2022-07-31, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanig
helt fel. lämplighet kan eventuellt ifrågasättas men ett brott att inte ingripa vid ett pågående våld?? nix
Tjänstefel.
Citera
Medlem
billyblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Nej, det var inte det jag skrev.

Menar du att de driver runt i stan och hoppar på folk som går nedför gatan?

Det finns dem som utövar oprovocerat våld, ja.

Tog 2 sekunder att hitta,
https://www.svd.se/a/8046e566-ad9a-35e7-8d72-7d4cceb76779/vakt-misshandlade-sovande-31-aring
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Skulle någon gör det så kommer de få så mycket blommor och kärlek av Svenska folket för de agerar, så det tror jag man försöker undvika. Bättre och invänta en undersökning.

Jaså? Gillar svenskar mördare så mycket att man skickar blommor?
Citera
2022-07-31, 16:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Ja, enligt CSG:s Vd beror dödsfallet på hjärtstopp till följd av narkotikapåverkan och han borde ju veta. Sen att offret tycks ha stryps är en annan sak.

Det är ju hans jobb att säga så här och nu. Det var väl ingen som trodde han skulle säga något annat? Vad folk säger och etablerade sanningar är sällan samma saker.
Citera
2022-07-31, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Brukar det inte vara "skäligen misstänkt" när man endast är anhållen? Sen "misstänkt på sannolika skäl" vid häktning?

Problemet är att polisen som uppdaterade sin sida 14.30 inte skriver något om misstankegraden. Och att fallet lämnats till åklagare. Alltså ingen åklagare har yttrat sig ännu.
Citera
2022-07-31, 16:14
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanig
helt fel. lämplighet kan eventuellt ifrågasättas men ett brott att inte ingripa vid ett pågående våld?? nix

OV har plikt att ingripa, men ett ingripande kan vara allt från att kontakta polis till att kasta sig över den misstänkte.
Citera
2022-07-31, 16:15
Medlem
kebabtjyvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
"Lingonpolisen".....

Fast är du säker på att det är samma "knäppskalle"? Flashbackskribenten sa station "Gamla Stan" vid kl 21-tiden.

BO dog på station "Rådmansgatan" kl 01.30........

Det är både avstånd och ett antal timmar mellan dessa händelser, och jag tvivlar på att BO var klädd i sjukhuskläder......

Av egen erfarenhet som fd ordningsvakt i tunnelbanan skulle jag säga att en löningshelg bjuder på många olika knäppskallar och bråkstakar i systemet, sannolikheten att det skulle vara samma person är högst låg. Som du säger, bara för att någon såg en påverkad person som betedde sig stökigt tidigare under kvällen betyder det inte alls att det rör sig om samma person som dog.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Brukar det inte vara "skäligen misstänkt" när man endast är anhållen? Sen "misstänkt på sannolika skäl" vid häktning?

Nej så är det absolut inte. Man kan givetvis även gripas på sannolika skäl också. Vissa brott kräver att det föreligger sannolika skäl för att man ens ska få gripa. Tack för mig.
Citera
Medlem
15 år å moppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette

Ja, de kallades väl "Basebollligan" om jag inte missminner mig.....

Osmo Vallo dog i Karlstad. Basebolligan höll till på Norrmalms polisstation.
Citera
2022-07-31, 16:16
Medlem
Enligt flera vittnesmål till Expressen ska ordningsvakterna i samband med ingripandet ha tagit ett strypgrepp, i form av ett nacklås, på mannen.
Citera
2022-07-31, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Problemet är att polisen som uppdaterade sin sida 14.30 inte skriver något om misstankegraden. Och att fallet lämnats till åklagare. Alltså ingen åklagare har yttrat sig ännu.
Senast onsdag får vi veta om de släpps eller häktas.
Citera
2022-07-31, 16:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av billyblue
Det finns dem som utövar oprovocerat våld, ja.

Tog 2 sekunder att hitta,
https://www.svd.se/a/8046e566-ad9a-35e7-8d72-7d4cceb76779/vakt-misshandlade-sovande-31-aring

Min poäng, som jag genom MÅNGA inlägg mot olika påhoppare i denna tråd försökt förklara, är att du kan bli påhoppad oprovocerat av precis vilken idiot som helst, med eller utan uniform. Anledningen är sjukt många ny-religiösa här på FB vill få det till att auktoritetsfigurer i samhället per automatik är fascister som jag skys som pesten. Det är helt enkelt inte sant utan endast patetiska tecken på patetiska figurer som underpresterar i samhället och behöver nått att skylla på.

Jag lämnar er nu, vill man missförstå så gör man det. Som att försöka prata evolutionsteori med en kristen person. Är det mot förmodan nån med 130+ IQ som vill diskutera vidare kan ni DM:a, jag läser inget mer i den här tråden. Jävla stollar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in