2022-08-03, 03:16
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Och i detta instämmer jag helt och fullt! Det var, milt uttryckt, fel utfört. Och de bör straffas för det. Men, menar jag, det handlade inte om ett överlagt/medvetet dödande.
Nej då är vi överens. Jag känner med ordningsvakterna och deras kollegor i denna tid.
Men brott ska dömas lika för alla annars misstror man hierarkin.
Självklart tror jag inget ont om OV och tror inte han/hon ville döda vederbörande.
Dock så blev fallet och lagen bestämmer.

Förhoppningsvis blir detta uppmärksammat så våra skattepengar går till att utbilda fler istället för att bjuda tyskar på tåg biljetter.
Citera
2022-08-03, 03:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag får inte tidslinjen att fungera när jag tittar på filmerna. Angående strypgreppet får jag inte direkt intrycket att ordningsvakten klämmer i för kung och fosterland och om inte förr så lättar han på greppet när han säger "andas du". Det har väl då gått knappt en minut. Men det är svårt att se och bara att ligga i den ställningen på mage och den andra ordningsvakten som sitter på honom kan göra att det frestar på.

Mannen blöder också. Kan han slagit i huvudet i fallet? Har kanske någon på perrongen slagit tillbaka och blodvite uppstått?

På den andra filmen är det tre vakter på plats. Snart kommer ytterligare några. En kvinnlig OV verkar se allvaret i situationen och då börjar livräddande insats. Oklart hur lång tid som förflutit. Innan dess verkar OV haft uppfattningen att han andades (kanske gett ifrån sig ljud) och de talar om brottsrubriceringar. Sedan ändras läget.

Det skulle vara intressant att veta resultatet av obduktionen och exakt vad dödsorsaken är. Det kan vara allt från strypt blodtillförsel i hjärnan, våld mot huvudet (fallet) eller bara att hela situationen frestade på kroppen så att han fick hjärtstopp. I vart fall är det inte svårt att förstå varför åklagaren släppte de båda. Förhör har dessutom hållits och det finns gott om vittnen och även filmmaterial, så jag har svårt att tro att ordningsvakterna kan påverka utredningen.

Om det visar sig att mannen dött av hjärtstopp och inte av strypningen så kommer utredningen att läggas ned och det släpps inte något offentligt förundersökningsprotokoll. Men en ordentlig snedfylla, kanske någon drog, slagsmål på perrongen och nedbrottad av ordningsvakter. Det kan fresta på en medelålders kropp. Men om några dagar kanske obduktionen är klar och vi får veta mer.
Du missar att det alltid finns en medicinskt förklaring till varför ett hjärtstopp sker, och det är den anledningen som är intressant. Hjärtstopp är ju bara en följd av massor med anledningar.
Citera
2022-08-03, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
De borde prövas för dråp, inte vållande.

Ja, det kan du ju tycka men de hade nog varken uppsåt eller likgiltighetsuppsåt. De var förordnade och skulle avvärja en pågående misshandel på en perrong. När gärningsmannen är medvetslös lägger de honom i sidoläge för att skapa fria andningsvägar men inser inte att han faktiskt inte andas. Var ser du uppsåtet?
Citera
2022-08-03, 03:26
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Du missar att det alltid finns en medicinskt förklaring till varför ett hjärtstopp sker, och det är den anledningen som är intressant. Hjärtstopp är ju bara en följd av massor med anledningar.
Varför skulle jag ha missat det menar du? Det är ju tvärtom det som stökar till det lite, att ett hjärtstopp kan bero på en mängd orsaker. Och då blir det ju svårare att juridiskt slå fast att ordningsvakterna vållat hans död. För den som vill att vakterna ska dömas funkar det nog bäst om det går att slå fast att strypningen orsakat dödsfallet. Om orsaken är ett plötsligt hjärtstopp kan man bara spekulera i vad det kan bero på och det funkar inte i rätten.
Citera
2022-08-03, 03:27
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Ja, det kan du ju tycka men de hade nog varken uppsåt eller likgiltighetsuppsåt. De var förordnade och skulle avvärja en pågående misshandel på en perrong. När gärningsmannen är medvetslös lägger de honom i sidoläge för att skapa fria andningsvägar men inser inte att han faktiskt inte andas. Var ser du uppsåtet?
Det är mycket som är förmildrande här men kåren kan inte backa ett sådant ingripande.
Citera
2022-08-03, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Det är mycket som är förmildrande här men kåren kan inte backa ett sådant ingripande.

