligen ville inte Säpo släppa dessa.
Är detta möte mellan poliser och militärer?

https://youtu.be/Ze2EaT4AMM0

Jag såg att detta varit uppe i tråden förut.

Användaren Mvagrippa svarade så här

"Hans Holmer som kokar soppa på sina PKK spikar. SÄPOs Alf Karlsson gick redan i Augusti 1985 ut och varnade för PKK i Aftonbladet , Yilderim fanns med i resonemanget och det är hans promenader i gamla stan HH syftar på"
Citera
2022-08-03, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Vad är egentligen känt om Tarendi?
Konstnär?
Galleri i Gamla Stan?
Palmehat.
Tillgång till en revolver?
Bekantskapskrets?

Svaret är ja på alla frågor ovan. Gällande revolver så har PU fått in en bild på Tarendi med revolver i hand som man inte kunnat avfärda som möjligt mordvapen.

Gällande bekantskapskrets så finns det en del påståenden från nära bekanta som pekar mot TT nazistsällskap som träffades "nära Sveavägen" (Aftonbladet). I förhör så sammankopplas han av bekant med Alf Enerström mm mm.

På en bild håller Tarendi en person i famnen som har ansiktsdrag av en potentiell ung Sigge Cedergren. Han påstås av bekanta ha arbetat för Cedergren. De e bodde i vilket fall nära varandra. Det vore bra om man kunde få fram en bild på Cedergren runt 75.

Det finns några namn på kända bekanta. De flesta döda. En relativt känd författare som skrev en bok om bla Palmemordet med namn som tagna ur PU. Författaren ifråga påstår inte att han tagit inspiration från Tarendi även om vi vet att de umgicks runt tiden för bokens släpp som lite grovt sammanfaller med den tid då Tarendi jagades av polisen.
Senast redigerad av Kall-Kyl 2022-08-03 kl. 23:18.
Citera
2022-08-04, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Det vet jag inte.
Har säkert målat något självporträtt.
Kanske fnns på nätet?
Han lever väl ännu?
Eller har jag missat hans död?!!!

Jag vet inget om Tarendi, men jag kollade med Skatteverket när jag ändå hade dom på tråden.
Han är försvunnen, ingen känd hemvist.
Citera
2022-08-04, 09:20
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Jag vet inget om Tarendi, men jag kollade med Skatteverket när jag ändå hade dom på tråden.
Han är försvunnen, ingen känd hemvist.

Nej, han är tydligen inte heller skriven någonstans, men enligt en uppgift så skulle han nu hålla till i en förort till Sthlm. Möjligen den lägenhet hans mamma hade fram till 2015...
Senast redigerad av MOPspanaren 2022-08-04 kl. 09:23.
Citera
2022-08-04, 10:11
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kall-Kyl
Svaret är ja på alla frågor ovan. Gällande revolver så har PU fått in en bild på Tarendi med revolver i hand som man inte kunnat avfärda som möjligt mordvapen.

Gällande bekantskapskrets så finns det en del påståenden från nära bekanta som pekar mot TT nazistsällskap som träffades "nära Sveavägen" (Aftonbladet). I förhör så sammankopplas han av bekant med Alf Enerström mm mm.

På en bild håller Tarendi en person i famnen som har ansiktsdrag av en potentiell ung Sigge Cedergren. Han påstås av bekanta ha arbetat för Cedergren. De e bodde i vilket fall nära varandra. Det vore bra om man kunde få fram en bild på Cedergren runt 75.

Det finns några namn på kända bekanta. De flesta döda. En relativt känd författare som skrev en bok om bla Palmemordet med namn som tagna ur PU. Författaren ifråga påstår inte att han tagit inspiration från Tarendi även om vi vet att de umgicks runt tiden för bokens släpp som lite grovt sammanfaller med den tid då Tarendi jagades av polisen.
Var det Thomas Tarendi som hade konstlokal på Västerlånggatan? Kan du länka till en bild på honom?
Citera
2022-08-04, 10:16
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Om vi fortsätter att botanisera i gode Viktors Gunnarssons telefonbok, så dyker Lars Carlzon upp. Tyvärr utan någonsomhelst mer information som adress eller telefonnummer.

Det fanns fyra LC i Sverige vid MOP, varav ett barn. En hade precis ändrat stavningen från Karlsson, han går bort.

Det innebär att det kan vara fråga om DDR-Carlzon, dvs den fd biskopen i Stockholm 1979-1984, Lars Carlzon.

Denne prästman, som prästvigde tyskfödda Antje Jackélen och var framträdande i Sjömanskyrkan bland annat som generalsekreterare i tio år, ersatte 1987 Stellan Arvidsson som ordförande i föreningen DDR-Sverige. I föreningens medlemsblad skrev han i slutet av 1989 vid tiden för murens fall: "vår beundran kvarstår för allt det goda som ändå uträttats under DDRs fyrtio år".

Givet LC engagemang i Sjömanskyrkan och VG kyrkokopplingar i övrigt och flackande till många länder gör det att oddsen sjunker för att biskopen verkligen fanns i telefonboken. Sannolikheten borde vara en bra bit över 50 %, eftersom den återstående kandidaten var 23 år gammal och bodde i Norrköping sedan barnsben.

