2022-08-29, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryggve.Alibaba
Brukar alltid rösta i förtid, men tänkt skita i att rösta i år.
valmanipulation behöver du nog inte oroa dig. har själv jobbat med att räkna röster och ta emot "röstare"(är full nu och kommer inte på rätt benämning). Det är en extrem kontroll och bra spridning vad gäller politisk sympati, på dom som arbetar och är med och kontrollerar det hela.

Den tiden verkar vara över nu

https://youtu.be/w_D4lGJN7v0
Citera
2022-08-29, 18:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Vanliga valfusk är exempelvis att man delar ut valsedlar utanför vallokalen vilket är strikt förbjudet.
Nej, det är inte förbjudet.

Citat:
Ursprungligen postat av DenHeligaBullfitta
Vilka röstar du på då? SD var ju de enda som inte var med och genomförde tvångssteriliseringarna...
Eftersom de inte ens fanns då så är det här ett särdeles efterblivet påstående.

Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Hurså? Jag frågar för argumentationen skull. Ditt inlägg innehåller bara personpåhopp/ ad hominem.
Ser inget ad hominem. Ser personangrepp, men inget ad hominem.
Senast redigerad av SvenHelsing 2022-08-29 kl. 18:51.
Citera
2022-08-29, 19:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
4. ”Men då kan du vara med i vallokalen och kontrollera, sådeså!” (En variant av naiva punkt 1). Man kan inte vara närvarande i tusentals förtidsröstningslokaler under de 18 timmar per dygn då den är stängd. Eller åka med i transporten av förtidsröster till valdagslokalen. Eller vara uppkopplad mot valnattens datasystem och se hur rösterna matas in.

5. Den bästa, alltså den sämsta, undanflykten, tar jag sist: ”Även om man fuskar med rösträkningen, så spelar det ändå ingen roll om x röster försvinner.” Nähä, då är det inte heller någon idé att rösta eftersom man bara har 1 röst.

Ingen kan anföra ett enda tekniskt belägg mot möjligheten att manipulera förtidsröstningen. Det anförs bara ”höhö”-argument, eller så är man förblindad av svensk naivitet. Trots att röstfusk internationellt och historiskt är mycket välbelagt anser man att sådant aldrig kan ske i Sverige. Och då har vi enbart talat om hanteringen av förtidsrösterna.
Då tänkte jag att jag kan bemöta dig lite mer sakligt än du verkar vara van vid.

Först och främst så har du helt rätt i att det är väsentligt mycket lättare att fuska med förtidsrösterna. Det är det inget snack om. Du har inte fel i sak där. Så något man kan göra där är att upplysa folk om att den möjligheten finns. Jag tror dock att det är bäst att bara lägga fram rena fakta om möjligheterna. Börjar du påstå att det faktiskt sker får du foliehattstämpel.

Däremot så är det sant att det inte spelar någon större roll om en mindre mängd röster försvinner. Det är valresultatet som är det viktiga. Du har rätt i att det inte spelar någon roll om just du struntar i att rösta. Däremot vore det inte bra om jättemånga struntade i att rösta. Och på samma sätt vore det inte bra om jättemånga röster försvann.

Trots allt så måste man räkna med att vissa röster försvinner utan att det är frågan om något fusk. Någon kan ha stavat fel, vilket ogiltigförklarar rösten. De som räknar rösterna kan råka läsa fel. När flera miljoner röster ska räknas vore det märkligt om det inte blev några fel alls.
Citera
2022-08-29, 19:09
Medlem
orrecrists avatar
Absolut aldrig, så länge jag inte är sjuk eller bortrest, så skall det vara traditions enligt.
Citera
2022-08-29, 20:01
Medlem
Vitsippan_79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Det skulle ju vara en ganska meningslös aktivitet. Mer än 99,9% av de som förtidsröstar gör det precis för att de inte har någon avsikt att dyka upp på valdagen, så något systematiskt fusk går inte att bevisa.

