2022-08-02, 09:26
Medlem
svenskpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whyman
Va?

Jag måste anses som typisk ”Flashbackare”.

Jag tycker det var mord. Det är intressant vilka som gillar att döma andra från vart dom kommer etc…

Sverige borde ha 20 000 till gatupoliser. Sen behövs inte dessa pajasar.

Så enkelt är det inte.
Mord, då är det planerat.
Jag tror inte dom hade planerat detta innan det hände.
Sen handlar det om uppsåt, har som haft uppsåt att döda honom.
Dom har klantat sig totalt och gått över gränsen till vad som är okej.
Dom sitter för rätt rubricering.

Vill också tillägga att jag hoppas dom får ett kännbart straff.
Citera
2022-08-02, 09:26
Medlem
Agphyss avatar
synd om familjen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/z7vvL1/juha-47-dodades-nar-ordningsvakter-ingrep-i-tunnelbanan
Citera
2022-08-02, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Å andra sidan brukar väl åklagare safta i från början för att kunna hålla dom häktade ett tag?

Jag tror kvinnan går fri ur det här.

Precis som du säger. Jag antar att det framkommit mer bevis så att de ändrar rubricering och misstankegrad, vilket inte ser bra ut för OV.
Citera
2022-08-02, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C189
Så himla tröttsamt att se kommentar efter kommentar där man sitter och beklagar sig över hur dåliga landets ordningsvakter, väktare och vakter i allmänhet är. Att se kommentar efter kommentar där man gråter över att Ordningsvakters utbildning bara är på 80h, och att alla som söker är misslyckade poliser.

Tidigare i tråden svarade jag på ett inlägg gällande längden på Ov utbildningen och då påpekade att det har absolut noll med längden på utbildningen att göra. Det finns diverse olika klipp ute på sociala medier där poliser slår/sparkar folk som ligger ned , släpar dem i snön, OC-Sprayar dem och så vidare, och alla dessa som behandlas på detta vis bär redan handfängsel. Jag vill då poängtera att polisens utbildning är på 2,5år. Så åter igen, har det med längden på utbildningen att göra eller handlar det mer om personerna i fråga?.

Det finns ordningsvakter som är rötägg och som inte ens borde ha fått blivit ordningsvakter, men det finns även dem som är absolut mer än lämpade för yrket, iallafall utifrån mina erfarenheter som en skötsam person.

Händelsen i tunnelbanan har antagligen utspelat sig i att BO varit stökig och aggressiv mot antingen andra resenärer eller sina egna vänner. Då BO bidrar till att den allmänna ordningen inte kan upprätthållas så ska denne avvisas från platsen. Har BO dessutom ofredat eller i värsta fall begått brott i form av misshandel så ska denne gripas.
När en avvisning/gripande sker så motsätter sig BO detta vilket då juridiskt klassificeras som våldsamt motstånd. BO kan likaväl ha utspelat en aggressivitet riktad mot Ov i samband med detta varpå Ov då snabbt måste få kontroll på BO för att avvärja ett eventuellt angrepp mot dem själva. Då ena Ov är en kvinna, och besitter rent av biologiskt sämre fysik så har man då kanske svårt att få kontroll på denna BO som verkar vara en herre +40. Då det blivit en brottnings match på golvet eftersom BO vägrar lämna/låta sig gripas så tar den manliga Ov ett nacklås på BO för att på så vis ”frysa” läget tills polis ansluter. Den kvinnliga Ov fokuserar då på omgivningen så att dem inte attackeras från folk som skall försöka frita/hjälpa BO. Det man missar är att den manliga Ov håller sitt nacklås soppas hårt att BO tuppar av. När man sedan märker det så är det tyvärr försent trotts att man då direkt påbörjar livräddande åtgärder.

Det är extremt svårt att belägga någon med fängsel som inte vill beläggas med fängsel, speciellt i en miljö där man hela tiden måste ha ett öga runt omkring sig samtidigt, och kanske även ibland rikta fokus mot personer som försöker lägga sig i. Ett grepp som gör att man kan frysa situationen tills hjälp anländer är extremt taktiskt och minimerar våldanvändningen som kan komma att krävas för att belägga med fängsel. Tyvärr så gjorde man missbedömning i sitt försök till ett taktiskt grepp som gjorde att BO ströps, vilket antagligen hade uppmärksammats tidigare om inte folk ta mig fasen hela tiden som alltid ska lägga sig i, och därav kräva massa fokus som egentligen bör ligga på den frihetsberövade.

Respekten för dessa ”Låtsaspolis-batongviftande våldsälskare med utbildning på endast 80h” är alldeles för låg i allmänhet och det är just därför dem måste ha halva sitt fokus på omgivningen istället för där den borde vara. Ge dem mer respekt så lär ni få andra erfarenheter.

Mvh

Antingen drömmer du eller så har du sett en helt annan film från ett helt annat händelseförlopp!? Eller var du på plats?

Jag orkar inte bemöta hela ditt långa inlägg men vissa saker behöver jag ändå påtala;
För det första- ingen i omgivningen lägger sig i. För det andra- den kvinnliga vakten ligger i en hög på golvet uppepå de andra.

Du skriver att man "missar" att nacklåset dödar personen. Är det en rimlig sak att missa i sin yrkesutövning tycker du?

Sedan skriver du att man påbörjade livräddande insatser direkt- det motsägs av vittnen som säger att man inte påbörjade livräddande insatser förrän det var alldeles för sent. Trots att vittnen påtalat att det behöver göras direkt.

