Citat:
Ursprungligen postat av
Izze
"Nödvärn är självförsvar eller skydd av egendom/bostad där du alltid får använda högre våldsanvänding än attackeraren."
Jag har sugit lite på den här meningen och kan konstatera att den är i det närmaste obegriplig. Hoppas du aldrig kommer i närheten av att få skriva några förundersökningsprotokoll.
I fortsättningen tycker jag du ska försöka förstå juridiken bättre om du ska använda källor som lawline. Nödvärn har inga "grepp" som är tillåtna eller otillåtna.
Det är uppenbarligen inte begåvningsreserven som antas till Polishögskolan men att leka Bror Duktig är ni poliser i alla fall bra på. Om man som du inte drunknar i varken hp eller IQ bör man ligga lite lågt.
Och här finns en ingång till ämnet: med så usla poliser vi har i Sverige är det inte konstigt vi har ordningsvakter som inte kan omhänderta en person utan att ha ihjäl honom.
Det är uppenbarligen inte begåvningsreserven som antas till Polishögskolan men att leka Bror Duktig är ni poliser i alla fall bra på. Om man som du inte drunknar i varken hp eller IQ bör man ligga lite lågt.
Och här finns en ingång till ämnet: med så usla poliser vi har i Sverige är det inte konstigt vi har ordningsvakter som inte kan omhänderta en person utan att ha ihjäl honom.
Högsta domstolen har kommit fram till att våldet i nödvärn inte får stå i disproportion till vad som erfordras och det får inte föreligga uppenbart missförhållanden mellan nödvärnshandlingen och den skada som hotar genom angreppet. Det ställs inte upp något absolut krav på att gärningen varit nödvändig för att avvärja angreppet. Den angripne för kunna frikännas även om man
använt större våld än nöden kräver, om handlingen inte är att bedöma som uppenbart oförsvarligt.
I förarbetena står det att man bör kunna räkna med en bred marginal till förmån för den angripne vid bedömande av om den angripne hållit sig inom gränserna för nödvärnsrätten.
- NJA 2005 s237
Detta betyder att våldet inte behöver vara likartat.
Får du ett slag i ansiktet så får du ge 2-3 tillbaka för att avvärja den straffbelagda handlingen. Ger du däremot 10 slag tillbaka trotts att det räckt med 2-3 för att avbryta så är det utanför ramen för vad som anses som okej.
Lär dig tolka lagen innan du försöker lära andra.
Och nej jag säger inte att strypa ut BO nödvändigtvis var nödvärn. Besitter för lite information för att jag ska tro på den teorin.