Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Ja, ett korrekt förhållningssätt till den man ordningshåller brukar räcka en lång väg. Rätt utfört "lågaffektivt bemötande" (av rätt sort) brukar ta udden ur det mesta som har med instabilt psyke att göra. Givetvis får man inte vara naiv utan måste vara beredd på att eskalera. Men man går inte fram med draget vapen, hetsigt beteende och börjar med handgemäng direkt. Har man en flerårig erfarenhet i ordningsbranschen som polis eller ov så kan man ta de flesta på ett korrekt sätt.
Nu pratar vi däremot om företag som klottersanerarna (CSG) och Avarn. Dessa är lågprisföretag med enbart blattar som vakter. Ingen av dem har någon egentlig erfarenhet. Har du en konversation med vakter från mer erfarna bolag såsom Tre lingon eller G4S (när de fanns inom Sverige) märker du en stor skillnad på bemötande. Tre lingon har den längsta erfarenheten av OV, SV osv. De har länge haft de flesta myndighetsuppdragen så de vet vad de gör.
Tre lingon är tyvärr för dyra för SL så de har aldrig haft ordningshållningen hos SL.
De som går till attack har ju ställt till det värre.
Det är i huvudsak securitas men upphandlingen gick till nåt annat bolag en sväng. Om nån ny började fick den inte jobba nätter i initialt (mer stök). Det var alltså ordning på intro. Nu är de två för våldet har tyvärr ökat.
Erinrar mig nu nåt tredje bolag som kom inkörande på tre hjul och musik i nivå med ströga på löga.. för typ vaktbyte. Uppdraget var där för tillfälligt beskydd, nån i grön tröja klev ur och gick bredbent bortöver. Jag vet att ett herr Lingon inte var så glad i dem, jag undrade vad jag sprang på, men minns inte förkortningen. Kanske är aktuellt bolag slog det mig.