2022-08-03, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C189
Uppenbarligen så har du noll insyn i hur rättssystemet fungerar samt hur juridiken appliceras.
Att OV kommer att dömas råder det inga tvivel om. Däremot är rubriceringen den stora frågan, och för det ska det finnas ett beviskrav som ska vara ställt utom rimligt tvivel.

Du kan googla lite kring hur detta fungerar så kanske du kan ana en, enligt juridiken, rimlig rubricering, men även lära dig något.

Det är väl möljigt att jag har gett mig in i en dum diskussion. Jag har inte sagt att jag nödvändigtvis tror att just detta specifika fall skulle leda till dråp/mord. Men att sitta och fjanta om att det inte är mord när man stryper någon under lång tid för att man inte har "uppsåt" är ju helt korkat.

Alltså vakten kan ju säga att han missbedömde tiden han höll greppet. Det är någon kille som går runt och pratar med honom "he punched me", det är folk som gråter, det är en stressig situation. Så det kan vara en försumelse i den meningen att han i denna situation inte bedömer tiden korrekt tex. Nu har ju heller inte åklagaren yrkat på mord/dråp, så det verkar ju inte speciellt sannolikt att detta kommer prövas rättsligt.

Citat:
Ursprungligen postat av reclaims
Vi får helt enkelt vänta tills allt är klart och eventuell dom har fallit.
Jag gissar på att det i alla fall inte blir dråp. Men det återstår att se.

Se ovan. Jag reagerade på att du verkade argumentera för en, om man tänker lite, helt orimlig bevisnivå för att något ska vara att anse som uppsåtligt.
Senast redigerad av dualtofilter 2022-08-03 kl. 00:50.
Citera
2022-08-03, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Jävla jidder på dig!
Det kan gå hur som. En av killarna som kniva ihjäl en kille på Fridhemsplan fick ju livstid och mord för något som inte var planerat.
ArgusOne är trådens största troll. Rekommenderar att du inte besvarar personen.

Nu finns det iaf videomaterial som starkt bevisar att OV tagit strypgrepp på BO.
Citera
2022-08-03, 00:40
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Jävla jidder på dig!
Det kan gå hur som. En av killarna som kniva ihjäl en kille på Fridhemsplan fick ju livstid och mord för något som inte var planerat.

Nej det går inte hur som. Om man med uppsåt knivar någon är det givetvis mord eller dråp.

Om någon råkar landa på en kniv kan det vara vållande. Inte särskilt svårt.

Edit pratar du om de irländska tattarna?
Citera
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Men i en arrest är inte på stan. Varför flyttar du målposten?
Vart vill du komma?
Citera
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Dråp är när det inte är planerat.

Citat:
Men nu får du sluta tjäbla. Om du slår en person som inte slår tillbaka och du anses starkare än offret har du möjligen beroende på vem som är åklagare visat likgiltighet till offrets hälsa och du har brukat ett våld som bragts en person om livet. Då ska du ha förmildrande omständigheter som då sänker straffet annars blir det dråp.

Du sprider felaktigheter i tråden. Det är flera omständigheter som avgör om uppsåtligt dödande klassas som mord eller dråp. Det kan mycket väl klassas som mord även när gärningsmannen inte planerat att döda. Sånt som hänsynslösheten i själva våldet, offrets utsatthet m.m. har minst lika stor betydelse. Att en massa människor går omkring och TROR att planering/inte planering skulle vara kriteriet ändrar inte på det.

Ditt andra påstående är rörigt formulerat, men en sak är i varje fall fel: Det är inte graden av förmildrande omständigheter som avgör om det blir dråp eller misshandel och vållande till annans död, det är själva uppsåtet och inget annat. Om gärningsmannen insåg eller borde ha insett (lite förenklat) att våldet kunde leda till offrets död blir det dråp/mord. Att t.ex. knuffa till någon vid ett gruff i en krogkö så att personen ramlar, slår huvudet i en trottoarkant och oturligt nog drabbas av en hjärnskador som leder till döden blir med all säkerhet vållande till annans död. Att slå någon hårt i huvudet med ett grovt föremål vid ett rån så att den dör av samma orsaker blir troligen dråp eller mord.
Citera
2022-08-03, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenskpappa
Där har du fel.
Jag vet en person som gjorde precis just det.

