2022-08-03, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Om greppet hålls i en minut drygt så har vi helt klart ett tjänstefel på gång här. Alla vakter borde förstå att ett strypgrepp som hålls sålänge är dödligt. Jag börjar mer och mer luta åt att den vakt som tar strypgreppet tappade humöret och med avsikt vill skada honom.
En minut och 17 sekunder är vad filmen visar men på filmen är han redan medvetslös så frågan är hur lång tid de egentligen hållit greppet...

Ja likgiltighetsuppsåt är garanterat aktuellt här.

Vad ska han annars hävda är anledningen till att han håller en livlös man om halsen så pass länge? Det finns ingen rimlig förklaring annat än att han visste att personen var död eller kunde ha dött.

Hoppas obduktionen visar exakt vad som hänt men troligen är det väl strypt blodtillförsel eller syrebrist.
Citera
2022-08-03, 16:23
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NykterAsiat
Det att OV inte får ha vapen. Det andra säger jag inget om... När gick du den då? Jag vet inte vilka soms tår där nu, det vet du säkert bättre.. Men det har funnits OV på regeringskansliet som haft vapen. Fråga någon av dina äldre kollegor annars. Eller googla på det... Står säkert där med. Men sist jag såg en var väl 20 år sedan :P haha Men jag bor en bit ifrån om man säger så...
Det är varken en ny eller gammal regel. Den har funnits över tid så länge jag kan minnas. Det har funnits i minst 23 år.. Mer än så vet jag inte.

https://polisen.se/lagar-och-regler/ordningsvakter/
Längst ner har du fapen. Där står det också. Kapitel 9.

Ytterst ovanligt som sagt, men det finns där som en nödlösning. Och det HAR praktiserats. 110% säker. Har själv pratat med en OV i tjänst med vapen. Kan minnas fel men har för mig att det var en revolver på den tiden. Nu har man finslipat reglerna lite med kaliber och ammunitionstyp.
Om du menar skjutvapen har det funnits, iaf på ABAB, i +45 år
Citera
2022-08-03, 16:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Nej, det framgår inte om kvinnan som sitter och gråter på bänken är samma kvinna som Juha har slagit eller inte.
Jo om du lyssnar på han som pratar så framgår det.
Det framgår också att ha skall ha slagit fler människor.
Citera
2022-08-03, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
Är det någon som vet något om den bölande kvinnan? Kände hon Juha, eller var hon bara en annan som skulle ta T-banan hem mitt i natten och hade oturen att möta honom?

https://twitter.com/PolisNytt/status/1554776413131227140

Rätt oklart i dagsläget. Det var kl 01.39 en fre eller lördagskväll så hon kan ha setat där och bölat av vilken anledning som helst.
Någon i tråden påstår att hon blivit slagen av Juha men det kan nog inte anses vara bekräftat.
Citera
2022-08-03, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Nu har du ju tappat det Unobossen. Du menar på fullaste allvar att vakterna uppsåtligen och i samförstånd dödade den avlidne mannen. Att vakterna tar fel grepp/position på mannen efter nedläggning är klarlagt. De borde rimligen insett att strypgreppet riskerade skada honom allvarligt. Det går också emot allt vad de lärt sig i hur de ska agera när de fått någon på fall. Det är fråga om ett oaktsamhetsbrott. Kanske grovt vållande så som det rubricerats. Vakterna borde dessutom själva ha påbörjat undersökning och livräddande åtgärder när de ser att mannen är lealös. Men att dra det till uppsåtligt dödande eller dråp är bara fånigt. Utgången av händelsen är nog tragisk för alla inblandade och behöver inte kryddas med fria fantasier och fabulerande.
Likgiltighetsuppsåt kallas det du beskriver.

Alla vet att man dör till slut om man inte får luft, inte bara "skadas allvarligt".
Citera
2022-08-03, 16:28
Medlem
Bajsolle1s avatar
Ser att vakten hade lagt ett nackrepp INTE strypgrepp möjligen slog han i skallen när han åkte i backen som orsakade en blödning kanske i perongbänkens kant, eftersom det rann blod ur munnen otur med facit i handen kanske Juha orsakade saken själv han var ju ändå vuxen och borde veta bättre!
Citera
2022-08-03, 16:29
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Långsökt?
De tar alltså ett grepp där man blir medvetslös efter 9 sekunder (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Chokehold ) och de håller det greppet i 1 minut och 17 sekunder (minst), PLUS att den andra vakten hela tiden trycker ner huvudet.
Lägg där till det faktumet att han endast släpper och inter påbörjar någon form av räddande åtgärd.

Tidslinje: https://www.expressen.se/nyheter/krim/ingripandet-mot-juha-sekund-for-sekund/

Det känns som att likgiltighetsuppsåtet är uppfyllt med råge här, annars är ju begreppet helt meningslöst.

Edit: jag ska dock medge att detta inte är min expertis men för mig är det uppenbart.

Du skrev:
Citat:
Det där "kolla så han andas" kommer alltför sent och verkar mest vara en försäkran om att BO är ordentligt död innan de släpper.

Det var det fetade jag tyckte lät långsökt.
Citera
2022-08-03, 16:29
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Rätt oklart i dagsläget. Det var kl 01.39 en fre eller lördagskväll så hon kan ha setat där och bölat av vilken anledning som helst.
Någon i tråden påstår att hon blivit slagen av Juha men det kan nog inte anses vara bekräftat.
Tidigt söndag
Citera
2022-08-03, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Om du menar skjutvapen har det funnits, iaf på ABAB, i +45 år
Ja. Skjutvapen på Ordningsvakter pratade vi om..
Det är jag beredd att hålla med om. Så länge jag kan minnas har det funnits som sagt. Men första gången jag läste ett regelverk med det på print var väl ca 23 år sedan. Det står ju rakt upp och ner i FAPen. Blir ju lite löjligt när folk som påstår sig gått VU eller OV utb inte ens läst sin egna FAP.
Kanske inte så konstigt då om dom stryper ihjäl folk
Citera
2022-08-03, 16:31
Medlem
BO var enligt Linkedin anställd på Tele2 sedan 20 år tillbaka. Kvalificerad utbildning oxå till ett sånt yrke. Det lilla jag hann uppfatta på Linkedin. Det hindar givetvis inte att man spårar ur efter ett festande. Vart tog hans sällskap vägen? Att göra BO till en drogad finnpajsare är att underskatta hans vardags-jag.
Citera
2022-08-03, 16:31
Medlem
Citat:

Om man lyssnar på en av filmerna så går killen som filmar fram till henne och säger att han också blivit slagen och ger henne en juice. Så ja det verkar som att BO slagit henne också.
Citera
2022-08-03, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jarvsofaks
Du skrev:

Det var det fetade jag tyckte lät långsökt.
Du har rätt, det var lite långsökt faktiskt.

Kanske kan det har varit samvetet som kickade in, dock väldigt väldigt mycket för sent...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in