K 2043-95
FUP
Falu tingsrätt
s.26
"E" (Pontus Matz mamma) uppger att hon är övertygad om att sonen Pontus samt hans kompisar "L" och "A" har förövat rånet i K2043-95. Hon grundar detta på att hon har läst hans dagbok mm. På fredagen var Pontus in till staden och när han kom hem på eftermiddagen så åt han och "E" middag tillsammans. Pontus berättade då att han under fredagen träffat "L" och att denne haft mycket pengar på sig ca 3000 kr. "L" hade bjudit sina kompisar på hamburgare. Pontus kunde inte förklara varifrån "L" fått pengarna. Han hade också träffat "L" på torsdagskvällen (kvällen för rånet) enligt vad han uppgivit för modern. "E" hade en känsla av känsla av att Pontus hade något att dölja för henne när de satt och pratade vid middagen på fredagen. Hon tyckte att Pontus på något vis ville få henne att förstå att han varit med om något som han inte direkt kunde berätta. Hon gick in i hans rum och tittade i en dagbok som han har liggande hemma och som han brukar skriva vad han varit med om. Han har förbjudit honom att läsa i boken men hon trotsade detta förbud. I boken kunde hon läsa följande: Jag, "L" samt "A" har rånat en gubbe. Fick 2300 kr. Själv fick jag 500 kr.
s.24
SKL 2700-95
Pontus Matz dagbok:
var bra
Jag var på shopen
och jag och "L" och "A"
rånade en gubb
vi fick 2300-sen
sparkade jag ner en
bög som ville att jag skulle
runka åt honom jag fick 500
Jag var full
s. 58, 59, 60
Pontus erkänner att han gjort sig skyldig till rån och berättar detaljerat för polisen att rånet han skrivit om i sin dagbok har ägt rum. Pontus säger till polisen att "L" varit vid brottsplatsen (Vattugränd) vid den aktuella tiden för rånet.
s.62
Namnet "A" som står nämnt i hans dagbok i samband med rånet är "A". Pontus talar om för polisen vem "A" som varit delaktig i rånet är, att det som står i dagboken är sant.
s.63
Pontus säger att det är denna händelse som åsyftas i hans dagbok där han skrivit om en bög. Han säger också att denna berättelse om mannen är sann.
FALU TINGSRÄTT DOM B 804/94, B 259/95
s.18
Åklagaren har även åberopat ett fotografi av en vägg i en av häktets rastgårdar, på vilken Matz skrivit: Hej "L" Pontus M här vi rånade inte han han gav oss grejerna när vi slog han. Vi sa inte att vi skulle ha dom det var meningen som hys när vi gick efter han.
Matz har därom särskilt tillfrågad vitsordat att han skrivit den aktuella texten i sin dagbok. Matz har vidare vitsordat att han skrivit texten på väggen i rastgården och uppgivit anledningen vara att han var rädd att "L" som kände till rånet skulle gola på Matz och "A"
Wiktionary
golbög
(slang) tjallare, angivare; person som informerar rättsväsendet om brott — verkliga eller påstådda
Användning: Ordet används också mer generellt för att benämna opålitliga element som så att säga pratar bredvid mun, alltså läcker information till fel personer.

pinsamt att dom skyddar golbögen