2022-08-03, 14:14
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexx11
Ja kan se ett minst grovt vållande men jag har inte sett något förutom någon som skriker "he ounched m" och någon tjej som verkar också ha blivit misshandlad. Har man en sådan våldsam lirare framför sig så kan du hända att man tar i för mycket, i detta fall slutade det tragiskt men kan aldrig bli mord även med likgiltighetsuppsåtet, eftersom det aldrig ens fanns ett uppsåt att döda mannen och att man inte heller reagerade i tid när mannen vart medvetslös, vilket man kanske i en vanlig situation skulle göra.

Men grovt vållande är nog det som gäller och det verkar åklagaren också hålla med om, kan ju i och för sig ändras under FU:ts gång dock.
Oroa dig inte
Det blir inte mord men det ska uppmärksammas som ett och OV ska utbildas bättre.
Citera
2022-08-03, 14:15
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filip60
https://samnytt.se/video-har-dor-juha-i-tunnelbanan-se-hela-handelsen/

Låst artikel.
Citera
2022-08-03, 14:16
Avstängd
Unobosss avatar
En av filmerna.

https://www.instagram.com/reel/CgxQ04Rgm-l/?igshid=YmMyMTA2M2Y%3D
Citera
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
BO räknas väl ändå in i minoriteten svenskfinne med det namnet? Eller har jag fel? Minoritet.se listar ju det som en minoritet

sant. men vi är broderfolk, med 1000 år av gemensam historia och delat öde. det bor svenskar i finland och finnar i sverige. naturligtvis blir svenskar beklämda när en afghan/arab dödar en finne.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Oroa dig inte
Det blir inte mord men det ska uppmärksammas som ett och OV ska utbildas bättre.

Kan hålla med dig om detta
Citera
2022-08-03, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej, det kan man inte tro att de vill.
De kan börja med att gå intro i kylrummet så de lär sig hur döda människor ser ut...

Alltså. Vad tror de han gör? Sover räv?
Från detta upphaussade tillstånd, sittande på honom och sen reser sig och han ligger totalt still och har bytt färg.
Jag fattar inte heller att man kan (iaf killen, som är vid ansiktet på honom och håller greppet) missa att han ändrar färg och blir helt lealös.
Jag som själv brottats med lagabefogenhet blir helt panikslagen när jag ser detta. Men jag har väldigt svårt att tro att det skett med uppsåt. Förmodligen sjuka adrenalinpåslag och stress. Dom kan ju knappt prata och andas. Vilket hör till, men det har nog brustit rejält i omdömet här..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Bara det gör detta värre än fallet George Floyd, som var mord och gav 22 års fängelse för en polis med större befogenhet att använda våld jämfört med ordningsvskter.

Skillnaden är kombinationen av etnicitet: Svartskalle dödar vit skandinav, vilket ger tystnad i media och frisläppning efter gripande. Tvärt om och det hade blivit upplopp och mediedrev i ett halvår, om etnicitet och rasism

George Floyd blev dessutom erbjuden åtskilliga gånger att frivilligt kliva in i polisbilen, hade uppenbara problem att andas innan han blev nedlagd och greppet den polismannen använde var ett knä mot nacken. Inte som här ett strypgrepp där Hadi tar i allt vad han har. Den afghanska ordningsvakten behåller tom strypgreppet i minst 1,5 min efter att Juha är medvetslös. Någon kommunikation med Juha innan eller efter nedläggningen görs inte överhuvudtaget.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Dom blir självfallet inte dömda för mord. Fattar jag väl men det är ett mord.
Jag skulle åtala dom för dråp alt grovt vållande och jag skulle inte överklaga om det stannade vid endast vållande och att OV sparkas.

Nej mord är ett uppsåtsbrott. Tror du på allvar att de tänkte ta livet av snubben så fort de såg honom? inför kameror och publik?
Citera
2022-08-03, 14:19
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Dom blir självfallet inte dömda för mord. Fattar jag väl men det är ett mord.
Jag skulle åtala dom för dråp alt grovt vållande och jag skulle inte överklaga om det stannade vid endast vållande och att OV sparkas.

På vilket sätt är det mord?
Citera
2022-08-03, 14:21
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarvsofaks
På vilket sätt är det mord?
Att strypa någon är förknippat med döden. Yes?
Att strypa någon är verkligen förknippat med döden. Yes?
OV har kontroll och väljer att strypa mannen när denne inte gör motstånd över tid. Yes?
"Om brott mot liv och hälsa. 1 § Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid."
Citera
2022-08-03, 14:24
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Att strypa någon är förknippat med döden. Yes?
Att strypa någon är verkligen förknippat med döden. Yes?
OV har kontroll och väljer att strypa mannen när denne inte gör motstånd över tid. Yes?
"Om brott mot liv och hälsa. 1 § Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid."

Du glömmer uppsåt.
Citera
2022-08-03, 14:25
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Precis, så fortsättningsvis kan du hålla käften.
1,17 är över en minut, nära på 1,5.

https://www.expressen.se/nyheter/krim/ingripandet-mot-juha-sekund-for-sekund/

En minut är inte lång tid, lätt det går åt helvete i en sådan våldsam situation och det är nog i ett sådant läge heller inte lätt att märka att han slutat andas.

Fjantigt gapa om mord. Vållande kan det bli för ena av vakterna, men det är osannolikt med tanke på hur Juha betedde sig så var det motiverat med mycket våld från vakternas sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in