Om man själv skulle prova detta och få fel röst tillbaka så skulle man bli kallad både lögnare och foliehatt om man försöker gå ut med det. I bästa fall skulle man få ett "det måste ha blivit nåt fel" och sedan avfärdas allt.
Det var menat för att övertyga de misstänksamma - de kommer ju att få se att det är samma som de stoppade i.
Citera
2022-08-29, 20:15
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitsippan_79
Det var menat för att övertyga de misstänksamma - de kommer ju att få se att det är samma som de stoppade i.
Även om jag skulle få min egen lapp åter bevisar det ju inte att det inte förekommer fusk, det skulle bara bekräfta att jag inte råkade ut för det. Vilket är ganska värdelöst vetande.

I förtidsröstningen finns möjligheter till valfusk, och det är dåligt även om fusk inte skulle förekomma då det inte går att lita på systemet. Ett valsystem ska gå att lita på för att resultatet ska vara legitimt.
Citera
2022-08-29, 20:21
Medlem
Jag förtidsröstar aldrig.

För mig så är det tradition att gå till vallokalen och rösta på valdagen. Har aldrig förtidsröstat och kommer nog aldrig göra det heller.
Citera
2022-08-29, 20:28
Medlem
Denna gång har jag förtidsröstat. Det känns bra. Extra bra att jag fortfarande har en chans att ändra mig, om jag igen röstar på valdagen. Men faktum är att jag reser på valdagen och vill inte missa min rättighet och skyldighet att rösta.
Citera
2022-08-29, 20:29
Avslutad
Citat:
Även om jag skulle få min egen lapp åter bevisar det ju inte att det inte förekommer fusk, det skulle bara bekräfta att jag inte råkade ut för det. Vilket är ganska värdelöst vetande.
Så är det, men det går att göra en statistisk undersökning.

Samla hundra personer som förtidsröstar och sedan kontrollerar det hela. Om alla får tillbaka den röst ni lade så är det en väldigt stark indikator på att fusket är minimalt.
Citera
2022-08-29, 20:32
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Så är det, men det går att göra en statistisk undersökning.

Samla hundra personer som förtidsröstar och sedan kontrollerar det hela. Om alla får tillbaka den röst ni lade så är det en väldigt stark indikator på att fusket är minimalt.
Jag har då inte kapacitet att samla hundra personer till ett sånt stunt, det tror jag att väldigt få har. Men även om jag skulle rekrytera hela stan så skulle det inte säga något om vad som händer i andra kommuner.
Citera
2022-08-29, 20:46
Avslutad
Citat:
Jag har då inte kapacitet att samla hundra personer till ett sånt stunt, det tror jag att väldigt få har. Men även om jag skulle rekrytera hela stan så skulle det inte säga något om vad som händer i andra kommuner.
Det skulle nog gå om du verkligen tyckte det var en viktig fråga värd att kämpa för. Jag skulle helt klart haka på en sådan sak. Inte för att jag tror att det sker en massa röstfusk, utan bara för att hjälpa till att göra det svårare att fuska.

Helt ärligt tycker jag inte att det är något större problem heller så länge folk vet om riskerna med förtidsröstning och det finns ett relativt riskfritt alternativ. Om jag vill rösta genom att ta med mig en massa valsedlar bakom röstbåset och dra en valsedel på måfå utan att titta på den och lägga den i kuvertet så är det min rättighet att göra så.

Vi får den demokrati vi förtjänar.

Men jag tycker att det är jättebra att det uppmärksammas att förtidsröstning har sina risker.
Citera
2022-08-29, 20:50
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det skulle nog gå om du verkligen tyckte det var en viktig fråga värd att kämpa för. Jag skulle helt klart haka på en sådan sak. Inte för att jag tror att det sker en massa röstfusk, utan bara för att hjälpa till att göra det svårare att fuska.
Enda möjligheten att få till detta torde vara att ett eller flera av partierna ber sina medlemmar att göra detta. Då kan man få en hyfsad täckning över hela landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in