2022-08-02, 22:51
Medlem
Det intressanta blir när staten tvingas skära i ränteavdraget som grädde på moset. Ingen säger förstås något nu i valtider men den bistra verkligheten väntar bakom hörnet. För varje procent som räntan går upp ökar svenska statens kostnader med ofattbara 12 miljarder kronor. Säg att räntan stannar på måttliga 5% vilket skulle innebära en kostnad på 60 miljarder årligen. Det är lika mycket som hela det svenska rättsväsendet kostar.
Citera
2022-08-02, 22:55
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Det intressanta blir när staten tvingas skära i ränteavdraget som grädde på moset. Ingen säger förstås något nu i valtider men den bistra verkligheten väntar bakom hörnet. För varje procent som räntan går upp ökar svenska statens kostnader med ofattbara 12 miljarder kronor. Säg att räntan stannar på måttliga 5% vilket skulle innebära en kostnad på 60 miljarder årligen. Det är lika mycket som hela det svenska rättsväsendet kostar.

Det enda som eventuellt, kanske, möjligtvis, skulle kunna hända nästa mandatperiod är att de börjar trappas ned med typ 1%-enhet per år. Men något avskaffande blir det absolut inte: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hogre-rantor-sakrar-rantavdragen-pa-bolan

Citat:
De flesta riksdagspartier har under mandatperioden velat trappa ner ränteavdragen på bolån, medan de två största partierna hittills inte varit så pigga på idén. Men nu när boräntorna har börjat stiga har nästan alla partier släppt frågan. Ränteavdragen får vara kvar.

Ett parti som tidigare krävt avtrappade ränteavdrag är Kristdemokraterna. Det är den ekonomiska utvecklingen som har bidragit till detta.

– Vi ville trappa ner ränteavdraget eftersom vi såg risker med en snabb och stor skulduppbyggnad som också drev på priserna. Men i det här läget tycker inte vi att det är lämpligt att göra detta då hushållen är så pressade av höga räntekostnader. Det är synd eftersom om vi hade gjort det tidigare så hade vi varit bättre rustade idag, säger Jakob Forssmed (KD), eknomiskpolitisk talesperson för Kristdemokraterna.
Citera
2022-08-02, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Poltiska risker och möjligheter i form av helikopterpengar, slopade amorteringskrav, fastighetsskatt, slopade ränteavdrag etc etc är stora faktorer om man ska analysera den "marknad" som är svensk bostadsmarknad. Så det är klart att man får lov att spekulera om det i tråden, oavsett vad man önskar.

På temat bettas tydligen M/KD som det mest sannolika regeringsalternativet på Unibet just nu. Det skulle bland annat kunna öppna för just slopade amorteringskrav: https://www.svd.se/a/wevoB1/fyra-partier-oppna-for-att-skrota-amorteringskrav

Absolut, men det är skillnad mellan att göra en avvägd, kvalificerad "gissning"/bedömning och att skriva önskelistor.

Beträffande M/KD. Nu kommer jag troligtvis rösta på den konstellationen så ska inte vara partisk men, jag skulle nog inte våga sätta mina livsbesparingar på att det blir som Unibettarna tror. Junisiffror enl. Sifo:

Citat:
S 33,7 (+1.1)
V 7,9 (-0,3)
MP 3,4 (+0,7)
M 19,3 (-1,5)
C 6,0 (-0,3)
L 4,4 (+0,8)
KD 6,3 (+0,7)
SD 17,4 (-0,7)

Men mycket kan hända innan valnatten, vid förra valet låg ju exempelvis KD extremt pyrt till vid den här tidpunkten.
Citera
2022-08-02, 23:00
Medlem
Citat:
Det enda som eventuellt, kanske, möjligtvis, skulle kunna hända nästa mandatperiod är att de börjar trappas ned med typ 1%-enhet per år. Men något avskaffande blir det absolut inte: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hogre-rantor-sakrar-rantavdragen-pa-bolan

Tror också på en avtrappning, sen hur stor och snabb den blir beror nog mycket på hur ränteläget utvecklar sig. Men det kan aldrig vara ekonomiskt hållbart i längden för staten såvida man inte är beredda att offra andra heliga kor istället. Hur som helst så kommer även en måttlig avtrappning att ha en direkt påverkan på bostadspriserna då folks kalkyler spricker.
Citera
2022-08-02, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Herregud. Vad gör en 20 procentig minskning om man är boende i 4-5 år och mer. Men surt för dom som just kommit in 😜 men köp för att bo så ordnar det sig.

