2022-08-03, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ja, ett korrekt förhållningssätt till den man ordningshåller brukar räcka en lång väg. Rätt utfört "lågaffektivt bemötande" (av rätt sort) brukar ta udden ur det mesta som har med instabilt psyke att göra. Givetvis får man inte vara naiv utan måste vara beredd på att eskalera. Men man går inte fram med draget vapen, hetsigt beteende och börjar med handgemäng direkt. Har man en flerårig erfarenhet i ordningsbranschen som polis eller ov så kan man ta de flesta på ett korrekt sätt.

Nu pratar vi däremot om företag som klottersanerarna (CSG) och Avarn. Dessa är lågprisföretag med enbart blattar som vakter. Ingen av dem har någon egentlig erfarenhet. Har du en konversation med vakter från mer erfarna bolag såsom Tre lingon eller G4S (när de fanns inom Sverige) märker du en stor skillnad på bemötande. Tre lingon har den längsta erfarenheten av OV, SV osv. De har länge haft de flesta myndighetsuppdragen så de vet vad de gör.

Tre lingon är tyvärr för dyra för SL så de har aldrig haft ordningshållningen hos SL.
Det finns/fanns en polis på knarkspan i sthlm, Micke Riggo, han var omtyckt av de flesta pundare, iaf när jag var i den svängen, enbart för att han behandlar människor som människor och inte djur. Sthlms bästa polis om man frågar mig, pga sitt bemötande.
https://poddtoppen.se/podcast/1297366201/snutsnack/2-jackan
Citera
2022-08-03, 15:43
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
Hans språk? Som med Mark Levengood.
Levengood kom till Sverige som 19-åring; Juha var född här om jag minns rätt
Citera
Medlem
Kattafankens avatar
Är det någon som vet något om den bölande kvinnan? Kände hon Juha, eller var hon bara en annan som skulle ta T-banan hem mitt i natten och hade oturen att möta honom?

https://twitter.com/PolisNytt/status/1554776413131227140
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
En minut är inte lång tid, lätt det går åt helvete i en sådan våldsam situation och det är nog i ett sådant läge heller inte lätt att märka att han slutat andas.

Fjantigt gapa om mord. Vållande kan det bli för ena av vakterna, men det är osannolikt med tanke på hur Juha betedde sig så var det motiverat med mycket våld från vakternas sida.
Det var över en minut efter att han blev medvetslös. Det tar bara några sekunder för hjärnan att börja ta skada efter att man stryper blodtillförseln som de gjorde. Tänk då vad 1 minut och 17 sekunder gör. De borde veta hur farligt det är.
Ordningsvakter och många poliser älskar övervåld. Denna gången var de för korkade för att komma undan med det och råkade döda honom istället.
Senast redigerad av Tjunky 2022-08-03 kl. 15:46.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av granitvitstark
Manliga ordningsvakten är afghan, kvinnliga är från balkanländerna. BO finlandssvensk.

BO var inte finlandssvensk, de brukar ha svenska namn. Han var finne eller finska föräldrar.
Citera
2022-08-03, 15:44
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granitvitstark
Manliga ordningsvakten är afghan, kvinnliga är från balkanländerna. BO finlandssvensk.
Är det en trådsanning att han är Afghan? Förnamnet är persiskt så jag hade gissat på Iran
Citera
2022-08-03, 15:45
Medlem
Citat:
Hon är inte etniskt svensk, men använd sökknappen vettja.

Då såg jag rätt då på bilder av dem. En vakt med stort svart skägg och en mörkhårig tjej. Båda satt på den livlösa vite mannen som var mörkblå i ansiktet efter att blivit strypt av dem.
Citera
2022-08-03, 15:48
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Levengood kom till Sverige som 19-åring; Juha var född här om jag minns rätt

Finns många sverigefinnar som talar just finsk-svenska, även om de har varit födda här i flera generationer. Nu är det rätt ju enkelt för en som är från i en minoritet att "se" andra från samma, det kan vara allt från klädsignaler till fysiska attribut. Svenskar brukade kunna se vem som var finne i min generation, men sånt kan vi nog inte räkna med att en afghan/persiskt person kan. (Eller vad OV nu är ifrån)

(Redigerat, sa finlandssvensk inte sverigefinne)
Senast redigerad av Kattafanken 2022-08-03 kl. 15:54.
Citera
2022-08-03, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Det finns/fanns en polis på knarkspan i sthlm, Micke Riggo, han var omtyckt av de flesta pundare, iaf när jag var i den svängen, enbart för att han behandlar människor som människor och inte djur. Sthlms bästa polis om man frågar mig, pga sitt bemötande.
https://poddtoppen.se/podcast/1297366201/snutsnack/2-jackan

Precis och då får han nog miljoner gånger mer polisarbete gjort än hans kollegor som skulle mosa ned dig i backen. Likadant som att du ganska lätt kan fria en fartsyndare från böter, men ge personen en personlig varning att det blir strikt böter nästa gång.

Jag har varit på båda sidor av batongen. Det är inte roligt att få en batong eller någons smutsiga handske i nyllet för att man vaket har slutit ögonen några minuter (man hör ändå) i tunnelbanan.
Citera
2022-08-03, 15:49
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Finns många finlandsvenskar som talar just finlandssvenska, även om de har varit födda här i flera generationer. Nu är det rätt ju enkelt för en som är från i en minoritet att "se" andra från samma, det kan vara allt från klädsignaler till fysiska attribut. Svenskar brukade kunna se vem som var finne i min generation, men sånt kan vi nog inte räkna med att en Afghan kan.
Jag har ett antal bekanta med finska namn som är uppvuxna i Sverige. Finns inte en chans att dom kan ha fått för sig att BO var just "finne"; dom visste knappast hans namn
Citera
2022-08-03, 15:52
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalchas
BO var inte finlandssvensk, de brukar ha svenska namn. Han var finne eller finska föräldrar.

Oj, jag kanske råkade säga fel någonstans i tråden också, jag menar naturligtvis sverigefinne. https://minoritet.se/sverigefinnar
Citera
2022-08-03, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej men det framgår att han slagit henne

Nej, det framgår inte om kvinnan som sitter och gråter på bänken är samma kvinna som Juha har slagit eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in