2022-07-30, 06:26
Medlem
Diablo1118s avatar
Privatekonomi --> Utbildning och studier
/Moderator
Citera
2022-07-30, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4Strokes
Jag har redan pluggat mina 5.5 år på universitetet. Men har kommit in på en ny intressant utbildning jag vill läsa. Jag har hört att är man över 40 och ”måste” byta bransch så kan man få dispans i från reglerna och få mer superförmånliga lån i från pappa staten. Jag har ekonomin att kunna finansiera utbildningen själv - men jag ser ju hellre att jag får mer lån av CSN och betalar tillbaka detta senare. 😉

Någon i samma sits med erfarenhet? Jag har hört att man ska söka som vanligt, men också skriva något slags snyftbrev till dom varför man ”behöver” byta bransch. Tänkte söka på måndag plus skriva det där ”snyftbrevet”, så det vore superuppskattat och intressant att höra i från andra som testat detta. Det är fredag idag - så jag har ju helgen på mig att klura och fila på min ansökan.

Hur gick det? Vad skrev ni? Gick det igenom? Und so weider und so weider……
Jag är inte direkt i samma sits, men det relaterar lite till din fråga.
Jag studerade ett år vid universitetet men klarade inte alla kurser jag hade, som var ett krav för att jag skulle kunna ta CSN för min framtida utbildning(som jag precis kom in på). Jag skrev ett mail till CSN, där jag då frågade om hur det ser ut om man inte klarar alla sina kurser, där de svarade "Du måste klara 100% av dina kurser", men när jag sökte CSN nästa gång skulle jag behöva skicka in detta mailet (snyftbrevet) och berätta varför jag inte klarade alla dessa kurser. (Så antar jag att de då skulle ta hänsyn eller neka mig CSN?)

För att komma till saken, jag sökte CSN och behövde inte skicka något snyftbrev, och min CSN ansökan accepterades på mindre än 24h.

Du kan ju annars kolla in dessa trådar, om någon redan tagit upp vad du söker:
CSN och studiemedel #1(gammal)

Stora tråden om CSN och studiemedel #2(ny)

Lycka till!
Citera
2022-07-30, 09:18
Moderator
pbos avatar
Tråd infogad.

/mod
Citera
2022-08-01, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4Strokes
Jag har redan pluggat mina 5.5 år på universitetet. Men har kommit in på en ny intressant utbildning jag vill läsa. Jag har hört att är man över 40 och ”måste” byta bransch så kan man få dispans i från reglerna och få mer superförmånliga lån i från pappa staten. Jag har ekonomin att kunna finansiera utbildningen själv - men jag ser ju hellre att jag får mer lån av CSN och betalar tillbaka detta senare. 😉

Någon i samma sits med erfarenhet? Jag har hört att man ska söka som vanligt, men också skriva något slags snyftbrev till dom varför man ”behöver” byta bransch. Tänkte söka på måndag plus skriva det där ”snyftbrevet”, så det vore superuppskattat och intressant att höra i från andra som testat detta. Det är fredag idag - så jag har ju helgen på mig att klura och fila på min ansökan.

Hur gick det? Vad skrev ni? Gick det igenom? Und so weider und so weider……

Hos CSN vill jag minnas att det står någonting i stil med att om du lagt alla CSN-veckorna på i princip en lång utbildning och arbetsmarknaden ändrats drastiskt kan man få fler veckor. Att det skulle vara mer förmånligt har jag aldrig hört.
Annars finns en plan-B och plan-C, läsa gymnasiala studier som folkhögskola, komvux eller basår på högskola, ta CSN-veckor från den kvoten, eller läsa på grundskolenivå.
Citera
2022-08-02, 22:48
Medlem
JW12345s avatar
Tjena gott folk!

Har fått CSN för två sommarkurser (7.5 + 6 hp) som jag fullkomligen struntat i, ej gjort någon uppgift.

Jag läser samtidigt en kandidat, har klarat alla kurser med goda betyg. Sommarkurserna inräknat så kommer jag ha klarat 81% av kurserna senaste året alltså av de kurser CSN kollar på vid prövning.

Kommer jag få CSN till hösten för mitt tredje år på kandidaten? Kan CSN se, och bryr de sig om, att jag inte deltagit på sommarkurserna i den bemärkelsen att jag ej skrivit inlämningar och tentor?

Orolig...
JW
Senast redigerad av JW12345 2022-08-02 kl. 22:51.
Citera
2022-08-06, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Du kan göra massa senanmälningar så att du faktiskt läser något annat på högskolan, men om du sen bara reggar dig på dem kurserna och skiter i att klara någon gör ingen skillnad för den här terminen.
Annars kan du söka gymnasiala kurser i din kommun som komvux och folkhögskola men där måste du vara aktiv för att inte bli kickad; sen finns ju basår på högskolor också men där blir det kanske svårt att komma in så här sent.
En fördel med gymnasiala kurser är att du sparar veckor för högskolestudier.

Går det om jag gör sena anmälningar på kurser som är inte inom mitt program och inte från mitt universitet på det program som jag går i?
Citera
2022-08-06, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av denziz
Går det om jag gör sena anmälningar på kurser som är inte inom mitt program och inte från mitt universitet på det program som jag går i?

