2022-08-03, 01:00
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gbgkex3
Jag tycker inte att jag ens ser ett halvhjärtat försök till att faktiskt kontrollera om han andas.

Exakt. Manliga OV frågar om han andas två eller tre gånger, kvinnliga OV säger ja alla gånger.
Citera
2022-08-03, 01:01
Medlem
jag har lärt mig att kvinnliga ov är det värsta som finns. De tillför inget förutom mer kaos.
Hur ska en kvinna på 160m och 55kg brottas med en man som är 180cm och väger 100kg?
Sen så ska vi inte prata om deras kassa attityd, de ska alltid prata högmodigt och nedvärderande och göra situationen värre.

Kvinnliga ovn är dock bra när det kommer till att prata med utsatta kvinnor och barn. Annars är de helt värdelösa.
Citera
2022-08-03, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenskmenorten
jag har lärt mig att kvinnliga ov är det värsta som finns. De tillför inget förutom mer kaos.
Hur ska en kvinna på 160m och 55kg brottas med en man som är 180cm och väger 100kg?
Sen så ska vi inte prata om deras kassa attityd, de ska alltid prata högmodigt och nedvärderande och göra situationen värre.

Kvinnliga ovn är dock bra när det kommer till att prata med utsatta kvinnor och barn. Annars är de helt värdelösa.

Är du manlig ov och jobbat med kvinnliga ov:s?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Exakt. Manliga OV frågar om han andas två eller tre gånger, kvinnliga OV säger ja alla gånger.
Då är hon medskyldig
Citera
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Det känns väl skönt för henne att hon få känna sig stark för en gångs skull. Samma gäller killen (OV). Tragsiska människor utan hjärnceller eller empati.
Ja det kändes säkert skönt att visa att hon fortfarande är med i "matchen".
Citera
Medlem
Citat:
Med tanke på hon att uppenbart ljuger och säger att han andas när han ligger helt blå och livlös så borde hon kunde dömas till grovt vållande till annans död.

Men hur man agerar/vad man säger efter att någon har avlidit behöver kanske inte spela in?
Citera
2022-08-03, 01:05
Medlem
C189s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Ärligt talat? Jag skrev klart och tydligt att jag INTE diskuterade det aktuella fallet i det inlägg du svarade på. Och du svarar med en diskussion kring omständigheterna i det här fallet?
Först och främst så prövas allt från fall till fall. Finns ingen mall som lyder "Strypgrepp = Dråp, eftersom man bör förstå att GM avlider av syrebristen." Så om du inte diskuterar fallet som tråden handlar om så vet jag inte varför du ens skriver här. För det andra så säger du "Vad finns det att "bevisa"? Han har ett stryptag runt killens hals?" vilket indikerar till att du diskuterar det specifika fallet trotts allt.

Din frågeställning var hur vida en åklagare kan bevisa att uppsåt inte fanns, vilket jag precis förklarat för dig. Håll dig till trådens relevans eller besök Juridik delen av forumet där du kan diskutera juridik i allmänhet.
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men hur man agerar/vad man säger efter att någon har avlidit behöver kanske inte spela in?

Hade dom börjat med livräddning direkt hade han kanske överlevt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zamor
BO har uppenbarligen inte varit någon ängel den där kvällen och som det verkar på vittnen och filmer förtjänade han gott och väl att bli omhändertagen. Killen som snackar engelska säger ju att både han och tjejen blivit slagna och de känner honom inte ens.

Däremot har ju vakterna sedan hanterat situationen helt åt helvete. Är framförallt hanteringen när BO redan ligger på marken som är vidrig. Man ser sekunden som BO blir medvetslös, och vakterna måste ha känt hur han helt slutar göra motstånd. Men att greppet hålls kvar i typ 30sek och att huvudet sedan sjunker direkt i marken när MGM väl släpper borde ju fått vakterna att inse att något är ordentligt fel.

Att det sen tar ytterligare 3-4min och fler vakter för att inse att det kanske är läge att försöka rädda honom är helt oacceptabelt. Kan man inte hantera en sån här situation på ett bättre sätt har man inget att göra i den arbetsrollen.

Väldigt tragiskt allt som allt.

Kan inte annat än instämma!
En helt korrekt analys!

Tyvärr verkar det vara så, att ordningsvaktsyrket precis som polisyrket är underbetalt, samt att det ställs alldeles för låga krav på de sökande i ett desperat försök att fylla på med personal för att täcka upp bristen (vilket beror på de låga lönerna). De med lite mer innanför pannbenet söker sig till mer välbetalda yrken.
Detta medför att lågbegåvade personer med hävdelsebehov, söker sig till yrket då de lätt blir antagna och kan utöva den makt de söker för att själva må bättre.
Som situationen är nu så ber vi om att få en korrupt polis/väktar-kår, detta kommer att sluta allt annat än bra!
Citera
2022-08-03, 01:06
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Alla som har gått utbildningen vet att man ska undvika fysiska konfrontationer så långt det går.
Du är INTE polis, även om du har polismans befogenheter.

Ordningsvakters agerande regleras också i Lagen om ordningsvakter. Där står bland annat att en ordningsvakt inte får använda ”strängare medel än förhållandena kräver” och att hen främst bör ”söka vinna rättelse genom upplysningar och uppmaningar.”

Att sätta sig på en person, ta stryptag är och kommer alltid innebära tjänstefel. Finns inget som är förmildrande eller de kan inte ens försvara sitt agerande på ett vettigt sätt.
Det finns inget i utbildningen som visar på att man ska oskadliggöra en person genom att koppla ett grepp runt halsen.
I mina ögon är de svin på samma sätt som dom som slås och misshandlar folk på stan
Dom kommer självklart bli fällda och avskedade
Citera
2022-08-03, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbgkex3
Är du manlig ov och jobbat med kvinnliga ov:s?

Aldrig jobbat som ov, jobbat på tunnelbanan
Citera
2022-08-03, 01:08
Medlem
Citat:
Hade dom börjat med livräddning direkt hade han kanske överlevt.

Dessa två var uppenbarligen så fyllda av adrenalin efter "brottningsmatchen" att de inte ens förmådde kontrollera om mannen faktiskt var vid liv. Fruktansvärt oprofessionellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in