2022-07-27, 21:47
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazard simpson
Tveklöst…har deras första platta tatuerad på armen👍

Lägg upp en bild på Tatueringen
Citera
2022-07-27, 22:01
Medlem
VanDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Kan du nämna 10 band som influerats av Status Quo och ZZ Top vardera? Hur många känner du som lyssnar på dem? Nej just det.
Har du en lång karriär med försäljningsframgångar bygger du upp en stor publik.
Jag antar att ex.v. "Whatever You Want" är bekant för de flesta, som lyssnar på rock.
Sen är det säkert så att 90% är över 50 år, men det gäller de flesta band från 60-70 talet.
Queen är ett undantag. De verkar ha hittat en ny generation lyssnare.

Nej, dessa två band har inte skapat något unikt eller influerat andra band, det håller jag med om.
ZZ Top har jag aldrig varit förtjust i, för rakt, för mekaniskt för mig.
Då lyssnar jag hellre på Skynyrd, Allman Brothers, Canned Heat m.fl.
Status Quo är för mig, några hits, thats it, men jag förstår varför de haft kommersiell framgång.
Ungefär som med ABBA.
Smarta, glada trallvänliga låtar, musik man kan köra på fester.
Sätter jag på den musik jag brukar lyssna på själv, går många
Citera
2022-07-27, 22:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Ibland undrar jag varför vissa band ens existerar. Typ Status Quo. Vem fan lyssnar ens på Status Quo? ZZ Top också.

Grejen med ZZ Top är ju Billy Gibbons gitarrspel och sångröst. Dusty Hill och Frank Beard är/var väl inget märkvärdiga instrumentellt men de bidrog till helheten.

Status Quo lyssnade jag mycket på som yngre men kan uppskatta dem även idag.

Ganska oförargliga band. Visst, de förändrade inte musikhistorien men hur många band gjorde det egentligen?
Citera
2022-07-28, 11:03
Medlem
Oakenshields avatar
Känner många som lyssnar på Quo. Fortfarande. Långt efter deras storhetstid.

Innan man försöker förminska dom av nån outgrundligt löjlig anledning bör man inse hur stora dom var. Trots att musiken slätades ut och blev snällare och tralligare. Första halvan av 70-talet är sanslös. Fanns inget band som kunde mäta sig med råheten, öset, ljudvolymen på en Quo-konsert. Möjligen Slade.
Citera
2022-07-28, 12:07
Medlem
Rebali179s avatar
Status Quo lyssnade jag mycket på som yngre

För övrigt måste jag säga att jag ibland återkommer till dem ibland.
Men då blir det några favorit låtar bara
Citera
2022-07-28, 17:24
Medlem
snivlems avatar
David Bowie är rätt så jävla överskattad ...

och And justice for all... är är bättre än master of puppets
Citera
2022-07-28, 19:49
Medlem
hazard simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Känner många som lyssnar på Quo. Fortfarande. Långt efter deras storhetstid.

Innan man försöker förminska dom av nån outgrundligt löjlig anledning bör man inse hur stora dom var. Trots att musiken slätades ut och blev snällare och tralligare. Första halvan av 70-talet är sanslös. Fanns inget band som kunde mäta sig med råheten, öset, ljudvolymen på en Quo-konsert. Möjligen Slade.
Liveplattan är fortfarande svinbra. Den lyssnar jag ofta på.
Citera
2022-07-28, 20:01
Medlem
Streaming och piratkopieringen tog död på nytänkande och experimentell musik. Ingen ny musikstil har uppstått sedan dess, utan dagens band eftersträvar att återgå till klassiskt/unplugged/analogt sound. Idag lyssnar många ungdomar därför mycket på den musikstil deras föräldrar lyssnade på som unga. Innan piratkopieringen kunde musiker ägna veckor i studion för en låt, idag återanvänds samplat material och musiken slängs ihop snabbt av ett stort team, och musikerna tvingas kajka runt på turné för att försörja sig.
Citera
2022-07-28, 20:16
Medlem
HasseBanans avatar
Megadeth och främst Dave Mustaine och Marty Friedman samt Dave Ellefson är musikaliska genier. Deras geniala mix av stereotypa trash-riff och melodier liknar inget annat som producerats inom den genren. Metallicas tidiga alster är väl det enda som matchar detta, men Dave Mustaine lyckades med Megadeth skapa snabbare trash med mer teknisk skicklighet på gitarrerna, och lyckades ändå tilltala mainstream-folket. När man tänker på det finns det inga trash-album som liknar Peace Sells.., Rust in Peace, Countdown to extinction och Youthanasia i låtuppbyggnad.
Citera
2022-07-31, 22:29
Medlem
Sinnerstens avatar
Musik är skit.
Citera
2022-08-01, 12:39
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Musik är skit.

uppfattas kontroversiellt kan jag förstå.

När jag fick reda på att vissa har det så med musik, att det helt enkelt uppfattas som skrammel och oväsen, jag blev i det närmaste chockad och tyckte synd om om personen, en dåvarande flickvän.

Men egentligen inte kontroversiellt, då det är ett syndrom, ett tillstånd, en hjärndefekt!

Stackars dig du anar inte vad du går miste om
Citera
2022-08-01, 16:44
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
uppfattas kontroversiellt kan jag förstå.

När jag fick reda på att vissa har det så med musik, att det helt enkelt uppfattas som skrammel och oväsen, jag blev i det närmaste chockad och tyckte synd om om personen, en dåvarande flickvän.

Men egentligen inte kontroversiellt, då det är ett syndrom, ett tillstånd, en hjärndefekt!

Stackars dig du anar inte vad du går miste om

Jag är musiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in