2022-08-03, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du får ju skilja på händelsemomenten, eller hur?

Första ledet:
OV hör att det är bråk och påträffar Juha. Av någon anledning ger de sig på honom. Vakterna är en halv perrong från Juha när de drar batong och börjar gapa mot honom. Han står ensam där han står, INGEN är runt BO.
De har laga befogenhet att hur som helst ta ned honom till marken, det oavsett vad Juha har gjort innan(Pl§10 genom PL§13).
Juha blir nedtagen på marken och i KONTROLL. Hotet är därmed avvärjt och Juha är omhändertagen.
DÄR slutar första ledet av vaktens laga befogenhet.
DÄR slutar ALL NÖDVÄRN om Juha har brukat våld på någon.

Andra ledet:
Juha ligger på mage orörlig med två vakter på sig. Han kanske sprattlar lite, men inte med kraft.
Vakt 1 sätter sig på ryggen på Juha och håller ihop hans ben (standard av någon anledning).
Vakt2 slänger sig på Juhas överkropp, sätter sig i en sk. "Kesa-Gatame" och tar spjärn mot inventarier och sätter press på Juhas överkropp, lungor, nacke och huvud. Han tar ett stryptag och stryper ut Juha.
Då och då kommer Vakt 1 och trycker sin armbåge i bakhuvudet på Juha, ner mot perrongen och mot armen som Vakt 2 har under hakan på Juha. De håller här i över 1,5 minuter. Juha är helt lealös ochOBOJJAD.
Armarna är slappa, de ligger längst sidorna med handflatorna upp mot taget, hela huvudet är blått, han blöder från ansiktet.
Här finns inget nöd, här finns inget angrepp, här finns inget våldsamt motstånd, här finns inte något hot mot vakterna.

Tredje ledet:

Vakterna märker efter mer än 3 minuter att Juha har slutat att andas. Vakterna frågar varandra om Juha andas. Vakt 2 får panik, riktig panik. Vakt2 får nu ett infall att sätta handfängsel på Juhas nu livlösa kropp. Vakt 1 och 2 sitter nu och skriker våld mot tjänsteman samt att folk skall backa undan. Ingen av vakterna kollar Juhas status enligt de rutiner som finns.
Här är det underlåtenhet att förhindra brott (varandras brott), underlåtenhet att rädda liv och i allmänhet underlåtenhet enligt lag om skydd mot olyckor (dvs att förhindra olyckor och hjälpa till att rädda liv om det går).

Här finns det inte någon nöd eller hot från Juha. Inte ens Juha befinner sig i nöd längre, då han är avliden.
Vakterna är nu koncentrerade på att hålla avstånd och prata med vittnen. Ingen bryr sig om Juha.

Fjärde ledet:
AL och en väktargrupp 2 kommer på plats. AL rapporterar till TryggC att de kommer att rapportera misshandel och våld mot tjänsteman (hörs tydligt på filmerna). AL har ännu inte tagit bort sina anställda från Juha och han har inte kollat Juhas status.
Efter flera minuter beordrar AL att vaktgrupp 2 skall vända på Juha och börja HLR, nu har det gått mer än 6 minuter från hjärtstillestånd. Ingen ambulans är ens påkallad (iaf inte vad vi hör).

Här begås många brott och många rutiner bryts. AL skickar sedan iväg Vakt 1 och 2 för de skall isoleras och inte ens vara i närheten av Juha i detta läge. Men det tar flera minuter till innan detta sker.

Det är bara i det första ledet som Juhas våld mot envar och tjänstemän har någon som helst påverkan.
Ingripandet var över när BO befann sig på mage med två vakter på sig. DÄR har bara vakterna väldigt lite våld att nyttja enligt PL§10 och DÄR ska BO handfängslas.

Men ja, rättsväsendet kommer att fria vakterna från ansvar. Det är standard. Annars riskerar ordningsvakterna att få minskat förtroende.
Man gör som sagt en helhetsbedömning av situationen.Jag tror inte att vakterna kommer att frias från ansvar men man kommer ta hänsyn till att situationen var hotfull.
Citera
2022-08-03, 21:56
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan vara motiverat beroende på vad mannen gjort och sagt innan någon började filma.

