2022-08-02, 03:40
Medlem
fittslems avatar
Halva grejen med röstningen är att gå till en vallokal och titta på andra och känna att man har gjort sin plikt.

Själv kommer jag gå dit, plocka endast SD-kort för att klart markera vad jag kommer rösta på, förhoppningsvis kanske nån tant eller Anni-röstande brud blir lite kränkt när dom ser klart och tydligt vilken jag lägger min röst på.
Sedan går jag och placerar min röst i valboxen och observerar att allt går rätt till.

Det är lite av en helig och rolig process.

Sedan så går man hem, öppnar upp en flaska vin, följer valvakan och ser förhandsvisningen av Sveriges framtid 4-framöver kommer vara.
Senast redigerad av fittslem 2022-08-02 kl. 03:46.
Citera
2022-08-02, 03:42
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Alla härinne verkar antigen gilla konspirationer vara idioter eller både och!

Tror ni att nån trollar bort era röstsedlar så borde ni söka upp närmaste psykmottagning och låta personalen slänga bort nycklarna!
Vid förtidsröstning finns det inga som helst bevis för att det kuvert du lämnar in är det kuvert som kommer att hamna i valurnan. Räcker med att tanten på biblioteket där man förtidsröstade stannar kvar efter jobbet och byter ut alla kuvert till sitt eget parti. Behövs inte ens en konspiration, bara en jobbig tant som anser sig ha rätt.

Bara detta borde vara skäl nog att aldrig förtidsrösta.
Citera
2022-08-02, 03:49
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Valet närmar sig med stormsteg och den stora besvikelsen i det förra valet kunde inte förklaras med något annat än valfusk. Vi minns även USA-valet som var solklar valstöld. Så vad kan en enkel medborgare göra för att åtminstone försöka försvåra att valet manipuleras ånyo? En enkel åtgärd är att låta bli att förtidsrösta. Rösterna förvaras någonstans innan de räknas på valdagen och det säger sig självt att de kan bytas ut till en mer lämplig mix. Röstade ni i förtid i det förra valet och kommer ni nu istället rösta på valdagen? Kommer ni förtidsrösta som vanligt och vad är det som talar för att förtidsröstning är att lita på? Diskutera.

Det har väl gjorts flera oberoende granskningar av USA-valet som visat att det inte finns några bevis för oegentligheter. Och sen fanns det väl ingenting som från början ens gav anledning att misstänka att det förekom valfusk heller.

Det finns ingenting som tyder på annat än att Trump och Giuliani bara hittade på och ljög om röstningsfusk.

Använd lite logiskt tänkande. Vad är rimligast att tro? Att tro att en notorisk lögnare helt enkelt har ljugit ännu en gång, eller att utan några som helst bevis för saken tro att något extremt osannolikt har ägt rum, och förblivit oupptäckt trots granskningar?
Citera
2022-08-02, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Vid förtidsröstning finns det inga som helst bevis för att det kuvert du lämnar in är det kuvert som kommer att hamna i valurnan. Räcker med att tanten på biblioteket där man förtidsröstade stannar kvar efter jobbet och byter ut alla kuvert till sitt eget parti. Behövs inte ens en konspiration, bara en jobbig tant som anser sig ha rätt.

Bara detta borde vara skäl nog att aldrig förtidsrösta.

Eftersom du har rätt att ändra din förtidsröst på valdagen så vore det ju episkt korkat av tanten på biblioteket. Misstror du systemet så finns det all möjlighet att övervaka såväl förtidsröstning som vallokalen på valdagen samt under rösträkningen.
Citera
2022-08-02, 05:18
Avslutad
Kommer inte rösta alls, fullblodspsykopater hela högen med Annie Lööf i spetsen.
Citera
2022-08-02, 05:37
Medlem
WrenchZeMonkeys avatar
Tänker inte röst alls, min favoritdel med "demokratin" är min rätt att högaktningsfullt skita i både val och utfall.
Citera
2022-08-02, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rexlz
Hejdå Miljöpartiet
Tror verkligen inte det. bästa miljöångeströsten för över medelklass.
Röstar man MP kan man flyga jorden runt med gott samvete 👍🏻
Sen är det väll alltid 2 rösträknare även vid förtidsröstning. Verkligen svårt att tro nån kommer undan med valfusk.
Brukar förtidsrösta och lär bli så nu med.
Citera
2022-08-02, 06:33
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Halva grejen med röstningen är att gå till en vallokal och titta på andra och känna att man har gjort sin plikt.

Själv kommer jag gå dit, plocka endast SD-kort för att klart markera vad jag kommer rösta på, förhoppningsvis kanske nån tant eller Anni-röstande brud blir lite kränkt när dom ser klart och tydligt vilken jag lägger min röst på.
Sedan går jag och placerar min röst i valboxen och observerar att allt går rätt till.

Det är lite av en helig och rolig process.

Sedan så går man hem, öppnar upp en flaska vin, följer valvakan och ser förhandsvisningen av Sveriges framtid 4-framöver kommer vara.