Bara du pluggar någonting som är CSN-berättigat, och inte läst den kursen tidigare eller någon för lik kurs, kan du blanda hej vilt mellan program, skolor och t.o.m. nivå; och med nivå syftar jag mest på gymnasiala studier vilket kanske är bättre då det tas från en annan kvot.
Du kan t ex läsa 25% på högskola och 75% på gymnasial nivå och få bidrag, plus ev. lån, för detsamma.

Om du nu inte hittar något att komma in på kanske du får söka socialbidrag så länge och hoppas att de godkänner dig trots att du "inte står till arbetsmarknadens förfogande" eller skaffa ett deltidsjobb.
T. ex. skulle du kunna jobba helger i hemtjänsten och få ca 3000 per helg, och kanske någon vardag i veckan tills dess att du kan få CSN igen.
Restaurantbranschen skriker väl också efter personal idag.
Citera
2022-08-07, 14:30
Medlem
Jag läser en treåring högskoleutbildning där jag i våras sökte CSN för både vår och höstterminen 2022.
I sommar valde jag dumt nog att läsa en sommarkurs som jag troligtvis inte kommer slutföra. Restar även med några poäng från min ordinarie utbildning.

Kommer det göra att jag inte får något CSN i höst, eller är det så att mina studieresultat inte kommer prövas inför höstterminen då jag redan fått ansökan för hösten beviljad?
Citera
2022-08-07, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellabellabingo123
Jag läser en treåring högskoleutbildning där jag i våras sökte CSN för både vår och höstterminen 2022.
I sommar valde jag dumt nog att läsa en sommarkurs som jag troligtvis inte kommer slutföra. Restar även med några poäng från min ordinarie utbildning.

Kommer det göra att jag inte får något CSN i höst, eller är det så att mina studieresultat inte kommer prövas inför höstterminen då jag redan fått ansökan för hösten beviljad?

Såvida du inte ändrat något i din ansökan spelar det ingen roll.
Har du gjort ändringar spelar det förmodligen heller ingen roll, men det beror lite på vilka ändringar du gjort.
Om du inte gjort några ändringar hade du kunnat ändra din ansökan nu, lägga till sommarkursen, få bidrag, och ev. lån, för den också, om än bara fyra veckor bakåt i tiden och framåt och får fortsatt CSN igen så länge du bara klämt in sommarkursen som del i din tvåterminsansökan.

Problem hade varit om du gjort en ny ansökan, skrotat den gamla, och sommarkursen utgjorde enda kursen i den ansökan.

Kanske skulle klargöra:
Om det är som det låter så checkas inget studieresultat då du sökte för två terminer i taget.
Skulle det vara som i mitt skräckscenario och sommarkursen utgjort en egen CSN-period kan CSN kolla bakåt ett år i tiden om du har resultat till godo.
Senast redigerad av pmatt 2022-08-07 kl. 21:14.
Citera
2022-08-07, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Såvida du inte ändrat något i din ansökan spelar det ingen roll.
Har du gjort ändringar spelar det förmodligen heller ingen roll, men det beror lite på vilka ändringar du gjort.
Om du inte gjort några ändringar hade du kunnat ändra din ansökan nu, lägga till sommarkursen, få bidrag, och ev. lån, för den också, om än bara fyra veckor bakåt i tiden och framåt och får fortsatt CSN igen så länge du bara klämt in sommarkursen som del i din tvåterminsansökan.

Problem hade varit om du gjort en ny ansökan, skrotat den gamla, och sommarkursen utgjorde enda kursen i den ansökan.

Kanske skulle klargöra:
Om det är som det låter så checkas inget studieresultat då du sökte för två terminer i taget.
Skulle det vara som i mitt skräckscenario och sommarkursen utgjort en egen CSN-period kan CSN kolla bakåt ett år i tiden om du har resultat till godo.

Tack för att du svarade!
Jag antar att sommarkursen har utgjort en egen CSN-period eftersom jag ju sökte CSN för den separat i typ maj.

Jag ska försöka få tag i CSN imorgon för att få klarhet i detta.
Citera
2022-08-09, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellabellabingo123
Tack för att du svarade!
Jag antar att sommarkursen har utgjort en egen CSN-period eftersom jag ju sökte CSN för den separat i typ maj.

Jag ska försöka få tag i CSN imorgon för att få klarhet i detta.

Nu blir jag faktiskt lite osäker. Om du sökte för VT- HT och fick beviljat men inte ändrat något utan bara lade till en ansökan utan att avbryta nånting i din stora ansökan vet jag inte hur CSN förhåller sig.

Hade du bara ändrat din stora ansökan genom att lägga till den sommarkursen så hade det inte varit några problem alls egentligen men som det är nu så vet jag faktiskt inte.
Citera
2022-08-11, 17:29
Avstängd
flowerpower900s avatar
Räknas CSN in i fribeloppet eller är det allt jag tjänar utöver CSN?

Är 3 månader tidig med studierna så kan och vill få csn i 3 månader till men jag jobbar heltid just nu. Fribeloppet ligger på 112k juli - december och den summan kommer jag inte upp i (om csn inte räknas med alltså).

Jag blir inte godkänd i de kurser jag "har kvar" (fast som redan är klara) förrän Oktober så CSN lär inte veta något om de inte kollar upp att jag jobbar heltid i 3 månader.
Senast redigerad av flowerpower900 2022-08-11 kl. 17:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in