2022-08-01, 16:53
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Jag är musiker.

Vad menar du då med ditt inlägg??

Är du bitter för att din episka skiva inte blivit list-etta världen över?

eller är det det faktum att man måste vada genom enorma floder av skitmusik för att hitta en enstaka guldklimp vart fjärde år ??
Citera
2022-08-01, 17:09
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
Vad menar du då med ditt inlägg??

Är du bitter för att din episka skiva inte blivit list-etta världen över?

eller är det det faktum att man måste vada genom enorma floder av skitmusik för att hitta en enstaka guldklimp vart fjärde år ??

Det fetade.
Citera
2022-08-01, 17:46
Medlem
Punk och hardcore släppt på -20 talet är minst lika bra som -77 -81 vågen. Sverige ligger dessutom högt på skalan idag.
Citera
2022-08-01, 17:47
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Det fetade.

Men det gör ju inte den musik du uppskattar sämre?

eller gillar du bara att kunna kalla dig musiker och har gjort det till din image/personlighet ?!?
Citera
2022-08-01, 17:54
Medlem
Michael Jackson är den mest överskattade artisten i historien.
Citera
2022-08-01, 19:50
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Men det gör ju inte den musik du uppskattar sämre?

eller gillar du bara att kunna kalla dig musiker och har gjort det till din image/personlighet ?!?

Nu läser du in lite för mycket och jag gav för lite info.

Jag har mycket trevligt med musik och hittar ofta nya guldkorn.
Problemet är floden av skit man måste vada igenom.

Det finns massor av intressant musik men den lyfts inte upp och musiker får inte skolningen av att stå på en scen och växa under ett bra skivbolags trygga paraply.

Idag är allt produkter och man låter inte saker få mogna det är därför Mojo fortfarande skriver om Zeppelin och Pink Floyd som om det hade nyhetsvärde.

Finns massor av bra musiker idag, men det finns sällan bra artisteri och konstnärsskap som får växa organiskt för den biten kan ta tid att arbeta fram.

Det är ett hantverk som måste få ta sin tid i sin egen takt i många fall.

Inte bara att det blir ett tillfälligt intressant sound eller en intressant look och gimmick.

Även en blind höna kan hitta ett korn.

Skål!
Citera
2022-08-01, 19:59
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Nu läser du in lite för mycket och jag gav för lite info.

Jag har mycket trevligt med musik och hittar ofta nya guldkorn.
Problemet är floden av skit man måste vada igenom.

Det finns massor av intressant musik men den lyfts inte upp och musiker får inte skolningen av att stå på en scen och växa under ett bra skivbolags trygga paraply.

Idag är allt produkter och man låter inte saker få mogna det är därför Mojo fortfarande skriver om Zeppelin och Pink Floyd som om det hade nyhetsvärde.

Finns massor av bra musiker idag, men det finns sällan bra artisteri och konstnärsskap som får växa organiskt för den biten kan ta tid att arbeta fram.

Det är ett hantverk som måste få ta sin tid i sin egen takt i många fall.

Inte bara att det blir ett tillfälligt intressant sound eller en intressant look och gimmick.

Även en blind höna kan hitta ett korn.

Skål!

Ja men fan du verkar ju va en som fattat grejen.

Jag trodde du va en sån där bitter musiker, som tycker "allt är redan gjort"

Så har du nåt aktivt band att tipsa som jag antagligen missat och kan kolla upp ? ?

Själv är jag inte så finslipad som du i mina teorier, men jag anser att jag har god smak och vet när jag hör nåt som är bra. vad som är bra/dåligt är svårt att svara på...men jag tror jag hör om nåt kommer från hjärtat/pelvis än från hjärnan...
Citera
2022-08-01, 20:22
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ja men fan du verkar ju va en som fattat grejen.

Jag trodde du va en sån där bitter musiker, som tycker "allt är redan gjort"

Så har du nåt aktivt band att tipsa som jag antagligen missat och kan kolla upp ? ?

Själv är jag inte så finslipad som du i mina teorier, men jag anser att jag har god smak och vet när jag hör nåt som är bra. vad som är bra/dåligt är svårt att svara på...men jag tror jag hör om nåt kommer från hjärtat/pelvis än från hjärnan...

Tack!

Varför jag skrev som jag skrev "Att musik är skit" i tråden om kontroversiella musikåsikter var ett skämt och ett sätt att punkifiera tråden lite.
Sett till hur mycket musik som görs så finns väldigt lite innehåll.
Man kokar soppa på samma spik och soppan blir tunnare för varje gång.

