2022-08-03, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Precis.

BO har legat helt orörlig flera minuter men ändå känner tjejen att hon måste trycka ner hans huvud i golvet en gång till. Även hon inser att BO är död.
Det känns väl skönt för henne att hon få känna sig stark för en gångs skull. Samma gäller killen (OV). Tragsiska människor utan hjärnceller eller empati.
Citera
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme
Undrar samma sak med kvinnlig polis.

Varför ta ett jobb du fysiskt inte är kapabel till att utföra?

Hade jag varit polis hade jag inte känt mig trygg att patrullera runt med en kvinna bredvid.
Det finns väldigt många bra poliser som är kvinnor.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Dags att folk börjar läsa mer och tycka mindre.

Så här fungerar det iaf.

https://www.aklagare.se/ordlista/d/drap/
Citera
2022-08-03, 00:46
Medlem
Citat:

Hade jag varit polis hade jag inte känt mig trygg att patrullera runt med en kvinna bredvid.
Nej, det är ett mysterium..
Citera
Medlem
Citat:

Till deras försvar så finns det faktiskt kvinnliga poliser som är bättre än del män, både psykiskt och fysiskt. Så frågan är varför det finns män svagare än kvinnor som jobbar som polis.
Citera
Medlem
Citat:

Håller med, skulle vara livrädd. Kvinnor skall vara hemma, laga mat och föda barn.
Citera
2022-08-03, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Till deras försvar så finns det faktiskt kvinnliga poliser som är bättre än del män, både psykiskt och fysiskt. Så frågan är varför det finns män svagare än kvinnor som jobbar som polis.
Jag mötte en gång en transpolis kvinna eller ja, påväg😊 detta var ingen våldsituation men jag uppfattade hen som mjuk o förstående..jag blev fascinerad
Citera
Medlem
BO har uppenbarligen inte varit någon ängel den där kvällen och som det verkar på vittnen och filmer förtjänade han gott och väl att bli omhändertagen. Killen som snackar engelska säger ju att både han och tjejen blivit slagna och de känner honom inte ens.

Däremot har ju vakterna sedan hanterat situationen helt åt helvete. Är framförallt hanteringen när BO redan ligger på marken som är vidrig. Man ser sekunden som BO blir medvetslös, och vakterna måste ha känt hur han helt slutar göra motstånd. Men att greppet hålls kvar i typ 30sek och att huvudet sedan sjunker direkt i marken när MGM väl släpper borde ju fått vakterna att inse att något är ordentligt fel.

Att det sen tar ytterligare 3-4min och fler vakter för att inse att det kanske är läge att försöka rädda honom är helt oacceptabelt. Kan man inte hantera en sån här situation på ett bättre sätt har man inget att göra i den arbetsrollen.

Väldigt tragiskt allt som allt.
Citera
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Gjort är gjort. Han ångrar sig säkert men i Sverige blir man dömd till fängelse när man dödar någon.

GM åker dit för ”grovt vållande till annans död” och får villkorligt om han inte har annat på sig sen tidigare. Det var inte hans avsikt att döda Juha men hans klantighet under tjänsteutövandet orsakade offrets död.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flipparn123
Håller med, skulle vara livrädd. Kvinnor skall vara hemma, laga mat och föda barn.
Med all respekt för dina preferenser, men hur kan du tycka att det är givande att ha en så inkompetent och ointellektuell kvinna som partner om det är det enda hon duger till? Varför gå på så hårt mot kvinnor bara för det finns kvinnliga OV som inte klarar jobbet?
Citera
2022-08-03, 00:50
Medlem
C189s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Det är väl möljigt att jag har gett mig in i en dum diskussion. Jag har inte sagt att jag nödvändigtvis tror att just detta specifika fall skulle leda till dråp/mord. Men att sitta och fjanta om att det inte är mord när man stryper någon under lång tid för att man inte har "uppsåt" är ju helt korkat.

Alltså vakten kan ju säga att han missbedömde tiden han höll greppet. Det är någon kille som går runt och pratar med honom "he punched me", det är folk som gråter, det är en stressig situation. Så det kan vara en försumelse i den meningen att han i denna situation inte bedömer tiden korrekt tex. Nu har ju heller inte åklagaren yrkat på mord/dråp, så det verkar ju inte speciellt sannolikt att detta kommer prövas rättsligt.
För att det ska falla in på ett likgiltighetsuppsåt så är det två parametrar som ska uppfyllas.
Dels så ska OV ha varit medveten om risken för effekten, vilken OV var då alla vet att stypas rimmar med syrebrist vilket i sin tur rimmar med döden. Däremot så krävs det även att OV är likgiltig inför effekten. Det tror jag däremot inte att OV var, och då uppfylls inte ett likgiltighetsuppsåt. Finns det inget form av uppsåt så kan det inte rubriceras som dråp/mord utan faller in på vållande till annans död vilket sker av att man av oaktsamhet berövat någon livet. Varsågod.
Senast redigerad av C189 2022-08-03 kl. 00:54.
Citera
2022-08-03, 00:50
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Jag håller med i det du skriver. Förmildrande omständigheter existerar dock. Har du blivit våldtagen hela ditt liv och du dödar den som gjort detta kan du få sänkt straff. Till exempel.

Ja, fast själva bedömningen av huvudbrottet påverkas inte.

Det uppstår ibland förvirring av att vi har olika namn på dråp/mord. Det är egentligen samma brott med olika allvarlighetsgrad på samma vis som misshandel/grov misshandel eller rån/grovt rån är samma brott (samma objektiva rekvisit).

I äldre svensk rätt (vi snackar typ 1700-tal och tidigare) stämde det däremot ganska bra att dråp var något som begicks i stundens hetta, medan mord var planerat/överlagt. Alternativt att man försökte sopa undan spåren av ett dråp genom att gömma undan offrets kropp. För dråp hade man en hygglig chans att komma undan med dryga böter och kanske nån form av kroppsstraff som prygel (fängelsestraff i den meningen existerade knappt, man satt häktad i väntan på dom). Mord var däremot i princip undantagslöst dödsstraff och chansen att bli benådad var nästan noll den med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in