2022-08-02, 09:46
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngieD
Kan du som vakt inte kontrollera ett våldsamt fyllo utan döda ska du inte bli vakt, det mycket enkelt faktiskt. Säkert sa han förolämpande ord och då brast det för invandrarvakten och hedern var tvungen att återställas. En medelålders med snedfylla är inget unikt i Stockholm. Finns mycket värre fall. Troligtvis hade mannen iga erfarenhet av slåss och detta var som vinna på lotto för vakterna att få tillfälle visa upp sina mmakunskaper då offret lätt byte.

En svensk vakt hade lugnt och fint brottat ner honom med judokunskaper utan skda honom mer än han skulle få ont. Sen på med handfängsel, låta honom sitta och skrika könsord ett tag och invänta polis på ett professionellt sätt som en bra vakt gör. Kontrollerat och proffsigt. Inte ta det personligt och inte använda mer våld än nödvändigt.

Det kan man tycka, men vi vet ännu inte vad det var han avled av. Det är synd om den aggressiva och våldsamma mannen nu, för han är död, men det var nog ingen som tyckte gott om honom när han skrämde slag på folk och gick till attack som ett riktigt rötägg. Fyllon och pundare som inte kan sköta sig som folk är bland det värsta som finns.

Nej, man förtjänar inte att dö för det. Men vi vet ännu inte exakt hur förloppet såg ut från vakternas sida heller.
Citera
2022-08-02, 09:47
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Although1
Kan det vara så att problemet ligger i att det är en manlig och en kvinnlig ordningsvakt?
Jag älskar när ni kvinnohatande Flashback-incels spekulerar . Allt hade varit bra, bara vi inte haft några kvinnliga poliser eller ordningsvakter. Ja, kvinnan ska ju helst stå i köket. Hur det var i det här fallet vet jag/vi inte, men det finns många kvinnliga ordningsvakter som är bra på nedläggningsgrepp. Jag såg dokumentärer om ordningsvakter i tunnelbanan och ibland gick det två kvinnliga ordningsvakter tillsammans och det verkade kunna hantera buset. Det brukar alltid tillkallas hjälp också som understöd.

Jag förstår att ni Flashback-incels inte vill se kvinnliga ordningsvakter. Men kvinnliga ordningsvakter och poliser har ofta en bra förmåga att tala buset tillrätta. Det funkar i de allra flesta fall. I De flesta ingripanden behöver inte våld användas ens. Men i några procent av fallen måste ordningsvakterna utöva ett visst våld för att omhänderta personer. Det är svårt att bemanna en grupp exakt efter varje situation. Det är inte givet att två män är de allra bästa i alla situationer. Men visst, ska man ha kvinnor så kanske Brünhilde, 1,85 lång och 100 kilo tung varit ett bra val om det skulle uppstå ett rallarslagsmål.
Citera
2022-08-02, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ok, har sökt i tråden. Verkar som du minns fel.

Konstigt att du inte hittar? Fler än jag som verkar läst detta.

Jag hittar inlägg från 529, kan ha sagts tidigare än så och även längre fram i tråden.

Nej, jag minns inte fel, har ett relativt gott minne, så vet vad jag läste.
Dock så kan ju tidningar göra missar.
Senast redigerad av lunalunaluna 2022-08-02 kl. 09:56.
Citera
2022-08-02, 09:48
Medlem
KFCnoggers avatar
Varför så tyst i massmedia? Om den mördade vore svart vad hade hänt då?
Citera
2022-08-02, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Det finns idioter överallt, både med och utan uniform. Allt jag menade är att vi bör invänta mer information och fakta om vad som hänt i detta fall innan vi proklamerar övervåld från vakternas sida. Tills vi vet mer kan detta handla om nästan vad som helst, personen kan ha varit påverkad eller felmedicinerad så gravt att vakternas ingripande inte är dödsorsak. Vi vet i princip ingenting än.

Detta inlägg borde ramas in och hängas upp på väggen hos varje medieredaktion
Citera
2022-08-02, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magdalenasthlm
Ena vakten ströp honom i flera minuter tills han blev knallblå i ansiktet medan den andra vakten slog honom med batong.

Strypningen fortsatte även när han var död.

Den manliga vakten AN slet ner offret på marken och ströp offret medan den kvinnliga IA slog honom med batongen upprepade gånger.

Strypningen av offret pågick i fyra minuter. Att i fyra minuter stoppa blod- och syreflöde tills någon hjärna är dödligt våld. AN släppte inte offret även fast offret var medvetslös utan fortsatte strypa honom medans offret låg livlös utan att göra motstånd.

De häktades för sannolika skäl då vittnesuppgifterna och video från kameraövervakning visade på att offret hade strypts ihjäl.