Däremot är inte musiken död eller rocken eller punken eller valfri genre.

Samma kreativa gnista som tändes en gång i tiden någon satt och slog på en trästock finns ännu och det är bara att öppna kanalerna och låta det flöda.

Men det kan kräva träning och det låter helt olika hos varje person den gnistan kanaliseras.

När jag gick på Musikhögskolan så var konserterna där så förbannat asdåliga och tråkiga.

En kväll såg jag ett annat band ute på stan med några 15-åringar som rev av Staten och Kapitalet.
Dom spelade fel varannan takt men det var så innihelvete bra energi och ärlighet att jag blir glad än bara jag tänker på det.

Så ska det låta!

Exakt min gode Snivlem, man vet när det kommer ifrån hjärtat/pelvis!
Man bara vet det!

Skicka ett PM med vad du gillar så kanske jag kan hjälpa till med några förslag baserat på din smak.

ONtopiC i tråden:

-Jag anser att Bo Kasper (Bukkakes) orkester är skit och det är bara tjejer som dammsuger och svenskalärare som älskar det bandet.

Men sen det kom fram att Bo Sundström är alkad och deppig så fick jag automatiskt mera respekt för honom.
Då blev han människa, tack Bo Sundström.
Citera
2022-08-01, 20:27
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Tack!

Varför jag skrev som jag skrev "Att musik är skit" i tråden om kontroversiella musikåsikter var ett skämt och ett sätt att punkifiera tråden lite.
Sett till hur mycket musik som görs så finns väldigt lite innehåll.
Man kokar soppa på samma spik och soppan blir tunnare för varje gång.

Däremot är inte musiken död eller rocken eller punken eller valfri genre.

Samma kreativa gnista som tändes en gång i tiden någon satt och slog på en trästock finns ännu och det är bara att öppna kanalerna och låta det flöda.

Men det kan kräva träning och det låter helt olika hos varje person den gnistan kanaliseras.

När jag gick på Musikhögskolan så var konserterna där så förbannat asdåliga och tråkiga.

En kväll såg jag ett annat band ute på stan med några 15-åringar som rev av Staten och Kapitalet.
Dom spelade fel varannan takt men det var så innihelvete bra energi och ärlighet att jag blir glad än bara jag tänker på det.

Så ska det låta!

Exakt min gode Snivlem, man vet när det kommer ifrån hjärtat/pelvis!
Man bara vet det!

Skicka ett PM med vad du gillar så kanske jag kan hjälpa till med några förslag baserat på din smak.

ONtopiC i tråden:

-Jag anser att Bo Kasper (Bukkakes) orkester är skit och det är bara tjejer som dammsuger och svenskalärare som älskar det bandet.

Men sen det kom fram att Bo Sundström är alkad och deppig så fick jag automatiskt mera respekt för honom.
Då blev han människa, tack Bo Sundström.

haha ja ärlighet och energi är ungefär vad som krävs för att musik ska funka.

jag tjongar iväg ett PM

OnTopic så jo bokaspers är ett sånt där, alla gillar för det ska man band, "hon är så söt.." är väl vad man hört och den är väl fin. men aktiv lyssning på självgod söndagsjazz, nä tack
Citera
2022-08-01, 21:45
Medlem
Adelaides avatar
Beggars Banquet av Rolling Stones brukar beskrivas som deras bästa skiva och musikpressen kallar albumet viktigt och revolutionerande. Eh, varför då? Visst har den några bra spår som Sympathy For The Devil, Stray Cat Blues och Street Fighting Man. Men resten? Tråkiga och ointressanta blueslåtar. Jag förstår inte varför folk hyllar den så mycket.
Citera
2022-08-02, 08:00
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Det finns tre musikrelaterade grejer som bevisar människors oerhörda dumhet.

Det första är att Limp Bizkit öht. fick skivkontrakt och att världens sämsta skiva Chocolate Starfish and the Hotdog Flavored Water sålde 13 miljoner exemplar.

Det andra är att Metallica fortsatt är världens kanske största metalband, trots att de har gjort några av musikhistoriens mest hatade snedsteg.

Det tredje är att Rammstein slår rekord på Ullevi.
Citera
2022-08-02, 08:25
Medlem
Bob Dylan är överskattad. Det är trevligt att lyssna på honom ibland, men något unikt och fantastiskt finns där inte enligt mig.

Mozarts musik är tråkig och platt med några få undantag. Ägnar många lyssningstimmar åt klassisk musik och jag har verkligen om och om igen försökt att ta till mig Mozart, men det går bara inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in