2022-08-03, 16:01
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Budgeten är till 90% Socialdemokratisk. Några justeringar fick SD, KD och M in.
Ideologilösheten är likväl exakt lika tydlig som innan. I finare kretsar talar man möjligtvis hellre om detta i termer som pragmatism, eller romantisk pragmatism, men oavsett hur störd man är så är och har den svenska versionen av politicking lett till ett minst lika låst läge som före pre-corona mätningarna.

En viss viktning åt röd-röd-vänsterns fördel förblir alltså en verklighet du måste förhålla dig till. Och jag tror inget, med betoning på inget, går att göra åt saken. Men ni kan väl försöka, i alla fall lite bättre än detta, tänker jag:

https://twitter.com/patrikoksanen/status/1554764163414577152
Citera
2022-08-03, 16:21
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag ger givetvis inte bort en röst jag använder.
Haha. Nej, såklart inte. Tycker du ska följa din feeling fullt ut och rösta AfS, om du nu är en lågpannad AfS:are i själ och hjärta.

Om fyra år är ni lätt över spärren. För då har det hunnit gå nått varv, eller ett par varv runt med smått dystopiska arbetslöshetssiffror i (världs)pressen.

Håller verkligen tummarna för er plattjordare!
Citera
2022-08-03, 18:46
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Haha. Nej, såklart inte. Tycker du ska följa din feeling fullt ut och rösta AfS, om du nu är en lågpannad AfS:are i själ och hjärta.

Om fyra år är ni lätt över spärren. För då har det hunnit gå nått varv, eller ett par varv runt med smått dystopiska arbetslöshetssiffror i (världs)pressen.

Håller verkligen tummarna för er plattjordare!
Ett kvitto på att alla som röstar AFS gör rätt.
Citera
2022-08-03, 18:56
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Ja du har rätt där. Det som egentligen var mest intressant här är att socialdemokraterna har inga problem med att regera utifrån en SD/KD/M budget. Så där har de definitivt styrt om och visat att de har inga problem att samarbeta med SD i framtiden.

Men såklart S är ännu bundna att kunna samarbeta med MP, V och C, vilka alla är massinvandringspartier och lite annat galenskaper som de gärna vill att S ska gå med på för att få deras röster. Det allra bästa som kan hända är att C tappar röster och att MP ramlar ur riksdagen. Ifall det händer så kommer svensk politik att svänga rejält.
Problemet är att det behövs återvandring, vilket SD uppenbart inte kommer att driva speciellt hårt. Förutom det är vi i desperat behov av att vitalisera demokratin.

Jag säger det igen;
Om alla som vill ha AFS politik röstar AFS så kommer partiet in. Det är otyget att rösta på politik man egentligen inte vill ha som satt oss i skiten till att börja med.

När Maggan går ut och uppmanar de egna väljarna att inte. rösta S utan istället rösta Mp, så beskriver det mycket väl hur skadligt taktikröstande är.

Vi ska föreställa en representativ demokrati. Då behöver folk rösta på det parti och den person väljaren vill ska representera denne, inte efter vad som är det minst dåliga realistiska regeringsalternativet.
Citera
2022-08-03, 19:09
Medlem
Citat:
Problemet är att det behövs återvandring, vilket SD uppenbart inte kommer att driva speciellt hårt. Förutom det är vi i desperat behov av att vitalisera demokratin.

Jag säger det igen;
Om alla som vill ha AFS politik röstar AFS så kommer partiet in. Det är otyget att rösta på politik man egentligen inte vill ha som satt oss i skiten till att börja med.

När Maggan går ut och uppmanar de egna väljarna att inte. rösta S utan istället rösta Mp, så beskriver det mycket väl hur skadligt taktikröstande är.

Vi ska föreställa en representativ demokrati. Då behöver folk rösta på det parti och den person väljaren vill ska representera denne, inte efter vad som är det minst dåliga realistiska regeringsalternativet.

Håller med dig helt och fullt. Det är skandal om Maggan har uppmuntrat socialdemokratiska väljare att stödrösta på MP. Socialdemokraterna har mycket större nytta av att själva vara ett parti med närmare 30% än att vara ett parti med 26% och helt beroende av ett MP som ligger på 4,1%.

När det gäller återvandring så framför jag själv som ett minimum att man närmaste året/åren utvisar alla kriminellt belastade invandrare. De har förverkat sin rätt att vistas i Sverige. Bara där skulle 100.000 invandrare försvinna och mängder av problem skulle vi slippa nästan över en natt.
Citera
2022-08-03, 19:21
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Håller med dig helt och fullt. Det är skandal om Maggan har uppmuntrat socialdemokratiska väljare att stödrösta på MP. Socialdemokraterna har mycket större nytta av att själva vara ett parti med närmare 30% än att vara ett parti med 26% och helt beroende av ett MP som ligger på 4,1%.

