2022-08-03, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrPizza
Du har också fel!
Ordningsvakt+Väktare får utrustas med skjutvapen.
Väktare+Skyddsvakt får utrustas med OC.

Vad går du på balla grejjer sprutar ut lögner
Citera
Medlem
Var finns videoklippet?
Citera
Medlem
Huntsmans avatar
Mina åsikter om detta, & jag har jobbat som OV i decennier:

Jag anser inte att utbildningen behöver förlängas, den omfattar allt som OV behöver kunna, kruxet är att få in lämpligt folk.
Men Polismyndigheten har chockhöjt avgifterna för utbildningarna så ingen vill bli OV längre.
Så, urvalet har smalnat betänkligt, vilket leder till större risk att undermåliga sökanden blir antagna.

De som sedan innehar giltigt ordningsvaktsförordnande är glödheta på arbetsmarknaden, hur dålig & oerfaren du än är så får du jobba.
Jobbar du för ett bevakningsföretag så det löneklass C, ca 28 000 kr före skatt, vilket heller inte är så fantastiskt att de lockar de mest lämpade.
(Frilansande OV som jobbar krog har dock minst 300/tim, & betydligt mer om det är lite panik.)

Samtidigt utökas ständigt OV:s arbetsområden & uppgifter. Framledes kommer OV med största sannolikhet få köra fyllerister till arresten.

Detta har skapat en ganska perfekt storm där utbudet av sökande minskat, kvalitén på de antagna försämrats men där arbete finns i mängd & fler uppgifter bara tillkommer.

Här ser vi resultatet.

Om jag som OV ska recensera ingripandet så är det något som är glasklart efter genomgången utbildning så är det att man lägger inte tryck på överdel rygg, bröstkorg eller hals.
Överviktiga ska inte ens ligga på mage eftersom tarmpaketet trycks in vilket ger mindre utrymme för lungorna.
Jag säkrar alltid armarna, tar tag dessa eller ett björngrepp över hela personen, sedan upp mot en vägg eller ner på marken, fortsätter jobba mot armarna tills det att fängsel anbringats.
Är det fortfarande livat sätter man knän på de fängslade armarna, helt ofarligt för luftvägar men personen sitter som i ett skruvstäd & kan inte skada sig själv eller andra.

Jag har ALDRIG under alla år som OV ansett mig behöva strypa ut någon, & då har jag varit involverad i hundratals nedläggningar.
Hade en kollega agerat som i filmen hade jag sett till att trycket på halsen lättas, de går fort att dö för någon som är påverkad & agiterad, om man klipper syret.

På 90-talet lyckades några OV i Kiruna ta livet av en person på liknande vis, efter detta beslutades att OV ska tilldelas handfängsel för att lättare kontrollera dylika situationer.
Här har de handfängsel, men använder inte dessa förrän för sent, & bojar en död man.

Så, min åsikt är att dåligt urval ger unga, oerfarna & undermåliga OV, vilket nu lett till en människas död.

Om inte obduktionen visar en helt annan dörsorsak än syrebrist så blir det sannolikt åtal.

Det enda försvar som dessa vakter egentligen kan ta till är nödvärn, de var så rädda för sitt liv att de var tvungna att få kontroll på denne man.
Citera
2022-08-03, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
"I sällsynta fall skjutvapen" står det faktiskt här: https://polisen.se/lagar-och-regler/ordningsvakter/

Precis. I vissa uppdrag är man både OV och SV och för att praktiskt lösa det hela får man då använda både OC och vapen. Men dessa uppdrag är givetvis inte tulpen på en tunnelbaneperrong.

Men folk tror att man fabulerar när man påpekar sanningen.
Citera
2022-08-03, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman

Jag anser inte att utbildningen behöver förlängas, den omfattar allt som OV behöver kunna, kruxet är att få in lämpligt folk.
Men Polismyndigheten har chockhöjt avgifterna för utbildningarna så ingen vill bli OV längre.
Så, urvalet har smalnat betänkligt, vilket leder till större risk att undermåliga sökanden blir antagna.

De som sedan innehar giltigt ordningsvaktsförordnande är glödheta på arbetsmarknaden, hur dålig & oerfaren du än är så får du jobba.
Jobbar du för ett bevakningsföretag så det löneklass C, ca 28 000 kr före skatt, vilket heller inte är så fantastiskt att de lockar de mest lämpade.
(Frilansande OV som jobbar krog har dock minst 300/tim, & betydligt mer om det är lite panik.)

Samtidigt utökas ständigt OV:s arbetsområden & uppgifter. Framledes kommer OV med största sannolikhet få köra fyllerister till arresten.

Detta har skapat en ganska perfekt storm där utbudet av sökande minskat, kvalitén på de antagna försämrats men där arbete finns i mängd & fler uppgifter bara tillkommer.

Här ser vi resultatet.