Men det handlar om vilken bedömning som rätten gjort, anser man att en GM handlat med uppsåt att döda så blir det ju inte vållande.
Beroende tex på vad som föregått händelsen, vad som sagts etc. Alla omständigheter sammantagna.
Citera
Medlem
Nu får jag många på mig, men vad är det som gör att en tjej vill jobba som vakt i tunnelbana?
Citera
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du sprider felaktigheter i tråden. Det är flera omständigheter som avgör om uppsåtligt dödande klassas som mord eller dråp. Det kan mycket väl klassas som mord även när gärningsmannen inte planerat att döda. Sånt som hänsynslösheten i själva våldet, offrets utsatthet m.m. har minst lika stor betydelse. Att en massa människor går omkring och TROR att planering/inte planering skulle vara kriteriet ändrar inte på det.

Ditt andra påstående är rörigt formulerat, men en sak är i varje fall fel: Det är inte graden av förmildrande omständigheter som avgör om det blir dråp eller misshandel och vållande till annans död, det är själva uppsåtet och inget annat. Om gärningsmannen insåg eller borde ha insett (lite förenklat) att våldet kunde leda till offrets död blir det dråp/mord. Att t.ex. knuffa till någon vid ett gruff i en krogkö så att personen ramlar, slår huvudet i en trottoarkant och oturligt nog drabbas av en hjärnskador som leder till döden blir med all säkerhet vållande till annans död. Att slå någon hårt i huvudet med ett grovt föremål vid ett rån så att den dör av samma orsaker blir troligen dråp eller mord.
Jag håller med i det du skriver. Förmildrande omständigheter existerar dock. Har du blivit våldtagen hela ditt liv och du dödar den som gjort detta kan du få sänkt straff. Till exempel.
Citera
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ja han har ju känt att pulsen är död. Killen måste haft ganska hög och stark puls innan dom får ner han.
Precis.

BO har legat helt orörlig flera minuter men ändå känner tjejen att hon måste trycka ner hans huvud i golvet en gång till. Även hon inser att BO är död.
Citera
2022-08-03, 00:43
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Inte för att märka ord inte men ändå göra det: om det finns risk för flyktfara/kollusion så är det nog mer standard att det blir häktning.

Sedan blir det en intressant fråga (tycker jag iaf) om det kan komma att bedömas som att den kvinnliga OV är lika medskyldig enligt devisen ’tillsammans och i samförstånd’?

Du gör rätt i att märka ord, det var dåligt formulerat av mig med negationerna eller snarare bristen på desamma. Det jag menade var naturligtvis att det troligen varken föreligger flyktfara eller kollusionsrisk här och därför var det ett ganska väntat beslut vid ett vållandebrott att det inte skulle bli en häktning. Däremot hade en gängkriminell som varit misstänkt för samma brott och tidigare sjappat Sverige och hållit sig undan i ex.vis Turkiet säkert kunnat bli häktad just p.g.a. flyktfaran.
Citera
2022-08-03, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Nu får jag många på mig, men vad är det som gör att en tjej vill jobba som vakt i tunnelbana?
Undrar samma sak med kvinnlig polis.

Varför ta ett jobb du fysiskt inte är kapabel till att utföra?

Hade jag varit polis hade jag inte känt mig trygg att patrullera runt med en kvinna bredvid.
Citera
2022-08-03, 00:45
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vilket hat hade han tror du? Nog för att jag skämtar lite om finskar och finländare, men mörda dem har jag inte tänkt på.

Kanske hat mot otrogna som förtär alkohol?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in