När det gäller återvandring så framför jag själv som ett minimum att man närmaste året/åren utvisar alla kriminellt belastade invandrare. De har förverkat sin rätt att vistas i Sverige. Bara där skulle 100.000 invandrare försvinna och mängder av problem skulle vi slippa nästan över en natt.
Det fetade;
Frågan är om SD kommer att göra detta. Mitt svar är "nej" på den frågan, och vad jag vet har inte Åkesson sagt någonting alls om vilka krav SD inte kan tänka sig att backa ifrån. De senaste åren har SD snarare visat att partiet är på väg att överge sin ideologiska grund helt.

M kommer att ta stöd av SD "där partierna är överens", ingenting annat. Det sagt vill antagligen inte UK regera ändå, men men....

Nu tycker jag ändå att de som vill ha globalism, EU, NATO, övervakningsamhälle och vaccinpass men inte massinvandring bör rösta SD, men vad jag hör på folk (framförallt yngre) så röstar många av dessa hellre M (och varför inte?).

En fråga som jag tycker har aktualiserats är borttagandet av riksdagsspärren. Hade det inte varit för denna hade varken L eller Mp fått några stödröster.
Citera
2022-08-03, 19:33
Avslutad
Citat:
En fråga som jag tycker har aktualiserats är borttagandet av riksdagsspärren. Hade det inte varit för denna hade varken L eller Mp fått några stödröster.

Ja det är helt otroligt att den finns kvar med tanke på alla vildar till höger och vänster nuförtiden. Särskilt anmärkningsvärt att inte SD har drivit frågan under de 12 år de har suttit i riksdagen när de själva hankade sig fram i 22 år utanför riksdagen.
Citera
2022-08-03, 20:06
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Ja det är helt otroligt att den finns kvar med tanke på alla vildar till höger och vänster nuförtiden. Särskilt anmärkningsvärt att inte SD har drivit frågan under de 12 år de har suttit i riksdagen när de själva hankade sig fram i 22 år utanför riksdagen.
Jag skulle påstå att SD påverkade mest under sina första 5 år i riksdagen. Detta eftersom partiets företrädare då förde fram ett för svenska folket nytt perspektiv. Efter 2015 har partiet påverkat tämligen lite.

JÅ påstår ofta att det är SD som har fått övriga partier att närma sig SD. Det menar jag är helt felaktigt. Istället är det väljarna som genom att gå över till SD tvingat främst M att åtminstone lajva opposition och låta lite förnuftigare gällande invandringen.

Väljarna kan på exakt samma vis tvinga SD att driva frågan om riksdagsspärren, genom att lämna partiet för ett parti som driver frågan.
Citera
2022-08-03, 22:30
Medlem
Ful-SVT slår till igen. Ygeman får debattera invandringen med någon snubbe från Vänsterpartiet i SVT Aktuellt istället för någon som faktiskt vill ha en ordentlig skillnad i invandringen. Nu fick Ygeman framstå som den som företräder en restriktiv invandringspolitik.
Citera
2022-08-03, 22:55
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Ful-SVT slår till igen. Ygeman får debattera invandringen med någon snubbe från Vänsterpartiet i SVT Aktuellt istället för någon som faktiskt vill ha en ordentlig skillnad i invandringen. Nu fick Ygeman framstå som den som företräder en restriktiv invandringspolitik.
Herr 80.000 är ungefär lika invandringskritisk som Kristersson.
Lite tomma floskler för att fåren ska hålla sig i fållan.
Reellt... 100.000+/år. EUs MINIMINIVÅ!!!
Citera
2022-08-03, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Herr 80.000 är ungefär lika invandringskritisk som Kristersson.
Lite tomma floskler för att fåren ska hålla sig i fållan.
Reellt... 100.000+/år. EUs MINIMINIVÅ!!!
Ja det positiva är i alla fall att alla ser hur S och V storbråkar på bästa sändningstid i SVT Aktuellt.
Citera
2022-08-03, 23:57
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Ja det positiva är i alla fall att alla ser hur S och V storbråkar på bästa sändningstid i SVT Aktuellt.
Tyvärr förändrar det inte opinionen. Några som hoppar dessa partier emellan gör ingen realpolitisk skillnad då alla vet att V ger S sitt stöd oavsett då det enligt kommunisterna är totalt otänkbart att stödja någon annan konstellation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in