2022-08-02, 08:53
  #192709
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Fast Ukraina kommer inte att utplånas. Diskutera det rimliga (men för Ukraina negativa) scenariet istället. I det scenariet mister de Donbass och Krim. De i Lviv och Kiev får ett sårat militaristiskt ego.
Sa inte Lavrov nyligen att man utökat sina mål?

Det har aldrig funnits på tapeten att Ryssland ska stoppa sina aggressioner efter att de har ockuperat hela Donbass och Krim. De har aldrig erbjudit det scenariot vad jag vet.

Just nu handlar det om att avmilitärisera och denazifiera hela Ukraina enligt Ryssland själva.
Citera
2022-08-02, 08:57
  #192710
Medlem
Reimers avatar
Röda Arméns förluster håller sig på en skaplig nivå c:a 140 stycken soldater skickades till sitt rätta ställe igår, totalen är nu c:a 41170 vilket är lysande.

Materielförlusterna sjunker något tyvärr om det beror på att Röda armén börjar få slut på materiel att förstöra så är det ju bra.

https://www.facebook.com/photo?fbid=371279881851137&set=a.234922835486843
Citera
2022-08-02, 08:57
  #192711
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Sa inte Lavrov nyligen att man utökat sina mål?

Det har aldrig funnits på tapeten att Ryssland ska stoppa sina aggressioner efter att de har ockuperat hela Donbass och Krim. De har aldrig erbjudit det scenariot vad jag vet.

Just nu handlar det om att avmilitärisera och denazifiera hela Ukraina enligt Ryssland själva.

De hade troligtvis den möjligheten i mars i alla fall. Nu är det mer tveksamt, men det är fortfarande inte hela Ukraina som blir utplånat.

Men min poäng är att en anledning till att detta forum är fördummat är att många bygger halmgubbar som de "vinner" diskussionen mot.
Citera
2022-08-02, 09:11
  #192712
Medlem
Att materialförlusterna idag ser små ut kan bero på ojämnheter i rapporteringen. I går var rapporterade förluster synnerligen stora.

140 eliminerade bögfascister är dock bra nivå och alla vet ju att det alltid finns fler skadade än utplånade. Det är varje dag helt ohållbara förluster för ett förbrytarland som anfaller. För ett land som försvarar sig kan man ta i stort vilka förluster som helst för man har inget val.

1 helikopter är i vart fall nedskjuten och 4 artillerisystem tystade.... ...
Citera
2022-08-02, 09:47
  #192713
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Röda Arméns förluster håller sig på en skaplig nivå c:a 140 stycken soldater skickades till sitt rätta ställe igår, totalen är nu c:a 41170 vilket är lysande.

Materielförlusterna sjunker något tyvärr om det beror på att Röda armén börjar få slut på materiel att förstöra så är det ju bra.

https://www.facebook.com/photo?fbid=371279881851137&set=a.234922835486843

Anledningen till färre materielförluster nu för Ryssland är nog för att dom är rädda för HIMARS och ej vågar avancera fram allt för mycket.
Citera
2022-08-02, 09:48
  #192714
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Fast Ukraina kommer inte att utplånas. Diskutera det rimliga (men för Ukraina negativa) scenariet istället. I det scenariet mister de Donbass och Krim. De i Lviv och Kiev får ett sårat militaristiskt ego.

Säg inte det. Ryssland har visat sig ha väldigt svårt att hålla avtal.

Man justerar sina krav när man behagar och det finns etniska ryssar överallt i Ukraina, så i och med att man inte håller sina avtal är det hur lätt som helst för Ryssland att skriva på ett avtal och sedan kräva samma sak igen för något annat område. Utan garantier är risken uppenbar att Ryssland på sikt skulle ha slukat hela Ukraina. Och hur skulle en garanti för Ukraina kunna se ut eftersom den enda som kan ställa ut en garanti egentligen är Ryssland. Ryssland som har så svårt att hålla ingångna avtal....

Skulle Ukrainas existens kunna säkras hade det antagligen krävts en demilitariserad och FN-övervakad zon mellan staterna. Och det skulle Ryssland aldrig kunna acceptera.
Citera
2022-08-02, 09:58
  #192715
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
De hade troligtvis den möjligheten i mars i alla fall. Nu är det mer tveksamt, men det är fortfarande inte hela Ukraina som blir utplånat.

Men min poäng är att en anledning till att detta forum är fördummat är att många bygger halmgubbar som de "vinner" diskussionen mot.
Det beror väl på hur man definierar hela Ukraina också. Ukrainas ekonomi är ju helt förstörd nu av Ryssland. Med så många flyktingar från landet är det svårt att få en fungerande ekonomi.