Ponera att han uttalat dödshot, i det läget är det rimligt att ordningsvakterna tar tillfälle i akt att övermannar honom tänker jag.

Övermanna, absolut. Men vad jag kan se på filmen, så är han rätt snabbt övermannad och ligger stilla och gör inget motstånd. Även om han har uttalat dödshot, så har ordningsvakten inget mandat att utöva ett sådant våld att personen dör. Med risk för att jag misstolkar det jag ser, så är det grovt övervåld som är omotiverat. Men, jag hoppas att utredningen är opartisk och djupgranskande, så får vi förhoppningsvis svar på vad som är rätt och fel.
Citera
2022-08-03, 21:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Länk

Intressant att en av dom tilltalade skrivet mitt under podden när ärendet diskuteras.

Vem har tilltalats?

Menar du åtalad är du tidigt ute, ordningsvakterna är misstänkta för brott, åtal har inte väckts.
Citera
2022-08-03, 21:59
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Om rätten inte tycker att det borde dömas så kommer ju garanterat tron till rättsystemet att få sig en rejäl törn... och personer i dessa yrken lär ju få det än jävligare... när de ska ge sig på busset om det nu inte visar sig att han dog av en överdos.

Så du vill väl att de ska dömas eller? Accepterar man inte rättens beslut så är man snudd på rättshaverist.

OV har det redan jävligt i sitt yrke så svårt att tro att det blir värre.
Citera
2022-08-03, 21:59
Medlem
Nu vet ju ingen vad han dog av. Är det överdos eller ev hjärtstopp kan du väl inte klandra vakterna. Folk dör både vid och utan ingripande.
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Övermanna, absolut. Men vad jag kan se på filmen, så är han rätt snabbt övermannad och ligger stilla och gör inget motstånd. Även om han har uttalat dödshot, så har ordningsvakten inget mandat att utöva ett sådant våld att personen dör. Med risk för att jag misstolkar det jag ser, så är det grovt övervåld som är omotiverat. Men, jag hoppas att utredningen är opartisk och djupgranskande, så får vi förhoppningsvis svar på vad som är rätt och fel.
Citera
2022-08-03, 22:01
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Precis, att "slå till" kan likväl vara att någon råkar gå på en annan i tunnelbanan och sedan trilla på nästa person.
Ingen förutom TryggC vet om Juha har misshandlat någon. Det bör de 20 kameror som finns på den perrongen tälja ganska snabbt.

Just nu har vi inget som tyder på att Juha ens har rört någon. Vi har däremot ett erkännande att den där holländaren har tryckt till Juha. Vi har bildbevis på att vakterna trycker till BO.

I mobilvideon ser och hör man en man och en kvinna som säger att de blivit slagna av GM. Så det är nog ganska klarlagt.
Citera
2022-08-03, 22:02
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazdockans
Jojo jag har läst det där. Ordningsvakterna uppgav när de larmade polis att mannen hade ofredat och misshandlat. Men det är just ov's uppgifter och än så länge inget som har bekräftats av vittnen vare sig här i tråden eller i media (mig veterligen).

Sen har ju såklart tumultet föregåtts av nånting. Men om man får tro ett vittne här i tråden så hade ju mannen varit utåtagerande mot det egna sällskapet. Vilket är en stor skillnad mot att "gå berserk" mot random personer anser jag.

Vi VET inte. Att med facit i hand ta ov's ord för sanna gör i vart fall inte jag.

En annan sak jag funderar på: Vad är det för typ av människor som bara ger upp sitt arabiska födelsenamn för att hitta på ett Svensson-namn?
Varför får man ens göra så? Mycket märkligt tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Mer.info.007
För att få sin gamla skit bortraderat. Ett bättre CV

Alldeles säkert.

Citat:
Ursprungligen postat av Vidrik
Förmågan som är folkbokförd i Nynäshamn och tidigare hette H*di Moz*ffari?
*=a

Känner du honom sedan tidigare eller är det rapporterat namnbyte på ratsite, mrkoll eller liknande?

Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
När killen släpper huvudet förstår han att BO är död, men försöker låtsas som om han fortfarande lever genom att putta till honom så att han rör på sig och sliter upp armen för att sätta på handfängsel. Det syns även i hans blick när han försöker få ögonkontakt med tjejen att han VET.

Fängelse för båda.

Filmen förefaller vara borttagen. Stämmer det du skriver så, precis fängelse för båda. Livstid för honom.

Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Ett fyllo som går runt och stökar, slåss och misshandlar kvinnor. Om det var en blatte som gjort det hade du inte suttit här och gnällt.

Vi ska inte ha "blattar" i Europa. Punkt. I det gamla Sverige så om man misskötte sig så kom polisen och burade in personen. Ingen ska avrättas av polis eller ordningsvakt. När MENA-invandrare i uniform i tjänsten börjar mörda och misshandla vita borde var svensk/europé fundera över hur klokt det var med massinvandring. Rösta AfS och se till att få igång ett Repatrieringsverk och en Repatrieringsminister.
Citera
2022-08-03, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Man gör som sagt en helhetsbedömning av situationen.Jag tror inte att vakterna kommer att frias från ansvar men man kommer ta hänsyn till att situationen var hotfull.

Helhetsbilden är att situationen inte var hotfull. Två vakter låg på en person. De hade kontroll och ingreppet var över sedan länge. På vissa filmer ser du att Juha inte har någon runt sig på flera meter i radie innan vakterna springer med dragen batong mot honom.

Jag vet att Stockholms tingsrätt kommer att fria vakterna. Det är standard. Sedan kommer HoV att gräma sig över att rätta tingsrätten då åklagaren lär överklaga om inte anhöriga gör det. Någon nämndeman kommer att anse att Vakt1 har en bättre familj än Juha och därför skall Vakt1 gå fri.

Jag tror inte ens att deras AL stänger av vakterna. De lär fortsätta arbeta i tunnelbanan tills de blir fällda, om nu inte en kåt polisinspektör vill dra deras förordnader.
Citera
2022-08-03, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
I mobilvideon ser och hör man en man och en kvinna som säger att de blivit slagna av GM. Så det är nog ganska klarlagt.

Som sagt, det kan vara att de har blivit puttade i normal trängsel. Vi vet inte.
Jag kan påstå att du har slagit mig. Så, nu är det sanning, eller hur? Eller inte.
Citera
Medlem
Den här ilma mördaren liknar en punkare
Kritvit med svart hår. Vem har lurat henne
Citera
Medlem
Citat:
Du får ju skilja på händelsemomenten, eller hur?

Första ledet:
OV hör att det är bråk och påträffar Juha. Av någon anledning ger de sig på honom. Vakterna är en halv perrong från Juha när de drar batong och börjar gapa mot honom. Han står ensam där han står, INGEN är runt BO.
De har laga befogenhet att hur som helst ta ned honom till marken, det oavsett vad Juha har gjort innan(Pl§10 genom PL§13).
Juha blir nedtagen på marken och i KONTROLL. Hotet är därmed avvärjt och Juha är omhändertagen.
DÄR slutar första ledet av vaktens laga befogenhet.
DÄR slutar ALL NÖDVÄRN om Juha har brukat våld på någon.

Andra ledet:
Juha ligger på mage orörlig med två vakter på sig. Han kanske sprattlar lite, men inte med kraft.
Vakt 1 sätter sig på ryggen på Juha och håller ihop hans ben (standard av någon anledning).
Vakt2 slänger sig på Juhas överkropp, sätter sig i en sk. "Kesa-Gatame" och tar spjärn mot inventarier och sätter press på Juhas överkropp, lungor, nacke och huvud. Han tar ett stryptag och stryper ut Juha.
Då och då kommer Vakt 1 och trycker sin armbåge i bakhuvudet på Juha, ner mot perrongen och mot armen som Vakt 2 har under hakan på Juha. De håller här i över 1,5 minuter. Juha är helt lealös ochOBOJJAD.
Armarna är slappa, de ligger längst sidorna med handflatorna upp mot taget, hela huvudet är blått, han blöder från ansiktet.
Här finns inget nöd, här finns inget angrepp, här finns inget våldsamt motstånd, här finns inte något hot mot vakterna.

