2022-08-01, 22:50
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, vad är det för brölkossa som stönar, har det klarlagts, är det ens relaterat till ordningsvakternas ingripande eller har mannen som senare avled gjort något med kvinnan?

Jag undrar också. Var osäker på om det var BO's dödsvrål eller vart stönet nu kom ifrån.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Märkligt, i den video jag har så börjar den i princip med att OV tar ner mannen. Inget tyder på att han var lugn och städad eller inte det minsta hotfull.

Däremot hör man tydligt hur en kvinna jämrar sig direkt från staten av klippet.

Du har väl en längre version eller en väldigt livlig fantasi.
Jag har zoomat in och kört den i slow motion och jo, han står med ryggen emot och händerna nere när OV kommer bakifrån och svingar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Jo det jag sa syns tydligt på filmen, oavsett ditt tyckande.
Nix filmandet börjar i precis samma ögonblick som det fysiska ingripandet påbörjas. Vad som har hänt innan och om situationen är hotfull eller lugn vet vi inte oavsett vilka fantasier du själv har. Men du kanske är en fjärrskådare? Man kan ju dock fundera över varför filmen börjar i precis den stund som handgemängen påbörjas. Här kan jag tro att delar av materialet har blivit bortklippt. Man kan ju i sådana fall bara spekulera om varför.
Citera
2022-08-01, 22:54
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ser man på filmen hur han slår en OV i nyllet eller skedde det innan eller efter?

Nej, det syns inte alls på filmen, där syns bara att en av OVs går fram till BO och direkt tar ett nacksving.
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Du menar att BO kanske har gjort något jättedumt för länge sen och då är det okej att döda honom trots att han i filmen är helt lugn?

Ja, precis.......

Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Är det någon som vet något om Juha Hynninen? Arbete, personlighet o.s.v?

47 år gammal, sambo, ganska ny BRF i Bromma, rätt ny bil årsmodell 2019, jobbat på TELE2 i 21 år....

Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Finns det film på händelseförloppet i tråden?

Kolla efter inlägg av DreamTwister
Citera
2022-08-01, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Dom två som försökte övermanna personen var i sällskap. Dom jobbade inom försvarsmakten, men dom vågade inte hålla kvar honom.
Personen som ska ha larmat på Sveavägen har varit någon annan från allmänheten.

Mannen var stökig uppträdde stökigt och våldsamt-
vittnen/ privatpersoner / allmänhet ringde larmade polis,
polisen hade fullt upp och uppdraget o ingripandet gjordes istället av vakbolag.
Varför var mannen stökig?
Hur stökade han- farlig och hotfull?
slog omkull pensionärer och andra sårbara?
-enligt uppgifter så verkade han helt oregerlig
attackerade folk längs gatan och sedan lika otrevlig o våldsam i tunnelbanan-enligt hans mamma så skulle han till en konsert.
Var påverkad och helt okontrollerad? släpptes inte in på konsertområdet?
allt lär finnas filmat av -kameror och utredningen får visa vad hände innan ingripandet och hur mannen uppträdde både före under ingripandet, han kan själv ha inverkat till den olyckliga utgången, genom rörelser eller om han var påverkad...
tycker det är märkligt att alla förståsigpåare vet att vakterna har begått uppsåtligt våld dråp-mord
det behöver inte alls ha varit vakternas fel att mannen dog-
men man undrar verkligen
vad som kan ha kickat igång denne it-killes vilda framfart innan han haffades av vakterna..

Hans mamma påstår att han var på konsert, vad är fakta i allt som skrivs här..
Senast redigerad av moshes 2022-08-01 kl. 23:01.
Citera
2022-08-01, 22:56
Medlem
Citat:
Finns uppgift i media som gör gällande att mannen bland annat hade tacklat en kvinna på perrongen.

En person som uppträder på det viset är livsfarlig för sin omgivning på den platsen.