Om jag som OV ska recensera ingripandet så är det något som är glasklart efter genomgången utbildning så är det att man lägger inte tryck på överdel rygg, bröstkorg eller hals.
Överviktiga ska inte ens ligga på mage eftersom tarmpaketet trycks in vilket ger mindre utrymme för lungorna.
Jag säkrar alltid armarna, tar tag dessa eller ett björngrepp över hela personen, sedan upp mot en vägg eller ner på marken, fortsätter jobba mot armarna tills det att fängsel anbringats.
Är det fortfarande livat sätter man knän på de fängslade armarna, helt ofarligt för luftvägar men personen sitter som i ett skruvstäd & kan inte skada sig själv eller andra.

Jag har ALDRIG under alla år som OV ansett mig behöva strypa ut någon, & då har jag varit involverad i hundratals nedläggningar.
Hade en kollega agerat som i filmen hade jag sett till att trycket på halsen lättas, de går fort att dö för någon som är påverkad & agiterad, om man klipper syret.

På 90-talet lyckades några OV i Kiruna ta livet av en person på liknande vis, efter detta beslutades att OV ska tilldelas handfängsel för att lättare kontrollera dylika situationer.
Här har de handfängsel, men använder inte dessa förrän för sent, & bojar en död man.

Så, min åsikt är att dåligt urval ger unga, oerfarna & undermåliga OV, vilket nu lett till en människas död.

Om inte obduktionen visar en helt annan dörsorsak än syrebrist så blir det sannolikt åtal.

Det enda försvar som dessa vakter egentligen kan ta till är nödvärn, de var så rädda för sitt liv att de var tvungna att få kontroll på denne man.

Är det sant att ordningsvakter har låg IQ?
Citera
2022-08-03, 11:09
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Då är hon medskyldig

Klart att hon är medskyldig oavsett om hon svarat rätt på Oves frågor eller inte. Hon kunde ha fått honom att lossa greppet mycket tidigare men gjorde inget åt det och hjälpte till att försvåra farbrorns andning genom att sitta på honom.

Jag saknar mer trovärdig info om vad Juha gjorde innan han blev nedtagen av Ove. Inga filmer på det? Han började alltså bråka inne i vagnen? Eller redan ute på gatan innan de kommit ner på perrongen? När? Var? Vad gjorde han?

Det ska bli intressant att få veta om farbror Juha var påverkad av något som ändrade hans gemyt till otrevligheter.
Citera
2022-08-03, 11:10
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Instämmer. Natural selection, Darwin Awards, kalla det vad man vill. Han satte sig själv i den situationen.

Att få "snefyllor" som någon kallade det, och bete sig som ett svin och misshandla folk till höger och vänster är fan ingen mänsklig rättighet. Hade någon annan civil person försvarat sig mot honom och tappat det hade ingen invänt på det här sättet. Nu är det värre för att det är någon i tjänst. Ger man sig på folk helt oprovocerat så kan saker hända, så är det i livet. Tragiskt öde, men det var inte avsiktligt från ordningsvakternas sida att det skulle gå så illa.
De var iaf likgiltiga för möjliga konsekvenser
Citera
2022-08-03, 11:11
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman

Här ser vi resultatet.

Mycket intressant och bra inlägg, stort tack för det! Hoppas alla i tråden oavsett vilken uppfattning de redan skaffat sig om händelsen läser och begrundar det. Tyvärr är det nog för mycket att hoppas på när det gäller Flashback.
Citera
2022-08-03, 11:11
Medlem
Slints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Nu slog det visst slint igen.

Vad fyndig du är. Bra come back.
Citera
2022-08-03, 11:12
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weedissweet
Är det sant att ordningsvakter har låg IQ?

Japp, försöker jag tänka för mycket så klagar frugan att de börjar lukta bränt...

Nä, skämt åsido, de är väl som folk är mest, men är du totalt stendum klarar du inte utbildningen.
Citera
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
"I sällsynta fall skjutvapen" står det faktiskt här: https://polisen.se/lagar-och-regler/ordningsvakter/

Ok tack för länken. Det låter helt fakking otroligt. Det måste gälla om de är involverade i att bevaka USAs president eller något liknande.

Det kommer aldrig hända.
Citera
Medlem
Slints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Ja i den yttersta förlängningen av att bruka våld mot andra så ska man vara beredd att dö.
Vad ger mig rätten att bruka våld mot andra om jag inte kan acceptera att få minst lika mycket stryk själv?
Att skylla på att man varit drogpåverkad är bara patetiskt.
- Oj då jag flippade ur, måste ha varit någon på bussen som smittade mig.
Dessutom måste statsmaken, i vissa fall representerad av ordningsvakter, ha rätt att bruka våld mot enskilda medborgare. Om vi inte har det då kommer klansamhällena att ta över och den klan som kan skrämmas mest styra över de andra. Jmfr Italen och maffian.

Du kanske borde komma tillbaka till verkligheten, klansamhällena har redan tagit över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in