Gör mkt när husägare också drabbas av ränteökning+inflation. Bostadsköpare har i många år sett sig som rika pga rusningen på bostadspriserna o skippat amortering. Nu finns istället inte så mkt buffert att betala av det rörliga lånet. Rusande huspriser har skapat en illusion av rikedom så om detta blir en stor bubbla nu kommer många göra en klassresa spikrakt ner igen.
Citera
2022-08-02, 23:02
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Tror också på en avtrappning, sen hur stor och snabb den blir beror nog mycket på hur ränteläget utvecklar sig. Men det kan aldrig vara ekonomiskt hållbart i längden för staten såvida man inte är beredda att offra andra heliga kor istället. Hur som helst så kommer även en måttlig avtrappning att ha en direkt påverkan på bostadspriserna då folks kalkyler spricker.

Folks kalkyler skulle inte spricka baserat på en 1%-ig nedtrappning... De flesta vet inte ens att man kan jämka avdraget varje månad utan väntar över ett år på skatteåterbäringen
Citera
2022-08-02, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Fel. Gissa är högst relevant i att lägga fram en analys hur hösten kan se ut.
Just nu verkar Sveriges politiker ha semester och sedan planera för att vinna valet. Men att rädda bopriserna är en viktig valfråga för alla BLT.

Plånboksfrågor kommer att bli viktiga, iom inflationen. Men samtidigt går det ju sällan att bekämpa inflation med helikopterpengar. Är ju som att försöka släcka eld med T-röd.
Citera
2022-08-02, 23:07
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Plånboksfrågor kommer att bli viktiga, iom inflationen. Men samtidigt går det ju sällan att bekämpa inflation med helikopterpengar. Är ju som att försöka släcka eld med T-röd.

Mjo men det förstår givetvis inte Svensson.

Det behövs stöööööd och det nu Inflationen är faktiskt en av väljarnas viktigaste frågor noterade jag för ett par månader sedan. Men jag tror inte att deras lösning vore särskilt inflationshämmande... (FB) Inflationen en av väljarnas viktigaste frågor
Citera
2022-08-02, 23:12
Medlem
Citat:
Mjo men det förstår givetvis inte Svensson.

Det behövs stöööööd och det nu Inflationen är faktiskt en av väljarnas viktigaste frågor noterade jag för ett par månader sedan. Men jag tror inte att deras lösning vore särskilt inflationshämmande... (FB) Inflationen en av väljarnas viktigaste frågor

Vi får väl se hur valfläskandet kommer att se ut. Själv tar jag fram mina (Eldorado micro-)popcorn och njuter av showen. Min erfarenhet säger mig att i valtider lovas det runt men... ja, du fattar.

Angående ränteavdraget tror jag dock inte att det kommer att hända något med det. Gissningen underbyggs med att det vore politiskt självmord att ta bort det nu. Hade viljan funnits, hade det gjort under perioden 2012-2022, med ett par-tre procentenheter per år. Då hade det knappt märkts. Knappast någon politiker som är dum nog att rycka det plåstret nu.
Citera
2022-08-02, 23:37
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Nämen titta. DViking reserverade sig så bekvämt för det här scenariot också (FB) Bostadsbubbla i Sverige?

10 poäng till Gryffindor

Vid 50p räntehöjning i juni la jag 100k redan i augusti, ser ut att få hyfsat rätt.

Jag var ju en domedagsprofet redan förra året du jag babblade om två räntehöjningar under 2022 och listräntor på 3% för rörlig/3m bolån. Fick en massa skit för det men well well nu är vi there and beyond
Citera
2022-08-02, 23:38
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
??
1. att staten inte plundrar är inte en kostnad för staten. Det är bara Nordkorea-kommunister som menar att staten äger allt. Och då är utebliven plundring en kostnad.

2. Staten tar inte in mindre skatt pga underskott av kapital. Skatten bara skjuts till senare led.
Det är mottagaren av ränta som skattar.
Vad är det som hindrar folk att ta in den informationen?

Är det så att de som gaggar om avdrag för underskott av kapital som en kostnad också ser det som en kostnad att företagen får dra av lönekostnader. Det är samma princip i farten.
Kan du bekräfta att du vill att företagen inte i fortsättningen skall få dra av lönekostnader.
Citera
2022-08-02, 23:39
Medlem
Fontyls avatar
Vi hade ett par grannar som sålde för 5.8 för fyra månader sedan. Några andra grannar sålde för 5.5 förra veckan. Likvärdiga hus..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in