Så definitionen av att "utplåna Ukraina" måste också vara klarlagd.

Utplåna Ukraina är i varje fall inte i min bok en total ödeläggelse.
Citera
2022-08-02, 09:58
  #192716
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Ja, vi inspireras så till den milda grad att vi använder direkt proxy med fluktrerande DNS istället. Men visst, Kaspersky gjorde ju självklart sitt namn hört hahahahahaha. Nötter, sigh....nötter. Jag sitter i KY, och BÅDE på min proxy såsom direkta linje har jag RT tillgängligt.....men, men, det är ju förbjudet i heeeeeeeeeeeeeeeeela väst. Det är fan ta mig det enda dessa stackars oinsatta låtsaskommunister kan skrika om....om och om igen. När det kommer till direkt och informativ fakta delar de med sig utav NADA, och detta NADA är isåfall endast om hur jävla usla alla andra från EU till USA är, och dessutom sitter en del och tycker det är orättvist att det inte tillåtes vara en diskussion om Nicaragua här i tråden om UKRAINA(eller vad säger du mr SVEN?) Skam på torra land som vi säger i det RIKTIGA Sverige.
Det är helt enkelt inte sant att Drozd eller jag aldrig delat med oss av direkt och informativ "fakta". Det är nog med "fakta"-biten det blir problem — eller som ni har problem... eftersom ni underkänner det mesta. Och tjatar om det. Att det inte räknas. Men jag har även länkat till allt från SVT till NYT och Jerusalem Post. I rättvisans namn.

När det gäller diskussionsämnen gör vi väl inget annat än diskuterar kriget och Ryssland/Ukraina. Har du sett mig skriva inlägg riktade direkt till enskilda användare där jag kallar dem "markerade" eller "avslöjade" och säger åt dem att "bryta"? Nej det har du inte, kort och gott eftersom jag är mer intresserad av diskussion än skvaller.

Dessutom tycker jag att det är förjävligt att det inte går att göra jämförelser med andra krig och länder utan att det kommer en flock gamar och hackar för glatta livet. Inläggen som sådan brukar inte rensas bort av moderator, och tur är väl det.
Citera
2022-08-02, 10:03
  #192717
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det beror väl på hur man definierar hela Ukraina också. Ukrainas ekonomi är ju helt förstörd nu av Ryssland. Med så många flyktingar från landet är det svårt att få en fungerande ekonomi.

Så definitionen av att "utplåna Ukraina" måste också vara klarlagd.

Utplåna Ukraina är i varje fall inte i min bok en total ödeläggelse.

Jo det har du rätt i. Men det är också det som är min poäng med halmgubbarna (du är en av de som definitivt INTE gör så i tråden, tack för det), man väljer ord som är känsloladdade och kan betyda totalt folkmord eller ...nåt annat.
Citera
2022-08-02, 10:14
  #192718
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jaha! Kan du ge exempel på Putinkritiska kommentarer från RT?
Finns nog men de få gånger man läst dem i år blir man bara mörkrädd och oavsett frihetsnivån är nivån på debatten där så låg att det inte har något med frihet och åsiktsutbyte att göra.
Citera
2022-08-02, 10:44
  #192719
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det är helt enkelt inte sant att Drozd eller jag aldrig delat med oss av direkt och informativ "fakta". Det är nog med "fakta"-biten det blir problem — eller som ni har problem... eftersom ni underkänner det mesta. Och tjatar om det. Att det inte räknas. Men jag har även länkat till allt från SVT till NYT och Jerusalem Post. I rättvisans namn.

När det gäller diskussionsämnen gör vi väl inget annat än diskuterar kriget och Ryssland/Ukraina. Har du sett mig skriva inlägg riktade direkt till enskilda användare där jag kallar dem "markerade" eller "avslöjade" och säger åt dem att "bryta"? Nej det har du inte, kort och gott eftersom jag är mer intresserad av diskussion än skvaller.

Dessutom tycker jag att det är förjävligt att det inte går att göra jämförelser med andra krig och länder utan att det kommer en flock gamar och hackar för glatta livet. Inläggen som sådan brukar inte rensas bort av moderator, och tur är väl det.

Står man hela tiden på förövarens sida så blir det nog svårt att föra en ”diskussion”.
Citera
2022-08-02, 10:46
  #192720
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor

Fast Ukraina kommer inte att utplånas. Diskutera det rimliga (men för Ukraina negativa) scenariet istället. I det scenariet mister de Donbass och Krim. De i Lviv och Kiev får ett sårat militaristiskt ego.

Nu har vi varit naiva igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in