Tredje ledet:

Vakterna märker efter mer än 3 minuter att Juha har slutat att andas. Vakterna frågar varandra om Juha andas. Vakt 2 får panik, riktig panik. Vakt2 får nu ett infall att sätta handfängsel på Juhas nu livlösa kropp. Vakt 1 och 2 sitter nu och skriker våld mot tjänsteman samt att folk skall backa undan. Ingen av vakterna kollar Juhas status enligt de rutiner som finns.
Här är det underlåtenhet att förhindra brott (varandras brott), underlåtenhet att rädda liv och i allmänhet underlåtenhet enligt lag om skydd mot olyckor (dvs att förhindra olyckor och hjälpa till att rädda liv om det går).

Här finns det inte någon nöd eller hot från Juha. Inte ens Juha befinner sig i nöd längre, då han är avliden.
Vakterna är nu koncentrerade på att hålla avstånd och prata med vittnen. Ingen bryr sig om Juha.

Fjärde ledet:
AL och en väktargrupp 2 kommer på plats. AL rapporterar till TryggC att de kommer att rapportera misshandel och våld mot tjänsteman (hörs tydligt på filmerna). AL har ännu inte tagit bort sina anställda från Juha och han har inte kollat Juhas status.
Efter flera minuter beordrar AL att vaktgrupp 2 skall vända på Juha och börja HLR, nu har det gått mer än 6 minuter från hjärtstillestånd. Ingen ambulans är ens påkallad (iaf inte vad vi hör).

Här begås många brott och många rutiner bryts. AL skickar sedan iväg Vakt 1 och 2 för de skall isoleras och inte ens vara i närheten av Juha i detta läge. Men det tar flera minuter till innan detta sker.

Det är bara i det första ledet som Juhas våld mot envar och tjänstemän har någon som helst påverkan.
Ingripandet var över när BO befann sig på mage med två vakter på sig. DÄR har bara vakterna väldigt lite våld att nyttja enligt PL§10 och DÄR ska BO handfängslas.

Men ja, rättsväsendet kommer att fria vakterna från ansvar. Det är standard. Annars riskerar ordningsvakterna att få minskat förtroende.

Jag har sett case där vakter blivit dömda för de satt knäet emot ryggen på den de lagt ner å har i armlås. Även om påföljden blev lindrig blev ju även vakten av med jobbet . Detta Pga ett knä lutat mot ryggen / uppepå personen i det läget gör det jobbigare å andas å mera orsakar panik än lugnar.
Det korrekta som lärs ut ska vad jag förstår att en tar armlåset (”polisgrepp”) med personen liggande på mage. Sen hjälper den andre till att sätta på handfängsel om det behövs. Om personen sprattlar för mkt kan man lägga ett sk benlås för att få den att ligga still för att sedan få på handfängslet.

Tror absolut inte att det är skitenkelt att efter så kort utbildning göra allt på bästa sätt. Man lär ju ha i beaktande att det troligen föregått en hel del upprörda förehavanden innan videon spelas in. Men detta ser ju absolut inte proffsigt skött ut.
Citera
2022-08-03, 22:08
Medlem
Oerhört spännande att följa denna tråden. Samtidigt som det är skrämmande att se hur många som hellre blandar in sina personliga känslor och fördomar än att inse fakta. Det spelar ingen roll vad Juha gjorde innan. Det som spelar roll är OV's agerande. Förstår man inte det så har man ingen insikt i hur lagar och förordningar är utformade. Det finns inget lagstöd som medger att man har rätt att ta någon av daga i sin yrkesutövning som OV. Men visst, vi vänder på steken:

Med vilket lagstöd släckte OV Juha's liv? Våga inte ens påstå excess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in