2022-08-01, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IT-snubben
Tycker att två ordningsvakter borde tillsammans lyckas sätta på handfängsel på en person så dom får kontroll på honom. Och är dom för klena för det så kan dom väl trycka upp personen mot väggen och invänta fler vakter (det har man ju sett dom göra i "Tunnelbanan" på TV). Varför slänga ner någon på det sättet undrar jag.

Vilka väggar tänker du på? Det är på perrongen mellan två spår.
Du får lättare bättre kontroll över en person om han ligger ner.

Läsk och bulle-taktik fungerar kanske på små barn men folk verkar ha orimliga krav på hur OV ska lösa liknande situationer.
Citera
2022-08-01, 19:49
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dramagous
Står bara "nedladdning misslyckades". Har du tagit ner den?

Någon annan med samma problem?
Jag har den på disk/moln nu. Inte mycket att se iofs
Citera
2022-08-01, 19:49
Medlem
Har namnen på dom skyldiga svinen läckt ut ännu?
Citera
2022-08-01, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Hur tar man en aggressiv person till psyket eller fyllecell utan att först lägga ner och ta kontroll över honom? Ska man ge han en blomma?

Inget i filmen visar att nån av parterna har gått över gränsen vad jag kan se. Det är ju mer en kort ögonblicksbild.

Finns väl en skillnad av kontrollera någon och använda övervåld.
2 vakter borde kunna kontrollera 1 person utan att döda personen, klarar dom inte detta ska de invänta förstärkning eller byta jobb.

Behöver väl ingen film för att de slutresultatet??

Tyvärr tror de flesta ordningsvakterna att det är en gatufajt där inga regler gäller med en plastbricka som ger dom någon rätt att misshandla människor utan konsekvenser.

Hoppas de får ett rejält straff.
Citera
2022-08-01, 19:50
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Tre poliser och en ordningsvakt/väktare klarade inte av att gripa en person:
https://youtu.be/q-9JMw6Vm5I

Hur ska två ordningsvakter lyckas gripa en person?
Tror du det är samma sorts klientel då? Jag vet precis var det där är filmat och vilka avskrap som inhystes där
Citera
2022-08-01, 19:51
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeChef87
Eller så var vakterna från annat land och dödade mannen pga rasism ? Vakterna kanske hatar vita ?? rasistvakter.

Nä nu hör man inget om rasism bara för att offret var vit....

Möjligt
Citera
2022-08-01, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IT-snubben
Tycker att två ordningsvakter borde tillsammans lyckas sätta på handfängsel på en person så dom får kontroll på honom. Och är dom för klena för det så kan dom väl trycka upp personen mot väggen och invänta fler vakter (det har man ju sett dom göra i "Tunnelbanan" på TV). Varför slänga ner någon på det sättet undrar jag.

För att de var för svaga för att hantera honom på ett bättre sätt, hade patrullen bestått av två män så hade denna tråd med största sannolikhet inte funnits.

Säger inte att kvinnor inte platsar som OV och de kan vara lugnande på flera situationer då det ännu finns en inställning att man inte slår en kvinna samt så är de ofta bättre på att hantera kvinnliga brottsoffer och barn. Men att hantera en ordningsstörning likt denna när det kommer till handgemäng med en person som troligen har en psykos så kan det ofta vara negativt med en kvinna istället för en man i patrullen, helt enkelt så är de de flesta kvinnor mindre än män och har mindre styrka med sig in i en kamp. Ska kvinnor vara med i ordningsstörande sammanhang så ska de gå som en tredje person i en patrull.
Citera
2022-08-01, 19:53
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Så var det väl direkt inte. Han gjorde våldsamt motstånd och det pågick rätt länge om jag inte minns fel. Sen föll han eller så lade de ner honom för att invänta förstärkning. Det var jag minns av videoklippet iaf. Vad som föranledde vet jag inte

Handlade inte motståndet om att han inte fick luft då?
Citera
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:

Läsk och bulle-taktik fungerar kanske på små barn men folk verkar ha orimliga krav på hur OV ska lösa liknande situationer.
Vad tror du hade hänt om OV helt enkelt väntat ett par sekunder?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahot-Ola
Blir alltid skitbra när man sänker ribban för vilka som bör få anställas inom ordningsväsendet. . Först ska varenda CP få bli snut och utöver det kan du bli professionell misshandlare efter 80h "utbildning". SMH

Håller med, allt blir bara sämre.

- Tänkte på denna info, kanske har nämnts redan.
"Ordningsvakter är skyldiga att lyda polisens order och har rapporteringsskyldighet gentemot polisen. I första hand ska ordningsvakten försöka lösa situationen genom dialog med berörda personer, men han eller hon får använda våld om uppgiften inte kan lösas på annat sätt."
Citera
2022-08-01, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
USA och Floyd är inte relevant i det aktuella fallet.
Det handar om översittar fasoner. Exakt samma sak hjärndöda vaktar snutar.
Citera
2022-08-01, 19:56
Citat:
Tre poliser och en ordningsvakt/väktare klarade inte av att gripa en person:
https://youtu.be/q-9JMw6Vm5I

Hur ska två ordningsvakter lyckas gripa en person?
Man skäms ju över svensk polis när man ser det där.. LOL
Citat:

Just det, tänkte inte på att det kanske inte är väggar där. Jag säger varken att vakterna gjorde rätt eller fel då jag inte vet så mkt som de flesta. Bara läst nåt om att de ska ha slängt ner honom i marken. Kanske man där hade istället kunnat brotta ner honom istället för att slänga ner honom. Men som sagt man vet så lite om händelseförloppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in