2022-08-01, 10:10
Medlem
C189s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Men i de där banorna kan man väl inte tänka, kvinnor är precis lika bra som män.

Ingen som sagt att kvinnor är sämre än män. Snarare du som precis gjort ett antagande om att det skulle kunna vara så - vilket du medger är fel.

Det är ingen nyhet att män generellt är starkare än kvinnor och det är precis vad personen i fråga syftade till - att kvinnan inte var stark nog att kunna kontrollera mannens exempelvis arm, och därav behövdes ett nacklås från någon utav dem.
Citera
2022-08-01, 10:19
Medlem
AngieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har inte påstått att de inte kan vara skyldiga till brott. Jag vänder mig emot att inteckna ett gripande som kvitto på att ordningsvakterna är skyldiga till brott.

Domstolen avgör om de misstänkta är skyldiga, inte polisen eller allmänheten och filmer.
Du fel angående filmer, många brott avgörs just för det finns på film. Utan vittnen svårt att veta vad som hände. Även vittnesuppgifter är väldigt viktiga.
Citera
2022-08-01, 10:22
Medlem
C189s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majabajam
Nedbrottad helt oprovocerat också va? Låter som standard offerkoftan

Du menar nog knä eller hårt tryck över ryggen när BO ligger på magen. Kallas för ”Positions Asfyxi” och är akut andnöd skapat av ett hårt tryck som gör att bröstkorg/mage inte tillåts expandera vid intag av syre.

Detta klassas inte som övervåld på något vis utan varnas för då man kan avlida pga det, precis vad som kan ha skett här. Nu verkar dock källorna säga att det är syrebrist skapat av ett strypgrepp och därav är ett nacklås mer troligt. Läs hela tråden så du är med.

EDIT: Citerade fel person, ska givetvis vara till Nestor X.
Citat:
Ursprungligen postat av Nestor X
Har inte läst genom hela tråden men det är väl det vanliga övervåldet som hänt. BO blev nerpressad mot marken och fick någon eller några av ordningsvakternas knän över bröstkorgen. Har varit med om detta själv när jag var trettio år yngre och idag hade jag säkert inte överlevt. Om inte en från vaktbolaget känt igen mig och stoppat galenskapen kunde det också gått illa fast jag var i mina bästa år då. Jag var inte ens påverkad på något sätt.
Senast redigerad av C189 2022-08-01 kl. 10:26.
Citera
2022-08-01, 10:26
Medlem
Mullrets avatar
Blir de fällda, så lär det straffet inte vara i nivå med Floyds. Gissar på 1 år. Villkorligt.
Citera
2022-08-01, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickNess
Jag vet inte om du förstår hur rättsväsendet fungerar men vid obduktionen vill man så långt det är möjligt fastställa den faktiska dödsorsaken. Det räcker inte med att skriva "överdrivet våld" som du verkar tro. Dödsorsaken kan ha stor inverkan på hur man ser på de två ordningsvakternas ansvar, och man behöver tex reda ut om det var slagen med batongen eller kvävning som orsakade hans död. Det skulle ju teoretiskt kunna vara så att man kan konstatera vilken av vakterna som är direkt ansvarig för mannens död.

Att sitta och hävda att obduktionen och utredningen i sig enbart är "formalia" för att händelseförloppet finns på film får dig att framstå som en pajas.

Det var väl orsaken till att ingen kunde fällas för att ha orsakat Sinthu Selvarah’s död. Det gick inte att fastställa vem av poliserna som orsakade hans död. Det kommer att bli svårt även i detta fall.
Detta fall och andra fall hade gått att lösa med hjälp av kroppskameror. Men inte utan en obduktion och dödsorsak.
Citera
2022-08-01, 10:34
Medlem
AngieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
Hur kan man låta 23 åringar få vakta och spela poliser i tunnelbanan.... Förstår att folk kan va otroligt jobbiga... Men.
De har god fysik och duktiga på hantera våld som viktigt,bra kondition om man måste springa vilket man ofta måste så åldern inga konstigheter i sig. Skulle inte fungera med äldre som inte orkar springa eller brotta ned stökig person.
Citera
2022-08-01, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flytefoam
En kvinnlig ov och en manlig ov?
Kanske helt enkelt fysiken från den kvinnliga ov inte har räckt till om den döde har vevat mot ordningsvakterna och det då gått överstyr.

Om det var en kvinnlig OV inblandad?
Finns väl några att plocka av i denna kår, lär väl komma fram förr eller senare.
Citera
2022-08-01, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazdockans
Klart att dom kan påverka utredningen. De kan prata ihop sig, hota vittnen med mera, med mera. Skulle de bli släppta så vore det i så fall för att man inte längre har på fötterna att misstänka dem för vållande. Nått annat verkar otroligt.

Kan hålla med. Men kanske kan de ändå göra bedömningen att de inte i någon högre grad kan påverka utredningen, om bevisningen ser god ut (film etc).
Men risken, som du nämner, att vittnen hotas blir kanske svår att bortse ifrån.
Straffet för vållande börjar ju inte vid två år så det krävs nog något starkt skäl i övrigt för att få till en häktning, knappast risk för fortsatt brottslighet eller flykt.
Så det avgörs nog av hur de ser på kollusionsrisken.
Citera
2022-08-01, 10:50
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanig
Det återstår att se vad utredningen säger

Har någon dött så måste det ses som ett misslyckande.
Citera
2022-08-01, 10:51
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snegda
Du kan se det på första sidan.

Det står inte ett skit där. Tyvärr.
Citera
2022-08-01, 10:52
Medlem
Hoppas någon tar samma strypgrepp på vakten och visar hur halsen känns efteråt när man tar i som fan..

Istället för att bara sätta greppet o klämma lagom, vilket räcker gott och väl för att man somnar..

Jävla nybörjare som vill hävda sig och sett för mycket film..

Finns bild på Mördarna?
Citera
2022-08-01, 10:56
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyPop
Det står inte ett skit där. Tyvärr.
I trådens andra inlägg…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera