Man kan ju hålla flera tankar i huvudet samtidigt. Nämligen att damfotbollen går framåt och drar rekordpublik utan att för den skull vara i närheten av herrfotbollen vad gäller allmänhetens intresse. Det förtar ju inte på något sätt prestationen för de kvinnor som spelat i detta mästerskap, och handlar inte heller om att på något sätt förminska engagemanget hos de som följer damfotbollen.
Men bara som en liten jämförelse:
https://www.uefa.com/insideuefa/about-uefa/news/026d-132519672495-56a014558e80-1000--uefa-euro-2020-impresses-with-5-2-billion-cumulative-global-liv /
Finalen i herrarnas EM 2020 snittade en tv-publik på 328 miljoner över hela världen. Totalt sett över hela mästerskapet hamnade siffran på 5,2 miljarder.
Gissar att det dröjer några dagar innan vi får se officiell statistik från damernas EM 2022, men det lär väl inte vara lika högt, baserat på det vi sett hittills. Vilket är helt okej, om det inte vore för att nyhetsmedier så väldigt gärna vill
framställa det som att intresset för damfotboll är mycket större än vad det faktiskt är. Och det är väl där skon klämmer för en del.
Och att över 87 000 besökare fanns på plats i Wembley för att titta på finalen måste såklart varit en mäktig upplevelse både för spelarna själva och för publiken, och jag unnar dem verkligen en sådan upplevelse. Men det
är ändå relevant om man (som många tidningar nu gör) insisterar på att jämföra med herrfotbollen att ta upp skillnaden i biljettpris. Om nu biljetterna kostade
200-600 för damernas final och mellan
3000-10000 för herrarnas final så är det självklart att det får viss betydelse.
För egen del lägger jag ingen värdering alls i vilka sporter som drar mycket publik och vilka som drar mindre. Jag kan själv intressera mig för vissa smalare sporter och min behållning blir ju inte mindre för det. Jag tycker nästan man gör damfotbollen en otjänst genom att insistera på att jämföra med herrfotbollen.