Citat:
Ursprungligen postat av
Rosa Luxemburg
Finns ju likgiltighetsuppsåtet. T ex hävdar du självförsvar och sticker in kniven i hjärtregionen två gånger och inte bara en så har det dömts till mord i ett fall i Helsingborg iaf
Dessa vet ju vad som händer när man blockerar luftvägar, de inser att problem troligen uppstått men agerar inte
Citat:
Ursprungligen postat av
Haloumi
Likgiltighetsuppsåt kallas det. Dvs, han borde ha förstått att det fanns en risk att man kan dö om han tar ett strypgrepp så länge. Då är det dråp/mord.
Jag är helt med på banan!. Jag syftar bara till att OV inte alls behöver haft avsikt att strypa BO, utan snarare bara låsa honom i positionen tills polis/kollegor anlände. Att BO ströps har jag svårt att tro var med flit, utan avsikten var förmodligen bara att hålla honom på plats.
Efter att ha sett de två filmerna som troligtvis polis och åklagare utgått ifrån, så omvärderar jag min teori en gnutta. Man ser klart och tydligt att BO färgas blå i hela huvudet och båda OV bör ha noterat detta bra mycket tidigare. Om inte annat så bör man ha kunnat släppa greppet och för att göra ett försök att belägga med fängsel istället då BO är bra lugn under hela hanteringen som sekvensen visar.
Jag måste dock få höja de andra OV som ansluter senare, som noterar att BO inte andas och som skriker att fängsel ska av direkt, samt påbörjar HRL, såna vakter vill vi se.