2022-08-01, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Vad tror du hade hänt om OV helt enkelt väntat ett par sekunder?

Varför skulle jag öht spekulera kring det med tanke på hur lite jag vet om situationen?

Det verkar som du har skapat dig en bild av ett sånt skeende. Du får väl berätta om det då om du vill.
Citera
2022-08-01, 20:07
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Man ser i början när han står upp att han är rätt stor och lång och säkert stark också. I stället för slänga honom i golvet så skulle dom dragit eller släpat bort honom till en bänk och hållit fast honom där och kallat på förstärkning och sedan ev. polis. Då hade han levt idag.

Jag håller helt med dig.

Men jag ser att EN av OV går fram till BO och tar ett ordentligt nacksving (BOs fötter är i luften), sedan går den andra OV fram......
Citera
2022-08-01, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiiingdomofheaven
Vad jag har förstått ska ena ordningsvakten vara *lex N*rd*n (*=A,O,I).

Kvinnan ska heta Irm* (*=a)

Har det bekräftats samt vet vi efternamn på den misstänkta kvinnan?

Ilm* Alibegovi*

*=a och c

ryktas det om
Citera
2022-08-01, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Vållande till annans död är ett brott.
Om BO nu inte dog av något helt annat så har de gjort sig skyldiga till brott.

Sedan verkar det öht inte behövas en nedtagning då situationen är helt lugn i början av filmen.

Jag fick inte ner den via mobil men ifrån datorn gick det bra. Den finns här också:
https://twitter.com/PolisNytt/status/1554140905799618565?t=hLx-RCZFDkYZE--PFYUGYQ&s=19

Filmen är en kort snutt taget ur ett större sammanhang. Det går enligt mig inte att säga varken ditten eller datten med den som grund.

Den snutten kommer helt enkelt inte avgöra ett brottsmål.
Citera
2022-08-01, 20:13
Medlem
Mixed

Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Ganska bred och bastant bak på den kvinnliga OV.
Hon slänger sig ganska hårt på mannen, kan det vara tyngden av röven som brutit nacken eller kvävt mannen? Får man de skinkorna över luftvägarna så är det rätt kört. Det var en rätt bastant dam som sagt och bastantast av allt var röven....hon måste vara försiktig när hon är så baktung liksom. Förstår hon själv hur bredrövad hon är och att rövmuskulaturen på en så stor bakdel väger väldigt mycket? Tror kvinnan är den skyldiga här, hon använde sin breda och tunga bak på ett ytterst ansvarslöst sätt.
Bästa jag hört dag..lite mitt í prick með. no offence alla big booty ladies
Senast redigerad av Tonka 2022-08-01 kl. 20:18. Anledning: Islænska
Citera
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Det är så jag uppfattar det också.

Från typ ca 2 m, rakt ner i betongen med bakhuvudet först......
Usch ja, hela bakhuvudet spräckt, det är därför han skriker av smärta. Man ser också att en OV sätter krokben på honom för att göra det "lättare" för honom att ramla.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Man ser i början när han står upp att han är rätt stor och lång och säkert stark också. I stället för slänga honom i golvet så skulle dom dragit eller släpat bort honom till en bänk och hållit fast honom där och kallat på förstärkning och sedan ev. polis. Då hade han levt idag.

Nu försvinner ju BO och OV som tar ner honom ur bild under själva nedtagningen, men den ser väl ändå rätt OK ut? Det finns väl ingen som påstår att han har dött av att bli nedbrottad på det sätt som visas i filmen. Utan det rapporteras ju från olika håll om att han blivit strypt, rimligtvis när han redan ligger ner på marken. Vad det skulle fylla för funktion blir väl ganska oklart, även om jag inte alls vet vad en OV ska göra enligt reglementet i det här fallet.

Men att bara hålla ner honom på marken utan att strypa, och sedan kalla på förstärkning låter väl som en rimlig idé i min värld, men det kostar väl pengar och kräver resurser kanske. Jag vet dock ändå inte riktigt hur strypning skulle hjälpa när han redan ligger ner på marken...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedster
vad ska du med dom till?

Skit i det du, ut med namnen. Ska våldtäktsmän och mördare hängas ut så ska dom också hängas ut, trodde du att dom skulle få fripass bara för att dom har väktaruniform?
Citera
2022-08-01, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Finns väl en skillnad av kontrollera någon och använda övervåld.
2 vakter borde kunna kontrollera 1 person utan att döda personen, klarar dom inte detta ska de invänta förstärkning eller byta jobb.

Behöver väl ingen film för att de slutresultatet??

Tyvärr tror de flesta ordningsvakterna att det är en gatufajt där inga regler gäller med en plastbricka som ger dom någon rätt att misshandla människor utan konsekvenser.

Hoppas de får ett rejält straff.

Det finns inget som säger att 2 personer alltid kan kontrollera 1 våldsam person.
Man kan önska att det vore så lätt men ibland är det bra att försöka leva i verkligheten.

Gatufajt? Du måste känna väldigt många ordningsvakter för att komma till dina slutsatser?
Citera
2022-08-01, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Filmen är en kort snutt taget ur ett större sammanhang. Det går enligt mig inte att säga varken ditten eller datten med den som grund.

Den snutten kommer helt enkelt inte avgöra ett brottsmål.
Oavsett vad som hänt så har OV gjort sig skyldiga till brottet "vållande till annans död" (om det inte visar sig att han dött av någon helt annan orsak vilket är ganska orimligt), så mycket inser du väl?

Att en person dör i tjänsten kan väl knappast ses som ett korrekt utfört arbete som OV?

Ha i åtanke att detta är en videosnutt ifrån en privatperson, övervakningskamerorna bör ge en mer detaljerad bild så nog lär bilden klarna vartefter.
Senast redigerad av Haschpundaren 2022-08-01 kl. 20:18.
Citera
2022-08-01, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Det finns inget som säger att 2 personer alltid kan kontrollera 1 våldsam person.
Man kan önska att det vore så lätt men ibland är det bra att försöka leva i verkligheten.

Gatufajt? Du måste känna väldigt många ordningsvakter för att komma till dina slutsatser?

Jag har sett en del ingripanden, skulle ofta kalla det en gatufajt än kontrollerat ingripande.

Jo 2 personer som jobbar med att hålla ordning borde kunna kontrollera 1 person utan att ta död på personen.
Om de inte klarar detta borde de inte gå in med ett kast på en betongyta.
Citera
2022-08-01, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inzomniak
Skit i det du, ut med namnen. Ska våldtäktsmän och mördare hängas ut så ska dom också hängas ut, trodde du att dom skulle få fripass bara för att dom har väktaruniform?

Namnen är inte alls bekräftade och åldern på manlig OV som nämnts i tråden stämmer inte med åldersuppgifter i SVT/DN, FYI.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in