Man blir inte ordförande i en sådan förening, om inte diktaturen har fullständigt förtroende för dig. Det är en spännande tanke att VG kände LC vid tiden för MOP.

Hade Birgitta Almgren fått fullfölja sitt arbete med att avslöja svenska STASI-tillgångar är det en lågoddsare att Lars Carlzons namn dykt upp. Eventuell kontakt med Viktor Gunnarsson kan vara både på religiös eller en mer suspekt grund. VGs göranden och låtanden är fortfarande ett besvärande ofullständigt kapitel i MOP.
Citera
2022-08-04, 10:20
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Aha, ok. Detta är ju sena uppgifter från honom.
De initiala är ju från 17/3 med uppföljning sedan i april 1986 och slutligen ett 2 timmars-förhör från 2019 mot bakgrund av allt han uttalat sig om i media.
https://drive.google.com/file/d/1PKIqscuskkOW5sBnStn_LULl9UqYQqG6/view

Sedan är det alltid "roligt" att hänvisa till detta.
Robert Gustafsson i Expressen 1995-01-17
https://imgur.com/efJ7Hz4

"Polisförhör en mardröm
Dessutom har han dåligt närminne, påstår han, och tycker det är ointressant att grubbla över vad som hände igår. 'Jag är för rastlös, det är roligare att tänka framåt.'
- Min mardröm är att hamna i polisförhör där de frågar vad jag gjorde i går 16.35. Jag kommer inte ihåg sånt, det vore enklare om de frågat: 'Vad gör du imorgon?'
- Jag var på samma biograf som Olof Palme innan han mördades och höll på att bryta ihop när Palmeutredningen ringde och undrade vad jag minns. Lucka, lucka, lucka."

Det är alltid viktigt att söka de ursprungliga utsagorna när spektakulära berättelser dyker upp allt eftersom åren går. I MOP finns åtskilliga exempel på detta.
Citera
2022-08-04, 10:36
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
Jag tycker det är rätt intressant att Otto ekevi har nämt Anti Avsan vid namn i hans youtube kanal. Hoppas det kan leda fram till något vidare.

de finska flickorna Har inte någon styrkt koppling mot Mordkvällen och Dekorimahörnan , tvärtom om är deras berättelser källor till starkt tvivel. Bara det faktum att vittnesmålen kommer fram sju år efter MOP gör mig tveksam till dess äkthet, och det finns fler källor till tvivel.

En handfull vittnen passerar mordplatsen ca 2313-2320 utan att se skymten av någon dekorimaman eller några finska flickor. Alla dessa vittnen, Scheffer, Rolder, Fauzzi, Landgre, Ålenius, Hellgren och säkert någon mer jag glömt i hastigheten, berättar om detta för polisen tiden efter mordet.
Dessa omnämns i GMPs rekonstruktion som finns återgiven i Sven Aners bok "Cover-Up".

Samtliga vittnesmål inkommer klart före de finska flickorna som kommer fram när en av tjejerna nämner detta för en tillfällig bekant vid namn Bo Hall på en finlandsbåt över sex år efter MOP. Bara den tidsrymden gör att deras uppgifter blir mer än lovligt svajiga och borde mana varje bedömare till besinning. När sedan nämnde Hall är medförfattare till ”En oväntad vändning” börjar min varningslampa blinka för högtryck.

De finska tjejernas vittnesmål är sig minst sagt divergerande. Den ena säger sig varit förbaskad på väninnan för att hon dragit med henne på en synnerligen obehaglig skräckrulle som hon beskriver. Filmen det rör sig om är tveklöst "Manhunter" med William Peterson, Joan Allen och
Brian Cox som en synnerligen läskig Hannibal Lecter. Problemet med att få den filmen i MOP-kvällen blir tydligt då den hade svensk premiär 22maj 1987!

Den som plockar fram de finska flickorna är DN-journalisten Olle Alsen som inte verkar bry sig om ovanstående "detaljer". Han får ett antal efterföljare som gnuggar händerna när Anti Avsan utpekas, ser chansen att koppla en baseball-polis och en moderat riksdagsman till MOP. Vad jag har sett av indicier så är anklagelserna mot AA helt obestyrkta. Finns inget belägg för att någon av tjejerna pekat ut honom. Det är OA som driver på om detta.

I ljuset av det funderar jag över vilka krafter som var/är i görningen för att peka mot detta "spår" som hittills helt saknat förankring i verkligheten. OAl drar igång ett antal spår som han aldrig fullföljer till vägs ände. Det är han som initierar kampanjen mot AA där sedan Aner och Lars Krantz medverkar som nyttiga idioter.
Citera
2022-08-04, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Var det Thomas Tarendi som hade konstlokal på Västerlånggatan? Kan du länka till en bild på honom?

Om han hade konstlokal just på Västerlånggatan låter jag vara osagt. Han ställde dock ut där flera ggr på andras gallerier. Tex ställe han ut 5 meter från lokalen där poliserna hade sina middagar. Men i GS hade han några lokaler. Troligen också i närheten av mordplatsen/hemmet.

Får återkomma gällande bilder.
Senast redigerad av Kall-Kyl 2022-08-04 kl. 12:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in