2022-08-02, 20:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Det är bara början. Ingen som vill köpa nu, så bara att sänka minst lika mycket till innan nån är dum nog att göra det.

Varför inte? Man köper väl för att bo och för att man har behov av större/mindre bostad, eller bostad på ett visst läge nära jobb?
Citera
2022-08-02, 20:58
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Förvånad att det finns nån köpare alls.
Vem vill köpa nåt för 5 miljoner som man kan få för 4 miljoner några månader senare?
Blir dyr månadsavgift det.

Det är antagligen folk som varit inne på marknaden länge som mest köper nu och byter bostad.
Den typ av lägre efterfrågan är dock inte tillräcklig för hålla uppe prisnivåerna. Kostnaderna går nämligen upp och en hel del downsizar då och tränger ihop sig, nyttjar bostadsytan mer effektivt till trådens nyliberaler och moderaters stora glädje. De har förespråkat högre kostnader i åratal.
Senast redigerad av slemhog 2022-08-02 kl. 21:01.
Citera
2022-08-02, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Varför inte? Man köper väl för att bo och för att man har behov av större/mindre bostad, eller bostad på ett visst läge nära jobb?
De väljer att bo på ett annat sätt istället för att köpa en lägenhet för 5 mille som sjunker 1 mille på några månader.
Blir lite för hög månadskostnad annars.
Citera
2022-08-02, 21:26
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Vi är många som tycker det är bisarrt hur media verkar jobba på högtryck för att missleda genom att rapportera friserade siffror och intervjua mäklare som om de vore oberoende analytiker.

Men man ska nog vara glad för det då det markant minskar risken för att de politiska partierna kommer med utfästelse om att rädda bolånetorskarna efter valet.
Citera
2022-08-02, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Breaking: Stockholm innerstad 94,956 kr/m2 enligt husmask. -20.5% från toppen på 119.500 kr/m2 på 3 mån och 8 dagar

Det måste nästan vara rekord i hastigaste prisfall i jämförelse med samtliga internationella bobubblor som spruckit.
Snart är räntan 1.5% och över 2% innan nyår så detta är bara början.

Fortsätter det såhär är priserna nere på 1 kr/m2 nästa sommar.

Konstigt nog så är det enbart i storstäderna som priset har sjunkit. Tittar du på övriga län i landet så har priserna snarare ökat.
Citera
2022-08-02, 21:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
De väljer att bo på ett annat sätt istället för att köpa en lägenhet för 5 mille som sjunker 1 mille på några månader.
Blir lite för hög månadskostnad annars.

vet nog ingen som ser på sin bostad som en aktie. Man köper för att bo och man skaffar sig en plan för att hantera ett långsiktigt ägande med amortering. Ibland skakar det till, men det kan man inte bry sig om. Personligen har jag varit med om flera "kriser" där min bostad minskat kraftigt i värde utan att jag egentligen brytt mig. Kommer sannolikt bli likadant denna gång också. Bara att bo kvar i godan ro och låta andra få panik. Får man panik har man troligtvis sig själv att skylla och varit alldeles för vårdslös och kortsiktig.
Citera
2022-08-02, 21:46
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Breaking: Stockholm innerstad 94,956 kr/m2 enligt husmask. -20.5% från toppen på 119.500 kr/m2 på 3 mån och 8 dagar

Det måste nästan vara rekord i hastigaste prisfall i jämförelse med samtliga internationella bobubblor som spruckit.
Snart är räntan 1.5% och över 2% innan nyår så detta är bara början.

Fortsätter det såhär är priserna nere på 1 kr/m2 nästa sommar.

Breaking: Du tittade på kanske 2-3 transaktioner och nu med 12 omsatta bostäder har priserna tjurrusat till 99 934 kr igen! Upp hela 5% på en timme! Måste vara något slags rekord?! Till månen

Citat:
Kostnaderna går nämligen upp och en hel del downsizar då och tränger ihop sig, nyttjar bostadsytan mer effektivt till trådens nyliberaler och moderaters stora glädje. De har förespråkat högre kostnader i åratal.

Var det inte du som i princip ville införa ett golv för hur billigt man ska kunna bo i villa eller liknande?
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-08-02 kl. 21:52.
Citera
2022-08-02, 21:51
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Breaking: Du tittade på kanske 2-3 transaktioner och nu med 12 omsatta bostäder har priserna tjurrusat till 99 934 kr igen! Upp hela 5% på en timme! Måste vara något slags rekord?! Till månen

Ligger priserna i Stockholms innerstad på 100k i augusti så måste jag ändå få något pris, årets Flashback-profet. Blir då precis som jag spådde vid en höjning på 50p från RB i juni.
Citera
2022-08-02, 21:55
Medlem
slemhogs avatar
Citat:

Var det inte du som i princip ville införa ett golv för hur billigt man ska kunna bo i villa eller liknande?

Varför måste du vara en sån partybooper?! Hur orkar du leva med dig själv?
Citera
2022-08-02, 21:57
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ligger priserna i Stockholms innerstad på 100k i augusti så måste jag ändå få något pris, årets Flashback-profet. Blir då precis som jag spådde vid en höjning på 50p från RB i juni.

Hmmm, var det inte till nyår? (FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Nåväl. Ingen annan skulle vågat tippa 100K vid det här laget så den får du ändå tycker jag

Citat:
Varför måste du vara en sån partybooper?! Hur orkar du leva med dig själv?

Någon måste ju vara contrarian i det här 12-åriga domedagsrunkeriet (inkl förra tråden).
Citera
2022-08-02, 21:59
Medlem
slemhogs avatar
Citat:

Nåväl. Ingen annan skulle vågat tippa 100K vid det här laget så den får du ändå tycker jag

Någon måste ju vara contrarian i det här 12-åriga domedagsrunkeriet (inkl förra tråden).

Dviking är vass men de var slemhog som tippade på 5% nedgång i Juli och 100k/m2 i augusti. Yay, Förväntar mig flashback medalj i choklad nu och att liksom-fb knäböjer.
Senast redigerad av slemhog 2022-08-02 kl. 22:03.
Citera
2022-08-02, 22:02
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:

Citat:
Dviking är vass men de var slemhog som tippade på 5% nedgång i Juli och 100k/m2 i augusti. Yayy

Nämen titta. DViking reserverade sig så bekvämt för det här scenariot också (FB) Bostadsbubbla i Sverige?

10 poäng till Gryffindor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in