2022-08-03, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ytmamz
BO har själv valt att bruka narkotika och vara påverkad när han ofredade människor på perrongen och betedde sig allmänt hotfullt.
Ni kan inte tro på fullt allvar att man ska gråta över sådant dräggs bortgång?

Vakterna gjorde bara sitt jobb att skydda omgivningen. De är oskyldiga.
Fria vakterna! De gjorde sin plikt.

Ditt störda mongo.. nästa gång är det kanske din tur din storkäft..
Citera
2022-08-03, 00:12
Medlem
Masajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
De är ju fortfarande misstänkta. Beroende på typ av brott och om flyktfara och/eller risk för försvårande av utredningen finns så är det ganska standard att det inte blir häktning. Gissningsvis har man bedömt att man har det material som behövs för att det inte ska vara möjligt för de två vakterna att t ex snacka ihop sig om nån version som kan bli svår att motbevisa. Om det gått till som det beskrivs verkar ett åtal ganska sannolikt åtminstone för den manlige ordningsvakten.

Ja visst är det så. Dom har såklart på fötterna. Hade det som någon ovan nämnde varit två privatpersoner som bråkat med samma utgång, då skulle det blivit häktning direkt i väntan på rättegång. Men inte i detta fall
Citera
2022-08-03, 00:13
Medlem
C189s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosa Luxemburg
Finns ju likgiltighetsuppsåtet. T ex hävdar du självförsvar och sticker in kniven i hjärtregionen två gånger och inte bara en så har det dömts till mord i ett fall i Helsingborg iaf
Dessa vet ju vad som händer när man blockerar luftvägar, de inser att problem troligen uppstått men agerar inte

Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Likgiltighetsuppsåt kallas det. Dvs, han borde ha förstått att det fanns en risk att man kan dö om han tar ett strypgrepp så länge. Då är det dråp/mord.
Jag är helt med på banan!. Jag syftar bara till att OV inte alls behöver haft avsikt att strypa BO, utan snarare bara låsa honom i positionen tills polis/kollegor anlände. Att BO ströps har jag svårt att tro var med flit, utan avsikten var förmodligen bara att hålla honom på plats.

Efter att ha sett de två filmerna som troligtvis polis och åklagare utgått ifrån, så omvärderar jag min teori en gnutta. Man ser klart och tydligt att BO färgas blå i hela huvudet och båda OV bör ha noterat detta bra mycket tidigare. Om inte annat så bör man ha kunnat släppa greppet och för att göra ett försök att belägga med fängsel istället då BO är bra lugn under hela hanteringen som sekvensen visar.

Jag måste dock få höja de andra OV som ansluter senare, som noterar att BO inte andas och som skriker att fängsel ska av direkt, samt påbörjar HRL, såna vakter vill vi se.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
För mord tror jag det krävs uppsåt och likgiltighet inför offrets öde.

Rätta mig gärna den som är juridiskt påläst.

Vet inte riktigt vad du menar. Försöker du göra en distinktion mellan mord och dråp? Mord och dråp är typ "samma sak". Dråp är bara "ringa mord" och mord är "grovt dråp".

Citat:
1 § Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid. Som skäl för livstids fängelse ska det särskilt beaktas om gärningen föregåtts av noggrann planering, präglats av särskild förslagenhet, syftat till att främja eller dölja annan brottslighet, inneburit svårt lidande för offret eller annars varit särskilt hänsynslös.

2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år.

Jag har dock inte koll på allt det här kring hur man bedömer uppsåt när det gränsar till oaktsamhet etc.
Citera
Avstängd
Unobosss avatar
Offret ska ha slagit en kvinna bland flera och MGM vill väl skydda alla genom att plocka ner personen och med den attityden och hans aktion samt resultat är mord.

Men när det är en ordningsman så blir det lindrigare straff, dock när dessa filmer redan kommit ut till allmänheten skulle det vara sjukt om han inte blir prövad som en vanlig medborgare.
Citera
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP
Ja men du måste inte planera det ett par timmar i förväg, här sker ju ett ingripande som dessa har som yrke att kunna hantera och förstå potentiella konsekvenser av och deras överlagda och medvetna agerande slutar i att han dör. Man gör en prioritering, går 6 mot 1, är extremt våldsamma i sitt handlande i syfte att säkerställa den egna personalens (ligans) hälsa och det hela blir på bekostnad av hans liv. Det låter som mord enligt mig. Inte dråp, inte vållande, mord.

Är vakternas datorer och telefoner genomsökta? Hur vet man att dödandet inte har rasistiska motiv? Typ politiska förtecken i deras kommunikation. Förekommer ord som ”svennejävel” osv?