Intressant inlägg! Det känns som att du har mer på fötterna (större insyn?) än någon av oss andra. Det känns högst troligt att det var exakt såhär det gick till. Dels för att vi tidigare fått höra vittnesmål om att han både blivit strypt men också slagen med batong.
Anhållan och rubricering blir också väldigt rimliga i det här scenariot.
Citera
2022-08-02, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazdockans
Intressant inlägg! Det känns som att du har mer på fötterna (större insyn?) än någon av oss andra. Det känns högst troligt att det var exakt såhär det gick till. Dels för att vi tidigare fått höra vittnesmål om att han både blivit strypt men också slagen med batong.
Anhållan och rubricering blir också väldigt rimliga i det här scenariot.

Yes, och är det så det gått till så är det mord. Medvetet dödligt våld. Hoppas åklagaren vågar.
Citera
2022-08-02, 09:59
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger
Varför så tyst i massmedia? Om den mördade vore svart vad hade hänt då?

Tyst?
Det är högst upp på Expressen och har varit det längre än vanligt.
Citera
2022-08-02, 10:00
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngieD
Du gnäller om att övervåld inte finns som juridisk term och sen använder du orden själv i din beskrivning om hur det eventuellt gick till. Ingen påstått att det är en juridisk term heller men det är väl ganska uppenbart mad man syftar på?
Alltså...
Eftersom ordningsvakter och poliser får används våld enlig PL §10.
Kan du säga övervåld om precis allt de gör, om du anser att de använder sig av våld.
Folk, sånna som du uppenbarligen, skriker övervåld när de tex slår med batong fast dom får.
Så NÄR är det övervåld?
Vem fan bestämmer det? Mobben som står och ser på när ov på nattklubbar bryter ner en som nyss inne på stället har gjort sig skyldig till misshandel?
Försök, snälla försöka förstå varför man inte kan säga övervåld.
För att du har din syn på vad det är, och någon annan jeppe har sin syn på vad övervåld är.
Och att ta stryptag är inte ngt som ingår i deras våldsmonopol.
Om ov lägger armen bakom ryggen (förenklat /polisgrepp för dom som inte fattar) för att säkra, då kan en gapa övervåld. Fast det är ett helt legalt grepp.
Fattar du?
Senast redigerad av Mr.Mxyzptlk 2022-08-02 kl. 10:02.
Citera
2022-08-02, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Vad menar du med "bara för den avlidna begår brott"? Det är inte så bara, jag är evinnerligt trött på psykfall som går runt och plågar sin omgivning, för att vara på det klara, detta gäller såklart även perverterade "ordningsvakter".

Själv är jag för summarisk avrättning av alla återfallsförbrytare åtminstone när det kommer till grov brottslighet och framförallt fysiska övergrepp.

Nåja det är såklart lite utanför ämnet men att sitta och bagatellisera brott känns lite underligt.
Hur får du det till att jag bagatelliserar brott? Det står ingenstans i lagen att man ska avrättas om man begår ett brott, därför är det helt irrelevant att säga saker "han får skylla sig själv att han dog". Om OV använt övervåld får dom ta sitt straff för det och har ingenting med vad mannen begått för brott innan dess.
Citera
2022-08-02, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Ja, de (en av dem?) slänger omkull honom. Så långt vet vi. Men vi vet inte hur han landar och vi vet inte vad som orsakat hans död. Jag skriver så för att det nu är en juridisk process, ett brottsmål och där tar rätten endast hänsyn till om något brottsligt har skett, dvs. om ordningsvakternas våld orsakat dennes död och om våldet varit försvarligt. Så tråkig är juridiken serdu

Så är det. Kom att tänka på fallet med en fotbollssupporter som slogs ned och avled, 2014.
Från AB-artikel:

”Under tingsrättsförhandlingen var den stora frågan i vilken grad slaget bidrog till att 43-åringen dog.
Rättsläkarna kunde nämligen inte fastställa en biologisk dödsorsak för offret. Att han var alkoholpåverkad, hade hjärtproblem och var överviktig komplicerade bilden.”

Så var detta landar återstår att se. Allt är inte så svart o vitt alla gånger. Speciellt inte i svensk domstol.
Citera
2022-08-02, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyzptlk
Alltså...
Eftersom ordningsvakter och poliser får används våld enlig PL §10.
Kan du säga övervåld om precis allt de gör, om du anser att de använder sig av våld.
Folk, sånna som du uppenbarligen, skriker övervåld när de tex slår med batong fast dom får.
Så NÄR är det övervåld?
Vem fan bestämmer det? Mobben som står och ser på när ov på nattklubbar bryter ner en som nyss inne på stället har gjort sig skyldig till misshandel?
Försök, snälla försöka förstå varför man inte kan säga övervåld.
För att du har din syn på vad det är, och någon annan jeppe har sin syn på vad övervåld är.
Och att ta stryptag är inte ngt som ingår i deras våldsmonopol.
Om ov lägger armen bakom ryggen (förenklat /polisgrepp för dom som inte fattar) för att säkra, då kan en gapa övervåld. Fast det är ett helt legalt grepp.
Fattar du?

Det är övervåld när du fortsätter att utföra en dödlig handling efter att du har personen under kontroll. Ganska enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in