2022-08-03, 19:24
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
Ja, det kan du själv se här https://twitter.com/PolisNytt/status/1554775187320721409
Försök inte, det är inte samma vakter. De som sen började med det anlände senare... och fick leta nyckel för att få av handbojorna så de kunde påbörja HLR
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Mängden våld ordningsmakten använder, bör vara anpassad efter situationen. Om man som den avlidne står still rakt upp och ner, med ryggen emot, är det då motiverat med den mängd våld som ordningsvakten tog till? Är det motiverat att ha strypgrepp så länge som han hade, på en person som faktiskt inte gör motstånd?

Det är inte en svartvit värld, jag inser det också och misstag händer ibland. Men ett sånt här fall mår mycket bra av att utredas ordentligt och objektivt, där ingen av parterna har tolkningsföreträde. Har man laglig möjlighet att utöva våld mot andra, medföljer också ett ansvar för det våld man utövar. Ganska simpelt. Ordningsmakten ska aldrig ges möjlighet att vara domare, jury och bödel.

Kan vara motiverat beroende på vad mannen gjort och sagt innan någon började filma.

Ponera att han uttalat dödshot, i det läget är det rimligt att ordningsvakterna tar tillfälle i akt att övermannar honom tänker jag.
Citera
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Mängden våld ordningsmakten använder, bör vara anpassad efter situationen. Om man som den avlidne står still rakt upp och ner, med ryggen emot, är det då motiverat med den mängd våld som ordningsvakten tog till? Är det motiverat att ha strypgrepp så länge som han hade, på en person som faktiskt inte gör motstånd?

Det är inte en svartvit värld, jag inser det också och misstag händer ibland. Men ett sånt här fall mår mycket bra av att utredas ordentligt och objektivt, där ingen av parterna har tolkningsföreträde. Har man laglig möjlighet att utöva våld mot andra, medföljer också ett ansvar för det våld man utövar. Ganska simpelt. Ordningsmakten ska aldrig ges möjlighet att vara domare, jury och bödel.

Ja, jag tycker också att det ska få ske en objektiv utredning. Dog Gärningsmannen uteslutande pga. strypgreppet så finns det möjligen ett fall av vållande. Men när det är droger och våldsamt motstånd involverat så blir det sannolikt ingen lätt svartvit dom att dra. Generellt tycker jag dock att våldsbrottslingar får skylla sig själva och de får tåla en stor mängd våld, ingen normal människa skulle väl dalta med en gigantisk finne som nitat folk oprovocerat och även svingat mot ordningsvakterna.
Citera
2022-08-03, 19:26
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan vara motiverat beroende på vad mannen gjort och sagt innan någon började filma.

Ponera att han uttalat dödshot, i det läget är det rimligt att ordningsvakterna tar tillfälle i akt att övermannar honom tänker jag.
Absolut. Och jag tror inte någon invänder mot det. Däremot metod och utfall lämnar en hel del i övrigt att önska. Det tror jag du håller med om
Citera
2022-08-03, 19:27
Medlem
På det hela en mycket tragisk händelse med en sorglig utgång. Det enda positiva som den ger är att två oprofessionella OV kommer att dömas och fråntas sina förordnanden, samt att de får leva med skammen som en konsekvens av deras bristfälliga insats. Hoppas att Juha's död blir startskottet för en rejäl genomsyn av OV och hos huvudman (polisen), där man blir bättre på att uppdaga och sålla bort labila personer inom yrket.

Med det uttryckt förtjänar de OV som följer regelverket och som varje pass jobbar med att lösa problem med käften en fet jävla eloge. Ni är guld värda! Tack för att ni finns!
Citera
2022-08-03, 19:39
Medlem
Citat:
Viss narkotika kan väl orsaka urspårning?

Man kan få en psykos av alkohol, narkotika men även som helt nykter…
Citera
Medlem
Bananboxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vilka två påstår något?

Vakten går sannolikt på uppgifter om de fått initialt -- det är ju skälet till att de griper honom.
De grep honom när han var död, innan det stryp de honom samtidgt som kvinnan slog honom vilket ytterligare försvårade för honom att andas.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Absolut. Och jag tror inte någon invänder mot det. Däremot metod och utfall lämnar en hel del i övrigt att önska. Det tror jag du håller med om

Att överraska och angripa JH bakifrån ser jag inte som märkligt eller fel, situationen avgör vad som kan vara lämplig taktik.

Det jag kritiserar är detta ständigt återkommande våldet mot huvud, hals, nacke och bröstkorg som vi ser i det aktuella fallet. Särskilt när det uppenbart inte är befogat.

Alltså, en håller sin arm runt JH hals när han ligger på mage, och han ligger med tyngd och hävstångseffekt mot JH nacke/hals, ovanpå det pressar ett jävla ufo JH huvud ned mot golvet.

Jag har svårt att se hur vakterna ska kunna motivera detta överdrivna och utdragna våld mot JH huvud, hals och nacke.

Jag begriper inte varför de inte handfängslade JH omedelbart efter nedläggning. Istället väljer de att inrikta sig på våld mot nämnda kroppsdelar, avskyvärt.
Citera
2022-08-03, 19:41
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Anledningen är naturligtvis att många här bryr sig precis lika mycket om hudfärg som individer ingåendes i rörelser som BLM. Bryr man sig lika mycket om alla människor oavsett etnictet och hudfärg så får man nog bli bättre på att visa detta i sådana fall.

Blir det protester här dock? Blatte till vakt stryper ihjäl vit man. Man kan bara tänka sig vad responsen i media hade blivit om det omvända. Detta med etnicitet nämns inte i media här ens.
Citera
2022-08-03, 19:44
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Försök inte, det är inte samma vakter. De som sen började med det anlände senare... och fick leta nyckel för att få av handbojorna så de kunde påbörja HLR

Ursäkta, insåg inte att han menade vakterna som sänkte Juha, trodde han menade gjorde nån av vakterna upplivningsförsök, och det gjorde de vakter som kom senare.
Citera
2022-08-03, 19:45
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Att överraska och angripa JH bakifrån ser jag inte som märkligt eller fel, situationen avgör vad som kan vara lämplig taktik.

Det jag kritiserar är detta ständigt återkommande våldet mot huvud, hals, nacke och bröstkorg som vi ser i det aktuella fallet. Särskilt när det uppenbart inte är befogat.

Alltså, en håller sin arm runt JH hals när han ligger på mage, och han ligger med tyngd och hävstångseffekt mot JH nacke/hals, ovanpå det pressar ett jävla ufo JH huvud ned mot golvet.

Jag har svårt att se hur vakterna ska kunna motivera detta överdrivna och utdragna våld mot JH huvud, hals och nacke.

Jag begriper inte varför de inte handfängslade JH omedelbart efter nedläggning. Istället väljer de att inrikta sig på våld mot nämnda kroppsdelar, avskyvärt.
Jag har inte heller några problem med själva nedtagningen... däremot allt efter den

Vi tycks alltså i princip vara ense... who would've thought so
Citera
2022-08-03, 19:47
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:

Detta är nog diskussionen i ev åtal
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in