2022-08-01, 15:38
Medlem
Tjena!
I vårat bostadshus har vi 6 stycken gästparkeringar.
4 av dessa är alltid upptagna då det är 4 personer boende i huset som väljer att använda sig av dessa som deras privata parkeringsplatser. Vi andra 30 pers som bor här betalar 800 spänn i månaden för att få parkera.
Är det ok att göra så? Eller vad kan man göra åt saken?

Att tillägga: 3 av 4 bilar är skrivna på morsor eller farsor till de som bor är, alltså kan man inte sätta dit dem på det.

Tips mottages gärna!✌🏻
Citera
2022-08-01, 15:40
Avslutad
Du får väl prata med dem.
Citera
2022-08-01, 15:40
Medlem
I våran förening togs alla gästparkeringar bort, det finns bara betalparkering tack vare idioter som inte klarar av frihet under ansvar.
Citera
2022-08-01, 15:41
Bannlyst
Det framgår väl på skyltarna hur man får parkera. Rent krasst får man som boende parkera på ”gäst”parkering
Citera
2022-08-01, 15:43
Medlem
Det är förbjudet att parkera på en besöksplats vid sitt hem. Så ring vaktbolaget som ansvarar för parkeringen och tipsa dom.
Citera
2022-08-01, 15:44
Bannlyst
Jag hade gjort samma sak. Annars får du väl visa dem regeln som stipulerar att de enligt uttalade bestämmelser gör något fel.

Har du ingen sådan så kan du dega dina 800 i månaden och se på medan de sliqaste tar täten.

Det verkar vara två platser konstant lediga, således ser jag inte hur detta utgör ett problem mer än i din bror duktig-skalle.
Citera
2022-08-01, 15:46
Medlem
Bästa lösningen är väl att införa en tidsgräns på två timmar, med en effektiv övervakning det första halvåret. Efter den första eller andra p-avgiften så känns det väl hos de flesta som mer ekonomiskt att hyra en p-plats.
Citera
2022-08-01, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Jag hade gjort samma sak. Annars får du väl visa dem regeln som stipulerar att de enligt uttalade bestämmelser gör något fel.

Har du ingen sådan så kan du dega dina 800 i månaden och se på medan de sliqaste tar täten.

Det verkar vara två platser konstant lediga, således ser jag inte hur detta utgör ett problem mer än i din bror duktig-skalle.

Fast att två platser konstant är lediga står det väl ändå inte i min text?
Problemet är att det aldrig finns någonstans för just besökare att parkera då det sällan bara är två familjer som har besök här åt gången.
Att betala för min parkering gör mig inget, men i sak är det irriterande.
Och förövrigt hade jag varit ”syster duktig”, inte bror.
Citera
2022-08-01, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sharpie
Det är förbjudet att parkera på en besöksplats vid sitt hem. Så ring vaktbolaget som ansvarar för parkeringen och tipsa dom.

Ja, jag har också förstått det som så.
Tror dock att problemet som uppstå då är att bilarna inte är skrivna på de boende i huset…
Citera
2022-08-01, 16:02
Avslutad
Du kan tipsa vaktbolaget om den bil som är skriven på dess riktiga ägare.

I övrigt kan du prata med hyresvärden/styrelsen beroende på om det är en brf eller inte och förklara problemet, så kan de se till att det kommer upp skyltar om att man max får stå där i två timmar eller något liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sharpie
Se på fan. Det verkar stämma.

https://lawline.se/answers/6678

Citat:
Parkeringsplatser som har tilläggstavlan besökande orsakar ofta problem av det här slaget. Det som alltid gäller är att det är förbjudet att parkera på en besöksplats vid sitt hem eller sin arbetsplats.
Citera
2022-08-01, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Då förstår jag. Kanske försöka fylla ditt liv med annat så du inte behöver pressa blodtrycket för såna här småsaker? Det är mitt bästa tips.

Jag skulle försökt prata med personerna i fråga, men det antar jag att du redan försökt och det inte fungerade? För det verkar som det effektivaste om du vill ha resultat.

Att knyta näven i fickan och fråga internet är nog en tämligen ineffektiv åtgärd.

Mitt blodtryck är normalt, till och med i underkant. Men tack för omtanken.

Prata med personerna i fråga har inte fungerat, nej.
Citera
2022-08-01, 16:03
Moderator
Maviels avatar
Ta upp problemet på en stämma.

Det är ett vanligt förekommande problem med parkeringar i brf.

Där jag bodde innan löste vi det hela med ett abonnemang med en firma. De kollade att reglerna vi satt upp följdes (de boende hade platser med parkeringskort synligt, gäster fick parkera mot p skiva i 2 timmar). Firman höll bra koll. Bötfällde de som inte följde reglerna. Kostade inte föreningen något, men firman fick behålla böterna.

Det är väl det alternativet som finns alternativt sätta upp att på gästparkeringen gäller 2 eller 4 timmar och se till att det hela beivras.

Ni har ingen "Ove" som kan hålla ordning?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in