Citat:
Ursprungligen postat av
C189
Uppenbarligen så har du noll insyn i hur rättssystemet fungerar samt hur juridiken appliceras.
Att OV kommer att dömas råder det inga tvivel om. Däremot är rubriceringen den stora frågan, och för det ska det finnas ett beviskrav som ska vara ställt utom rimligt tvivel.
Du kan googla lite kring hur detta fungerar så kanske du kan ana en, enligt juridiken, rimlig rubricering, men även lära dig något.
Det är väl möljigt att jag har gett mig in i en dum diskussion. Jag har inte sagt att jag nödvändigtvis tror att just detta specifika fall skulle leda till dråp/mord. Men att sitta och fjanta om att det inte är mord när man stryper någon under lång tid för att man inte har "uppsåt" är ju helt korkat.
Alltså vakten kan ju säga att han missbedömde tiden han höll greppet. Det är någon kille som går runt och pratar med honom "he punched me", det är folk som gråter, det är en stressig situation. Så det kan vara en försumelse i den meningen att han i denna situation inte bedömer tiden korrekt tex. Nu har ju heller inte åklagaren yrkat på mord/dråp, så det verkar ju inte speciellt sannolikt att detta kommer prövas rättsligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
reclaims
Vi får helt enkelt vänta tills allt är klart och eventuell dom har fallit.
Jag gissar på att det i alla fall inte blir dråp. Men det återstår att se.
Se ovan. Jag reagerade på att du verkade argumentera för en, om man tänker lite, helt orimlig bevisnivå för att något ska vara att anse som uppsåtligt.