E. Antingen är vakterna förståndshandikappade, eller så har de medvetet velat ”sätta dit” och ”trycka till” mannen.
Senast redigerad av skoputs 2022-08-03 kl. 00:22.
Citera
2022-08-03, 00:14
Medlem
reclaimss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Nu kan jag inget alla de juridiska detaljera, men man måste väl inte tänka att jag tänker döda någon för att åka dit för mord/dråp?

Säg att jag har en pistol och bara bränner av massa skott mot någon för att jag tycker det är roligt eller whatever. Jag har egentligen inget syfte att döda personen och siktar inte, jag bara skjuter i den allmäna riktningen. Säg att ett skott dödar personen. Då kommer jag ändå torska på mord/dråp (hoppas jag iallafall). Lixom alla människor fattar att om man skjuter mot folk med en pistol så finns det en risk att den personen dör, nu dog den jag helt medvetet sköt mot. Man kan kanske säga att jag var likgiltig inför att personen skulle dö p.g.a mitt handlande, kanske finns det i juridiken något starkare typ av uppsåt i detta fall, jag vet inte exakt.

Nu är situationen här inte här lika extrem, men bara för att de inte har någon plan eller uttalad tanke på att killen ska dö så skulle väl inte det utesluta mord/dråp.

Du måste ha uppsåt att döda för att kunna bli dömd för dråp, eller helt enkelt vara införstådd med att din handling kan innebära döden för personen, men att du trots det, likgiltigt inför det faktum, begår handlingen.

Ska vakten i det här fallet dömas till dråp så måste åklagaren bevisa att vakten visste om att hans agerande kunde sluta i BOs död, men ändå fortsatte. Jag tror det blir svårt för åklagaren.
Citera
2022-08-03, 00:15
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Vet inte riktigt vad du menar. Försöker du göra en distinktion mellan mord och dråp? Mord och dråp är typ "samma sak". Dråp är bara "ringa mord" och mord är "grovt dråp".

Jag har dock inte koll på allt det här kring hur man bedömer uppsåt när det gränsar till oaktsamhet etc.
Dråp är när det inte är planerat.
Citera
2022-08-03, 00:16
Medlem
Fruktansvärt med attityden hos många som jobbar inom Stockholms tunnelbana och biljettförsäljning. De har inget normalt omdöme och blandar ihop fall och fall. Har de här två vakterna gått i svensk skola, så har de hört redan i lågstadiet, att man inte tar strypgrepp på det viset för det kan döda, ännu lättare om offret är påverkad av något eller har hjärtsjukdom, diabetes, blivit förgiftad, hjälplös, tidigare kotskador i rygg eller nacke mm. Släpp inte ungdomar utan vett och etikett loss i tunnelbanan för att bestämma över andras liv och död bara för att någon vill ge dem jobb. Hoppas de här två blir portade från Stockholmstrafiken, alla former, för all framtid, och ett långt fängelsestraff skulle tyvärr kännas rättvist. Vilken tönttragedi för alla parter. Sedan finns det många guldkorn också som jobbar med SL. All heder till dem.
Citera
2022-08-03, 00:17
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bevakning164
https://www.instagram.com/reel/CgxQ04Rgm-l/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Ocensurerade långa videon

han rör lite på benen alldeles i början sedan rör han sig inte ett jota...

Vakten ser precis ut som en taliban, det gör ju Hanif Bali också men...
Citera
2022-08-03, 00:18
Medlem
exoticspices avatar
När killen släpper huvudet förstår han att BO är död, men försöker låtsas som om han fortfarande lever genom att putta till honom så att han rör på sig och sliter upp armen för att sätta på handfängsel. Det syns även i hans blick när han försöker få ögonkontakt med tjejen att han VET.

Fängelse för båda.
Citera
2022-08-03, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
De är ju fortfarande misstänkta. Beroende på typ av brott och om flyktfara och/eller risk för försvårande av utredningen finns så är det ganska standard att det inte blir häktning. Gissningsvis har man bedömt att man har det material som behövs för att det inte ska vara möjligt för de två vakterna att t ex snacka ihop sig om nån version som kan bli svår att motbevisa. Om det gått till som det beskrivs verkar ett åtal ganska sannolikt åtminstone för den manlige ordningsvakten.

Inte för att märka ord inte men ändå göra det: om det finns risk för flyktfara/kollusion så är det nog mer standard att det blir häktning.

Sedan blir det en intressant fråga (tycker jag iaf) om det kan komma att bedömas som att den kvinnliga OV är lika medskyldig enligt devisen ’tillsammans och i samförstånd’?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in