Känner du att du har gjort din plikt när det inte ens spelar någon roll?

Titta bara på förra valet. Om du gör din plikt på fel sätt så kommer det ändå att korrigeras med olika uppgörelser osv.

Vad olika partier och partiledare påstår i valrörelsen samt i sina partiprogram saknar helt betydelse. Väl vid makten så kan vallöften brytas som om de vore noll och ingenting värda.

Socialdemokraterna lovade exemplevis hårdare tag och ordning och reda i migrationspolitiken men vad hände?

Samtidigt som Morgan Johansson har skrytit om EUs minimumnivåer så har landet fyllts på med en ny medelstor svensk stad varje år och det här året slår nya rekord.

Politikerna bestämde att svenskarna ska betala 150 miljarder till sämre skötta ekonomier i EU. Svenskarna måste höja pensionsåldern vilket det har fattats beslut om samt hela tiden högre och nya typer av skatter medans de sämre skötta ekonomierna inför reformer som att sänka pensionsåldern och skatterna för sina medborgare.

Var det här verkligen vad politikerna lovade tidigare?

Högre skatter och högre pensionsålder åt svenskarna samt grövre kriminalitet och en ny medelstor svensk stad varje år fylld av människor från tredje världen som ska försörjas och ha gratis välfärd för resten av sina liv samt detsamma för hela sina tjocka släkter?

Svenskarna kommer nu att få ransonera elektriciteten och det saknas investeringar i den infrastrkturen men även inom annan infrastruktur samt inom välfärden där det sparas in och skärs ner.

Samtidigt tvingas svenskarna att betala en hel extra statsbudget var fjärde år för att rädda jordens klimat från att förändras.

Var det några partier som berättade det här för svenskarna innan valet?

Hur kan ett så litet parti som Miljöpartiet ha kunnat få igenom så mycket av sin politik i landet?

Det här landet har länge varit något helt otroligt splittrat och polariserat. De som har försökte göra sin plikt men som har haft fel åsikter har behandlats på ett, i allra högsta grad odemokratiskt vis.

Hur gör man sin plikt i det här landet i dagsläget så att det verkligen får någon betydelse?

Alla partier är i grunden precis samma sak. Marginella skillnader inom fördelnings- och skattepolitiken. Socialdemokratin är så djupt rotad i det här landet att det sitter personer lojala till dem överallt i samhället, från polisledning och andra myndigheter till Svt och public service.

Det finns förgreningar men i grund och botten så är de samma skrot och korn hela bunten och nu råkar det vara som så att de alla har valt en helt ny inriktning numera där folket inte längre är av speciellt stor betydelse.

Folket är numera bara ett hinder som man måste arbeta runt på olika sätt och vis.

Det här systemet är helt kört. Även om över 50 procent av väljarna röstar på SD, MED och, eller AFS så skulle dessa partier inte kunna genomföra sin politik i slutändan då beslut som fattats ska verkställas av alla dessa aktivister ute på myndigheter och institutioner.

Finns det verkligen ersättare till alla dessa aktivister om man skulle avskeda dem? Jag tvivlar på det.

Det enda vi kan hoppas på är att makthavarna börjar respektera demorkati igen och återgår till att all offentlig makt utgår ifrån folket.

Idag är folkviljan något fult och dåligt. Politiker som vill värna om folket och folkets vilja kallas för populister som används som ett glåpord.

Vi får se vad framtiden har att erbjuda men åtminstone jag själv förväntar mig inga under direkt.
Citera
2022-08-02, 06:49
Medlem
Tropicmadnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WrenchZeMonkey
Tänker inte röst alls, min favoritdel med "demokratin" är min rätt att högaktningsfullt skita i både val och utfall.

Utfallet skiter inte i dig dock.
Citera
2022-08-02, 06:53
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HilluPillu
Jag kommer förtidsrösta då jag inte har något val. Bor utomlands och tänker fan inte ta ett flyg hem bara för att rösta på valdagen.

Samma här. Fått valsedlar ännu? Inte jag, men andra jag känner. Får väl beställa själv...
Citera
2022-08-02, 06:59
Medlem
guderis avatar
Nej jag förtidsröstar aldrig, någon som vågar sätta emot en tusing på att mp klarar sig kvar i riksdagen tack vare förtidsröster?
Citera
2022-08-02, 07:00
Medlem
MrSweeneyTodds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Jadå: Du kan rösta på valdagen i din vallokal fast du har förtidsröstat. När vallokalen stängt stämmer rösträknarna av förtidsrösterna mot uppgifterna i röstlängden. Ser de då att du röstat i vallokalen under dagen annulleras din förtidsröst.

Inte så det går till. Om du har förtidsröstat och kommer på valdagen för att rösta letar röstmottagaren upp din förtidsröst och ger den till dig i handen. Så har de vart de senaste 4 valen jag arbetat under i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Det finns inget förbud mot att stå utanför vallokalen och dela ut valsedlar.

Finns en regel att de inte får stå för nära ingången till vallokalen. Kommer inte ihåg exakt avståndet men det rör sig om kanske 20-50meter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in