Citat:
Ursprungligen postat av
Sanningskorn
4. ”Men då kan du vara med i vallokalen och kontrollera, sådeså!” (En variant av naiva punkt 1). Man kan inte vara närvarande i tusentals förtidsröstningslokaler under de 18 timmar per dygn då den är stängd. Eller åka med i transporten av förtidsröster till valdagslokalen. Eller vara uppkopplad mot valnattens datasystem och se hur rösterna matas in.
5. Den bästa, alltså den sämsta, undanflykten, tar jag sist: ”Även om man fuskar med rösträkningen, så spelar det ändå ingen roll om x röster försvinner.” Nähä, då är det inte heller någon idé att rösta eftersom man bara har 1 röst.
Ingen kan anföra ett enda tekniskt belägg mot möjligheten att manipulera förtidsröstningen. Det anförs bara ”höhö”-argument, eller så är man förblindad av svensk naivitet. Trots att röstfusk internationellt och historiskt är mycket välbelagt anser man att sådant aldrig kan ske i Sverige. Och då har vi enbart talat om hanteringen av förtidsrösterna.
Då tänkte jag att jag kan bemöta dig lite mer sakligt än du verkar vara van vid.
Först och främst så har du helt rätt i att det är väsentligt mycket lättare att fuska med förtidsrösterna. Det är det inget snack om. Du har inte fel i sak där. Så något man kan göra där är att upplysa folk om att den möjligheten finns. Jag tror dock att det är bäst att bara lägga fram rena fakta om möjligheterna. Börjar du påstå att det faktiskt sker får du foliehattstämpel.
Däremot så är det sant att det inte spelar någon större roll om en mindre mängd röster försvinner. Det är valresultatet som är det viktiga. Du har rätt i att det inte spelar någon roll om just du struntar i att rösta. Däremot vore det inte bra om jättemånga struntade i att rösta. Och på samma sätt vore det inte bra om jättemånga röster försvann.
Trots allt så måste man räkna med att vissa röster försvinner utan att det är frågan om något fusk. Någon kan ha stavat fel, vilket ogiltigförklarar rösten. De som räknar rösterna kan råka läsa fel. När flera miljoner röster ska räknas vore det märkligt om det inte blev några fel alls.