2022-08-03, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ja de är släppta och troll kan sluta käfta om mord.
Jag sa inte att det är mord ditt miffo. Jag sa att det är att LIKNA vid dråp/mord. Du har trollat dig igenom hela tråden och påstår att misstanken "var" vållande. Spelar ingen roll att dom är släppta, misstankarna kvarstår lika mycket för det. Det är praxis att släppa dom.
Citera
2022-08-03, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Auktoritet. Skrik ligg ner, backa slå vid utfall och framförallt be allmänheten att hålla sig borta innan man ens ingriper. Kommunicera på radio att man stannar tågen på väg in.

I teorin jajamensan! I verkligheten, kanske inte riktigt så..

Om verkligheten och du någon gång möts så kanske du ändrar synsätt. Nu kommer vi inte längre.
Citera
2022-08-03, 02:43
Medlem
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
I teorin jajamensan! I verkligheten, kanske inte riktigt så..

Om verkligheten och du någon gång möts så kanske du ändrar synsätt. Nu kommer vi inte längre.
Jo i verkligheten är det enklare att börja skrika än att brottas.
Dom har ju för fan valt sitt yrke!
Citera
2022-08-03, 02:49
Medlem
BiskopBillings avatar
Det är beklagligt förstås, men det händer saker ibland. Jag hade en bekant som dog med tre ordningsvakter över sig. Det blev inget åtal, och i efterhand tror jag det var rätt beslut av åklagaren.

Jag tror att det kommer att visa sig att mannen led av andra saker också som bidrog till döden.
Citera
2022-08-03, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
En stor skapelse? Är du konservativ eller en bot?

Man kan ju börja undra?

Citat:
Jo i verkligheten är det enklare att börja skrika än att brottas.
Dom har ju för fan valt sitt yrke!

Som sagt, hoppas verkligheten knackar på en vacker dag. Visst är det enkelt att bara skrika. Men om det inte biter? Och någon bara går bärsärk?
Du behöver inte svara, upprepa din ståndpunkt. Den är klar.
Citera
2022-08-03, 02:54
Medlem
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopBilling
Det är beklagligt förstås, men det händer saker ibland. Jag hade en bekant som dog med tre ordningsvakter över sig. Det blev inget åtal, och i efterhand tror jag det var rätt beslut av åklagaren.

Jag tror att det kommer att visa sig att mannen led av andra saker också som bidrog till döden.
Har han dött pga syrebrist är det case closed.
Tror vederbörande endast supit men man har ju hört talas om fulla finnar...
Citera
2022-08-03, 02:56
Medlem
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Man kan ju börja undra?

Som sagt, hoppas verkligheten knackar på en vacker dag. Visst är det enkelt att bara skrika. Men om det inte biter? Och någon bara går bärsärk?
Du behöver inte svara, upprepa din ståndpunkt. Den är klar.
Haha jag förstår dig, men du måste också förstå att detta var deras yrken och detta specifika ingripande var väldigt fel utfört.
?
Citera
2022-08-03, 02:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyzptlk
Då åter till vad jag svarade på i mitt första inlägg, som sen spårade ur tack vare en annan .
Det är inte nödvärn eller nödvärnsexcess när man stryper någon till döds samtidigt som ens kollega slår med batong.
En del tror att de kan hävda nödvärn , vilket jag sa emot.

Jag kan möjligtvis hävda nödvärn om jag slår som en galning med batongen för att jag är omringad av flera som slår och sparkar mot mig.
Men inte fan är strypning nödvärn

Ännu en gång, nödvärn har inga givna grepp man får eller inte får använda. Om du måste använda strypning för att överleva eller inte bli misshandlad så ÄR strypning nödvärn.

Obs jag uttalar mig INTE om gällande fall nu utan nödvärn generellt.
Citera
2022-08-03, 03:06
Medlem
Kämpendahls avatar
Jag får inte tidslinjen att fungera när jag tittar på filmerna. Angående strypgreppet får jag inte direkt intrycket att ordningsvakten klämmer i för kung och fosterland och om inte förr så lättar han på greppet när han säger "andas du". Det har väl då gått knappt en minut. Men det är svårt att se och bara att ligga i den ställningen på mage och den andra ordningsvakten som sitter på honom kan göra att det frestar på.

Mannen blöder också. Kan han slagit i huvudet i fallet? Har kanske någon på perrongen slagit tillbaka och blodvite uppstått?

På den andra filmen är det tre vakter på plats. Snart kommer ytterligare några. En kvinnlig OV verkar se allvaret i situationen och då börjar livräddande insats. Oklart hur lång tid som förflutit. Innan dess verkar OV haft uppfattningen att han andades (kanske gett ifrån sig ljud) och de talar om brottsrubriceringar. Sedan ändras läget.

Det skulle vara intressant att veta resultatet av obduktionen och exakt vad dödsorsaken är. Det kan vara allt från strypt blodtillförsel i hjärnan, våld mot huvudet (fallet) eller bara att hela situationen frestade på kroppen så att han fick hjärtstopp. I vart fall är det inte svårt att förstå varför åklagaren släppte de båda. Förhör har dessutom hållits och det finns gott om vittnen och även filmmaterial, så jag har svårt att tro att ordningsvakterna kan påverka utredningen.

Om det visar sig att mannen dött av hjärtstopp och inte av strypningen så kommer utredningen att läggas ned och det släpps inte något offentligt förundersökningsprotokoll. Men en ordentlig snedfylla, kanske någon drog, slagsmål på perrongen och nedbrottad av ordningsvakter. Det kan fresta på en medelålders kropp. Men om några dagar kanske obduktionen är klar och vi får veta mer.
Citera
2022-08-03, 03:08
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Jag sa inte att det är mord ditt miffo. Jag sa att det är att LIKNA vid dråp/mord. Du har trollat dig igenom hela tråden och påstår att misstanken "var" vållande. Spelar ingen roll att dom är släppta, misstankarna kvarstår lika mycket för det. Det är praxis att släppa dom.

Men varför trollar du om mord och dråp när du själv inser att det är helt orimligt?
Citera
2022-08-03, 03:10
Medlem
Citat:
Haha jag förstår dig, men du måste också förstå att detta var deras yrken och detta specifika ingripande var väldigt fel utfört.
?

Och i detta instämmer jag helt och fullt! Det var, milt uttryckt, fel utfört. Och de bör straffas för det. Men, menar jag, det handlade inte om ett överlagt/medvetet dödande.
Citera
2022-08-03, 03:15
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Har han dött pga syrebrist är det case closed.
Tror vederbörande endast supit men man har ju hört talas om fulla finnar...

Du verkar tro mycket har jag märkt. Har du några som helst belägg för vad du tror?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in