Det enda jag köper i ditt inlägg är din önskan om mer respekt för yrkesgruppen. Men respekt är inget man bara får, den behöver liksom förtjänas. Sådana här incidenter och "missar" hjälper knappast till.
Citera
2022-08-02, 09:28
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenskpappa
Även om det är ett kort filmklipp kan man klart och tydligt se att han föll inte bakåt han blev nerslängd i golvet.

Vad vet vi om dödsorsaken, inget än.
Det kan vara strypningen eller pga att han blev nedslängd i golvet och ”landade” fel.
Vi vet inte än.
Det vi vet är att dom strypt ut honom och att han varit blå i ansiktet och blod runnit ur hans mun.
Ja, de (en av dem?) slänger omkull honom. Så långt vet vi. Men vi vet inte hur han landar och vi vet inte vad som orsakat hans död. Jag skriver så för att det nu är en juridisk process, ett brottsmål och där tar rätten endast hänsyn till om något brottsligt har skett, dvs. om ordningsvakternas våld orsakat dennes död och om våldet varit försvarligt. Så tråkig är juridiken serdu

Citat:
”I första hand ska ordningsvakten försöka prata personer tillrätta, men får använda våld om uppgiften inte kan lösas på annat sätt. Det får inte vara fråga om mera våld än vad som är nödvändigt för att lösa uppgiften.
Jag vet inte vilka försök som gjordes för att tala honom till rätta, men jag utgår från att de började så. Juha verkade inte direkt lugna ner sig när vakterna anlände och det är inte ovanligt att vakter får lägga omkull berusade personer. Jag gissar på att Juha hade en ordentlig snedfylla och eventuellt var påverkad av droger. Allt hade varit så mycket bättre om han bara hållit käften och lugnat ner sig.
Citera
2022-08-02, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Om du är såpass bakom flötet att du inte visste det sen tidigare så har det tagits upp minst ett dussin gånger i denna tråden att rubriceringen Mord förutsätter att det finns uppsåt.

/#LOUDmouth#

Ja och jag hävdar att det ska prövas om uppsåt fanns då dom borde varit medvetna om att det fanns en stark risk för att personen skulle dö utifrån det våld dom utsatte honom för, både initialt men framförallt i det andra skeendet.

Skjuter du någon i huvudet utgår rätten från att du försökte mörda personen. Sen om han överlever är en annan sak.
Citera
2022-08-02, 09:29
Medlem
Kan det vara så att problemet ligger i att det är en manlig och en kvinnlig ordningsvakt?

Hade det varit två män hade de haft styrkan att gripa honom på ett säkrare sätt. Nu är kvinnan inte lika fysiskt stark som det manliga BO, så manliga vakten måste gripa BO på ett sätt som inte är säkert för att försäkra sig om att han inte tar sig loss.

Sedan kommer den kvinnliga vakten med batongen i högsta hugg och ska kompensera för att hon inte är lika fysiskt stark som en man, och sätter sig gränsla över BO och spöar på honom med batongen medan han är hjälplös.

Hade det varit två män hade de kunnat gripa honom genom att hålla fast varsin arm, hade det varit två kvinnor hade de kunnat ringa efter förstärkning i form av 2+ män.
Citera
2022-08-02, 09:31
Medlem
Citat:
Så enkelt är det inte.
Mord, då är det planerat.
Jag tror inte dom hade planerat detta innan det hände.
Sen handlar det om uppsåt, har som haft uppsåt att döda honom.
Dom har klantat sig totalt och gått över gränsen till vad som är okej.
Dom sitter för rätt rubricering.

Vill också tillägga att jag hoppas dom får ett kännbart straff.

Nej mord behöver inte vara planerat. Men du behöver medvetet utföra en dödlig gärning. Alltså inte tex i stundens hetta. Därav jag anser att mord blir det i det andra skeendet när mannen redan är utslagen. Motiv, ja låt rätten ta ställning, inte alltid det behövs.
Citera
2022-08-02, 09:33
Medlem
svenskpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Ja, de (en av dem?) slänger omkull honom. Så långt vet vi. Men vi vet inte hur han landar och vi vet inte vad som orsakat hans död. Jag skriver så för att det nu är en juridisk process, ett brottsmål och där tar rätten endast hänsyn till om något brottsligt har skett, dvs. om ordningsvakternas våld orsakat dennes död och om våldet varit försvarligt. Så tråkig är juridiken serdu

Jag vet inte vilka försök som gjordes för att tala honom till rätta, men jag utgår från att de började så. Juha verkade inte direkt lugna ner sig när vakterna anlände och det är inte ovanligt att vakter får lägga omkull berusade personer. Jag gissar på att Juha hade en ordentlig snedfylla och eventuellt var påverkad av droger. Allt hade varit så mycket bättre om han bara hållit käften och lugnat ner sig.

Jo tack, jag har själv studerat juridik så jag har rättså bra koll.

Visst hade det varit bättre om han ”bara hållit käften och lugnat ner sig” men har man en snedfylla så fungerar det inte så.
OV var orutinerade.
Fel folk på plats helt enkelt.
Citera
2022-08-02, 09:33
Medlem
Finns ocensurerad film på händelsen?
Citera
2022-08-02, 09:41
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lunalunaluna
Jag är säker, det diskuterades längre bak i tråden. Vet att jag läste det på Aftonbladet, dock uppdaterar dem artikeln så nu står det ju ”på sannolika skäl”

Ok, har sökt i tråden. Verkar som du minns fel.
Citera
2022-08-02, 09:45
Medlem
halaltarzans avatar

Du är nog inte helt ute och cyklar med det resonemanget.

Har jobbat med kvinnliga kollegor, dock i kroginsläppet och jag gillade det inte just pga det du beskriver.

Gillade för övrigt inte att jobba med någon fjant till snubbe heller för den delen.
Senast redigerad av halaltarzan 2022-08-02 kl. 10:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in