2022-08-02, 16:58
Medlem
Alla ska ju inkluderas! Tycker jag är bra.
Citera
2022-08-02, 18:07
Medlem
Cinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Vad är meningen med teckenspråk (i TV) när det finns undertexter?

SVT har ett nyhetsprogram dedikerat till teckenspråk kallat Nyhetstecken och vid vissa större direktsända evenemang finns där ofta en teckenspråkstolkad version i någon systerkanal.
Med undertexter försvinner vissa (oftast irrelevanta) utfyllnadsord, men hinner de med en mer detaljerad beskrivning med teckenspråk?

Är syftet enbart att hålla teckenspråket vid liv? Hålls inte språket vid liv genom dess användare i vardagen? Varför gör man inte ens i närheten av samma satsning på andra minoritetsspråk som t.ex. älvdalska (som är mer döende).
Svenskt teckenspråk och skriven svenska är två helt olika språk med olika uppbyggnad, grammatik etc. För de som har teckenspråk som modersmål är det lättare att ta till sig informationen på sitt eget språk. Och som du själv insett så är undertexter en sammanfattning som inte alltid är särskilt bra. På teckenspråk hinner allt som sägs i programmen översättas och get då en mycket bättre upplevelse.
Citera
2023-09-22, 04:59
Medlem
longrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinn
Svenskt teckenspråk och skriven svenska är två helt olika språk med olika uppbyggnad, grammatik etc. För de som har teckenspråk som modersmål är det lättare att ta till sig informationen på sitt eget språk. Och som du själv insett så är undertexter en sammanfattning som inte alltid är särskilt bra. På teckenspråk hinner allt som sägs i programmen översättas och get då en mycket bättre upplevelse.
Det är sant att både svenskt teckenspråk och svenskt talspråk har helt olika grammatiska böjningar men man kan välja att uttrycka sig teckenspråk med talspråk grammatik eller tvärtom men det är inte optimalt.
Citera
2023-09-22, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WJP
Tänker att jag själv hade uppskattat det mycket om jag själv var döv.
Jag tänker tvärtom. Det tar ju upp halva bilden med en som teckentolkar. Borde vara enklare även för dem att läsa undertext. Kan ju förstå att det är bra på presskonferenser och liknande. Att det står en och simultantolkar direkt (standard i USA och vissa andra länder). Det brukar visas repriser på olika kanaler på tv på natten med teckentolkning. Har aldrig förstått varför de går då, är döva mer nattugglor än andra? De borde haft några tecknade händer bara någonstans i bild, likt undertexter, över det andra som körde teckenspråket.

Jag hör själv lite dåligt ibland och startar då undertexter. Speciellt på svenska filmer. Har själv lite erfarenhet av att prata med döva på lite olika jobb jag haft. Vissa läser på läpparna och kan själv prata hyfsat bra. Med dem pratar man lika snabbt men måste ha ansiktet mot dem när man pratar. Med andra kan man skriva på papper till varandra växelvis.

Det finns säkert döva här som skriver och läser likt alla hörande. Då får de samma villkor som alla andra.
Senast redigerad av KamratBlue 2023-09-22 kl. 05:44.
Citera
2023-09-22, 12:27
Medlem
longrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Har själv lite erfarenhet av att prata med döva på lite olika jobb jag haft. Vissa läser på läpparna och kan själv prata hyfsat bra.
Majoriteten av döva inte kan läsa läppar. Jag tror att majoriteten av hörande inte kan läsa läppar också. Jag känner bara döva 2 som kan prata och avläsa läppar flytande.
Citera
2023-09-22, 12:52
Medlem
longrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Vad är meningen med teckenspråk (i TV) när det finns undertexter?
Det finns syften med teckenspråk i TV:
1. Tillgänglighet: Teckenspråk gör TV-program och nyheter tillgängliga för personer som är döva eller hörselskadade och som kanske inte kan följa med i ljudet eller undertexterna.
2. Upplevelsen: För många teckenspråkstolkar är deras tolkning mer än bara ord, de använder ansiktsuttryck och kroppsspråk för att förmedla känslor och nyanser som undertexter inte kan återge.
3. Lärande: Teckenspråk på TV kan hjälpa människor att lära sig teckenspråk, särskilt om de följer tolkens rörelser, uttryck och för yngre döva börja att läsa undertexter.

Senare om ett TV-program som är gjorda för döva publiken då undertexter och talspråkstolkar kan vara användbara för icke teckenspråkiga personer.
Citera
2025-12-14, 23:52
Medlem
Viethatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det finns säkert döva här som skriver och läser likt alla hörande. Då får de samma villkor som alla andra.

Det är många som bemästrar svenskt skriftspråk men inte alla. Det finns ett minoritet bland döva som kan bara ett språk och det är svenskt teckenspråk. Jag gör mitt bästa för att fortsätta chatta med dem via skriftspråket. Självförtroende hos dem är märkbar skillnad.

Men det handlar inte om undertexter eller vilka metoder som används för att framställa information. Det är kontexten som är viktigast. När vi utan hörseln har fått information på ett effektivt sätt, det är något vi uppskattar. Vi har blivit duktiga på att läsa undertexter medan man ser en film, såklart att det är inte den bästa vägen då vid några tillfällen måste man välja mellan att se bilden i filmen eller läsa undertexten, väljer man en då missar man den andra. Men det är mycket värre om det finns inga undertexter eller något annat som är effektiva för döva, stänga av ljud på nyheterna och avläsa läpparna. Man kommer att se hur mycket arbete det krävs för att förstå vad som sägs, när man har bemästrat avläsning på läpparna då kommer en gubbe fram med jultomtesskägget. Man kommer vara extrem tacksam om han kunde teckenspråk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in