2022-07-27, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Se antalet veckor det gäller för.

34-50 men förra året fick jag 16 000
Citera
2022-07-27, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
34-50 men förra året fick jag 16 000

Jag tror att du missuppfattade vad jag skrev.

Den specifika utbetalningen gäller möjligen för en vecka mindre än den som gav 16 000.
På dina utbetalningar kan du se att den som gav 13710 förmodligen bara gäller för vecka 34, 35, 36, 37 och 38.
Förra året kanske det var för veckorna 34-39 vid första utbetalningen.
Citera
2022-07-27, 19:57
Medlem
Citat:
Jag tror att du missuppfattade vad jag skrev.

Den specifika utbetalningen gäller möjligen för en vecka mindre än den som gav 16 000.
På dina utbetalningar kan du se att den som gav 13710 förmodligen bara gäller för vecka 34, 35, 36, 37 och 38.
Förra året kanske det var för veckorna 34-39 vid första utbetalningen.

Jo och förvisso fick jag "mer" i januari och maj så verkar jämna ut sig på något sätt.
Citera
2022-07-28, 13:54
Medlem
Citat:
Du kan göra massa senanmälningar så att du faktiskt läser något annat på högskolan, men om du sen bara reggar dig på dem kurserna och skiter i att klara någon gör ingen skillnad för den här terminen.
Annars kan du söka gymnasiala kurser i din kommun som komvux och folkhögskola men där måste du vara aktiv för att inte bli kickad; sen finns ju basår på högskolor också men där blir det kanske svårt att komma in så här sent.
En fördel med gymnasiala kurser är att du sparar veckor för högskolestudier.

Okej nu har jag valt några kurser, så jag uppfyller kravet för 30 HP för denna termin. När jag skickar in min anmälan ska jag ha det som fristående eller inom mitt program och gör detta någon skillnad med CSN's beslut?
Citera
2022-07-28, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av denziz
Okej nu har jag valt några kurser, så jag uppfyller kravet för 30 HP för denna termin. När jag skickar in min anmälan ska jag ha det som fristående eller inom mitt program och gör detta någon skillnad med CSN's beslut?

Tror man skall göra två sepparata, även om det är inom samma ansökan, en inom kursen och för fristående kurser.
Citera
2022-07-28, 19:11
Medlem
Citat:
Tror man skall göra två sepparata, även om det är inom samma ansökan, en inom kursen och för fristående kurser.

Hur senast måste jag ändra detta? Om jag blir godkänd på tentan så kommer jag ju kunna gå alla kurser denna termin, så då behöver jag ju inte gå på dom fristående kurserna.

Om jag däremot inte klarar tentan så behöver jag ju gå dessa fristående kurser som jag är behörig för, för att kunna få mitt CSN.
Citera
2022-07-29, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av denziz
Hur senast måste jag ändra detta? Om jag blir godkänd på tentan så kommer jag ju kunna gå alla kurser denna termin, så då behöver jag ju inte gå på dom fristående kurserna.

Om jag däremot inte klarar tentan så behöver jag ju gå dessa fristående kurser som jag är behörig för, för att kunna få mitt CSN.

Du kan fylla i ansökan både 100% för programmet och 100% för kurserna om det ger dig 100%, man behöver inte ens vara antagen för att slänga iväg en ansökan.
Sen behöver du egentligen meddela något mer specifikt men om CSN kontaktar dig meddelar du bara dem att du studerar 100% på ett eller annat sätt, förutsatt att du gör det och du har ditt torra.
Skulle du få CSN för studierna men tackar nej till dem för att du läser på programmet så läser du ändå 100% och det är det som CSN bryr sig om.
Ett litet tillägg är att du måste läsa 100% i genomsnitt och läser nånting hela perioden utan större glapp, spelar ingen roll om du läser 199,5% i tio veckor och sen bara 0,5% andra halvan, så länge du inte har något större glapp mellan studierna, CSN kollar genomsnitt för perioden du sökt bidrag för.
Citera
2022-07-29, 19:43
Medlem
acitflexs avatar
Snabb (och kanske dum) fråga! Jag har ett extrajobb där jag tjänar på ett genomsnitt 65-70.000 kr per kalenderhalvår. Fribeloppet för heltid studier 40 veckor ligger på 93 561 kr 2022. Alltså ligger jag under en bit fribeloppet. Ska jag ändå avrunda uppåt min inkomst till 75.000? Jag har läst någonstans att det är bäst att avrunda uppåt när man söker CSN-bidrag/lån.
Citera
2022-07-29, 20:00
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acitflex
Snabb (och kanske dum) fråga! Jag har ett extrajobb där jag tjänar på ett genomsnitt 65-70.000 kr per kalenderhalvår. Fribeloppet för heltid studier 40 veckor ligger på 93 561 kr 2022. Alltså ligger jag under en bit fribeloppet. Ska jag ändå avrunda uppåt min inkomst till 75.000? Jag har läst någonstans att det är bäst att avrunda uppåt när man söker CSN-bidrag/lån.
Nej, du ska ange din faktiska inkomst. Vissa säger att man ska "runda upp" för att om man är osäker på hur mycket man kommer tjäna så kan man anmäla för lite inkomst och åka på återkrav sen.

Anger man rätt summa så är det ingen fara, och så länge summan är under fribeloppsgränsen spelar det ingen roll om man över- eller underskattar.
Citera
2022-07-29, 20:36
Medlem
acitflexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Nej, du ska ange din faktiska inkomst. Vissa säger att man ska "runda upp" för att om man är osäker på hur mycket man kommer tjäna så kan man anmäla för lite inkomst och åka på återkrav sen.

Anger man rätt summa så är det ingen fara, och så länge summan är under fribeloppsgränsen spelar det ingen roll om man över- eller underskattar.

Problemet är bara att jag har ingen fast lön utan timlön, så jag vill ha lite svängrum ifall jag måste hoppa in och jobba något pass här och där på det halvåret när chefen frågar.
Tack för svar! Det uppskattas.
Citera
2022-07-29, 20:42
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acitflex
Problemet är bara att jag har ingen fast lön utan timlön, så jag vill ha lite svängrum ifall jag måste hoppa in och jobba något pass här och där på det halvåret när chefen frågar.
Tack för svar! Det uppskattas.
Inga problem, lycka till!
Citera
2022-07-29, 21:20
Medlem
4Strokess avatar
Att söka mer CSN-lån när man redan maxat systemet?

Jag har redan pluggat mina 5.5 år på universitetet. Men har kommit in på en ny intressant utbildning jag vill läsa. Jag har hört att är man över 40 och ”måste” byta bransch så kan man få dispans i från reglerna och få mer superförmånliga lån i från pappa staten. Jag har ekonomin att kunna finansiera utbildningen själv - men jag ser ju hellre att jag får mer lån av CSN och betalar tillbaka detta senare. 😉

Någon i samma sits med erfarenhet? Jag har hört att man ska söka som vanligt, men också skriva något slags snyftbrev till dom varför man ”behöver” byta bransch. Tänkte söka på måndag plus skriva det där ”snyftbrevet”, så det vore superuppskattat och intressant att höra i från andra som testat detta. Det är fredag idag - så jag har ju helgen på mig att klura och fila på min ansökan.

Hur gick det? Vad skrev ni? Gick det igenom? Und so weider und so weider……
Senast redigerad av 4Strokes 2022-07-29 kl. 21:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in