Vi får se vad som framkommer, misstanke kvarstår om vållande. Jag tror att killen mixtrat med medicin/alkohol och tappat impulskontrollen, ett psykbryt enkelt uttryckt. Fel görs efter nedläggning och tyvärr missar man att killen inte andas. Hade man påbörjat HLR direkt och fixat fram en defibrillator kunde killen ha överlevt. En tragisk utgång men inte sådan att vakterna högst ska straffas för vållande/oaktsamt brott.
Citera
2022-08-03, 03:35
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
När började det gå snett? Jag har inte hela bilden klar för mig och man kan förstås göra på många olika sätt. Men jag tänker att de ändå utfört sitt jobb relativt korrekt till efter att de fällde mannen. Sedan hade det kanske varit mer korrekt att direkt sätta handfängsel på honom istället för det sedan länge kritiserade strypgreppet?
Citera
2022-08-03, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag får inte tidslinjen att fungera när jag tittar på filmerna. Angående strypgreppet får jag inte direkt intrycket att ordningsvakten klämmer i för kung och fosterland

Nej, visst det är ju inte direkt någon choke some man ser i UFC eller så, tänkte ändå att det skulle vara lite värre innan man såg filmerna. Men iallafall för mig så om jag tar ett ganska klent grep runt min egen hals så visst börjar man känna att detta ändå märkbart påverkar blodcirkulationen till huvudet efter kanske 10-20 sekunder.

Kan det kanske vara någon kombination av att han ligger på mage och de sitter på honom som gör det svårt för honom att andas och syresätta blodet, tillsammans med ett lättare strypgrepp som gör att blodcirkulationen till hjärnan är försämrad. Dessa två tillsammans gör att han inte får tillräckligt mycket syre i hjärnan? Men jag inga egentliga medicinkunskaper så detta är ren spekulation.

Det sägs ju i tråden att man på polishögskolan och OV-utbildning lär ut att stryptag m.m. absolut inte är OK. Om det skulle krävas att man tog i för kung och fosterland för att hamna i problem med dessa grepp så skulle man rimligen inte ha en sådan aversion mot dem.

Citat:
Mannen blöder också. Kan han slagit i huvudet i fallet? Har kanske någon på perrongen slagit tillbaka och blodvite uppstått?
Tidigare i tråden har någon påstått att man börjar blöda från näsa och/eller öron när man blir strypt. Jag tror det var något om att blodtrycket ökar och blodkärl går sönder. Men dels är detta bara ett påstående från någon i tråden så det behöver ju inte vara sant, och sen kan det väl dessa skador såklart ha uppstått vid nedbrottning eller innan.

Citat:
Innan dess verkar OV haft uppfattningen att han andades (kanske gett ifrån sig ljud) och de talar om brottsrubriceringar. Sedan ändras läget.
Alltså det är väl lite rörigt, först säger kvinnan att han inte andas, men de sätter på handfängsel istället för att kolla detta mer noggrant? Sen verkar de konstatera att han andas som du säger, men det känns ju inte som de gör någon speciellt gedigen undersökning, så det framstår som oklart hur de kommer fram till detta egentligen.
Citera
2022-08-03, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Han drämmer ju till dem då, ska de fortsatt bara stå kvar och "omringa" honom när galningen står och boxas? Det ser man ju inte på videon, men det påstår åtminstone OV. Med tanke på vad mannen tidigare gjort så är det mycket trovärdigt att han slog till henne och var våldsam mot de två.

Dessutom en ung kvinnlig OV som då enligt dig ska omringa honom med hjälp av en enda manlig kollega medan personer runt omkring gråter och är rädda för mannen.

Du pratar om backup som inte fanns just då. De tog sig till platsen skyndsamt för att hjälpa de som blivit attackerade, du föreslår att de skulle väntat på sina kollegor och lämnat han ensam med personerna han gett sig på?