Inte konstigt om ordningsvakterna gjorde vad de kunde för att ha kontroll över mannen. Om han kom lös på perrongen kunde det resultera i att någon knuffades ut framför ett tåg.
Ja speciellt när vi precis har haft ett fall där en person blev nerputtad på spåret. Det kan bli synnerligen farligt om någon dampar loss i tunnelbanan. Men återigen så har vi väldigt lite bekräftade uppgifter på vad som egentligen föranlett ingripandet. Det är trist då med folk som anser sig veta vad som hänt eller tvärsäkert uttalar sig om huruvida läget var lugnt eller ej, men egentligen bara fyller i faktaluckorna med sina egna färgade spekulationer.
Citera
Medlem
Citat:
Ja, vad är det för brölkossa som stönar, har det klarlagts, är det ens relaterat till ordningsvakternas ingripande eller har mannen som senare avled gjort något med kvinnan?

Det är inte klarlagt vad jag vet men det är en kvinna som sätter sig på en bänk och tar sig för huvudet. Kan vara hon.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Nix filmandet börjar i precis samma ögonblick som det fysiska ingripandet påbörjas. Vad som har hänt innan och om situationen är hotfull eller lugn vet vi inte oavsett vilka fantasier du själv har. Men du kanske är en fjärrskådare? Man kan ju dock fundera över varför filmen börjar i precis den stund som handgemängen påbörjas. Här kan jag tro att delar av materialet har blivit bortklippt. Man kan ju i sådana fall bara spekulera om varför.
Fast detta är ditt tyckande, det som faktiskt syns i början på filmen är en helt lugn situation.

Självklart är det möjligt att det varit tumult innan man då är videon som sagt ett tecken på att det lugnat ner sig.
Citera
2022-08-01, 22:59
Avslutad
Med två manliga ordningsvakter hade det troligen gått bättre. Juha ser ganska stor ut. Man kan inte kräva att en ensam manlig ordningsvakt skall klara av att lugnt hantera en stor skogstokig person. Risken att själv bli ihjälslagen är stor. En kvinna gör inte mycket nytta i såna situationer tyvärr. Se bara på de TRE kvinnliga poliser som inte hade en chans mot ett skäggbarn. De fick ge upp och låta skäggbarnet gå bärsärk. Jag skulle ALDRIG jobba som ordningsvakt med en kvinnlig kollega. Inte en chans. Det riskerar bådas liv.

Ledningscentralen borde skickat minst fyra stycken manliga vakter direkt. De ser ju i kameran att det handlar om en stor person.
Senast redigerad av Juristen08 2022-08-01 kl. 23:08.
Citera
2022-08-01, 23:00
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Du vet kanske om att man inte får vara berusad och sovandes på en bänk i t banan. Hört talas om LOB?

Vad du tycker om det känns som en gäspning.

Men LOB får väl bara och endast poliser utföra.

Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Jag undrar också. Var osäker på om det var BO's dödsvrål eller vart stönet nu kom ifrån.

Jag tror det är BO. Nästan samtliga vittnen säger ju att BO var högljudd, inte våldsam, men högljudd.
Citera
2022-08-01, 23:02
Medlem
Polis2010s avatar
Oavsett vad som hände före så kan detta vara ett nytt Osmo Vallo fall i Karlstad. En inte helt oskyldig person som hamnar i klorna på ordningsmakten. Enligt mina källor så är det personen som finns i inlägget några sidor bakåt. J.H.
Citera
2022-08-01, 23:03
Medlem
Fegefesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyzptlk
Måste vara svårt att förstå skillnaden mellan väktare och ordningsvakter. Så du kanske ska bara ha det...
Googla väktare, sen googlar du Ordningsvakt
Läs, förstå skillnaden
och sen kan du återgå till ämnet

Förlåt för fel skrivit och så. Lite konstigt dock att alla utom du fattar vad som egentligen menades.. har du kanske bara 80 timmars utbildning? Är det just det problemet du egentligen har?

Alla andra med normal IQ fattar ju att jag menar att ORDNINGSVAKTER är (tillexempel) ett procentuellt större problem än invandrare när man ska jämföra hur illa deras beteende är. Ta en promenad i nordstan en eftermiddag så får du se. Eller prova Stockholms tunnelbana.
Senast redigerad av Fegefester 2022-08-01 kl. 23:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in