De gjorde allt rätt. Förutom sista minuten, thats it.
"Förutom sista minuten"? Sista minuterna skulle jag vilja säga. Här har Expressen kartlagt sekund för sekund av filmen där man ser allt på nära håll:
https://www.expressen.se/nyheter/krim/ingripandet-mot-juha-sekund-for-sekund/

"Enligt uppgifter är en videosekvens från händelsen nu polisens viktigaste pusselbit i utredningen. Händelsen filmades av ett vittne som befann sig på plattformen, bara någon meter från ordningsvakterna och Juha Hynninen.

Klippet är drygt två och en halv minuter långt och efter samtal med flera personer som sett filmen kan Expressen nu redogöra för vad som utspelade sig under händelsen – sekund för sekund.

Filmsekvensen inleds när de två vakterna har brottat ner Juha Hynninen och håller honom i ett grepp mot marken. Hur länge greppet då har hållits är okänt för Expressen.

9 sekunder:*Juha ligger på marken med de två ordningsvakterna över sig. Han rör på benen. Den kvinnliga ordningsvakten sitter grensle över Juhas rygg och den manlige sitter vid sidan om med ett grepp runt Juha.

24 sekunder:*Den manlige ordningsvakten håller ett grepp runt Juhas hals med två armar. Den kvinnliga ordningsvakten sitter grensle över*Juha och trycker ner hans huvud med sin armbåge. Vid detta tillfälle är Juha till synes helt orörlig.
34 sekunder:*Den manlige ordningsvakten håller kvar sitt grepp runt halsen. Den kvinnliga ordningsvakten lägger sin kroppsvikt för att trycka ner Juhas huvud med sin handflata. Juha är till synes fortsatt helt orörlig.han?” Han ber den kvinnliga kollegan: ”Kan du kolla om han andas?” Juha är fortsatt helt orörlig.

1 minut, 14 sekunder:*Den kvinnliga kollegan kollar andningen och säger ”ehh nej. Vänta, vänta, gör inget.”

1 minut, 17 sekunder:*Den manlige ordningsvakten släpper sitt grepp. Juhas huvud sjunker livlöst en decimeter mot marken. Det syns tydligt hur Juha blöder från ansiktet. Ordningsvakterna sätter handfängsel på Juha.

1 minut, 55 sekunder:
Ordningsvakterna har lagt Juha i stabilt sidoläge. Den manlige ordningsvakten frågar om Juha andas. Den kvinnliga ordningsvakten svarar att han andas. Juha är helt orörlig. Inga livräddande åtgärder pågår.

2 minuter, 8 sekunder:*Juha ligger inte längre i stabilt sidoläge, utan på mage. Inga livräddande åtgärder pågår.

2 minuter, 22 sekunder:*Fler ordningsvakter anländer till platsen. Den kvinnliga ordningsvakten berättar för sina nytillkomna kolleger att hon har blivit slagen i ansiktet och att mannen gjort sig skyldig till våld mot tjänsteman. Filmen tar slut."
Citera
2022-08-03, 03:41
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Vi får se vad som framkommer, misstanke kvarstår om vållande. Jag tror att killen mixtrat med medicin/alkohol och tappat impulskontrollen, ett psykbryt enkelt uttryckt. Fel görs efter nedläggning och tyvärr missar man att killen inte andas. Hade man påbörjat HLR direkt och fixat fram en defibrillator kunde killen ha överlevt. En tragisk utgång men inte sådan att vakterna högst ska straffas för vållande/oaktsamt brott.
Med tanke på mannens tillstånd samt att han hade slagit till flera personer på perrongen (en tjej sitter och gråter) så verkade det ju inte direkt vara läge för ordningsvakterna att säga till fyllot "Hej, du ursäkta, men kan vi sätta oss en stund där på bänken och prata lite?". De flesta ordningsvakter hade nog försökt att omhänderta honom för att inte fler ska skadas (det passerar tåg etc.). Sedan gick det här maximalt olyckligt. Men Darwin Awards rules ibland.
Citera
2022-08-03, 04:03
Medlem
Kiddieoxos avatar
Alkohol är en andningsdepressiv drog speciellt tillsammans med opiater.
Man kan tänka sig att en strypning som en nykter människa återhämtar sig ifrån kan vara dödlig för någon som är påverkad.
Citera
2022-08-03, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Men varför trollar du om mord och dråp när du själv inser att det är helt orimligt?
Det gör jag inte. Lär dig läsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in