2022-07-31, 11:16
  #5713
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Det är fascinerande att de dumma ryssarna seriöst trodde på att deras false flagg mord i Olenivka skulle övertyga någon förutom de redan frälsta idioterna.
De fattar inte att deras förtroendekapital är förbrukat sedan länge.

De vill inte släppa fram ICRC (Internationella Röda Kors Kommitten) för att undersöka platsen. Underligt...

https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3540615-russians-ban-icrc-from-visiting-place-of-death-of-ukrainian-pows-in-olenivka.html
Citera
2022-07-31, 15:35
  #5714
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det handlar om bildalstrande IR. Facklor och liknande, som motmedel, fungerar inte ö h t för roboten "ser" vad som är mål och vad som är motmedel. Den blir farlig den.

Sverige har också detta lv-system, om än i otillräcklig mängd.

Facklor är inte helt ineffektiva mot bildalstrande IR då dess IR sensor och bildbehandlingsmjukvara måste kunna urskilja målet från den kraftiga värmesignatur som facklor ger upphov till, vilka döljer målet bakom. Upplösningen är bara 128 x 128 pixlar, så det är ingen högupplöst bild på ett flygplan sensorn ser utan snarare en grupp pixlar med flygplansliknande form. De är betydligt svårare att lura än äldre generationers värmesökande målsökare, och de är inte heller beroende av värmen från motorerna för att följa ett mål, men helt omöjligt att lura dem är det inte.

Sedan är egentligen IRIS-T SLM en helt annan robot än den vanliga Iris-T som Sverige har, bortsett från att de delar målsökare.
Citera
2022-07-31, 17:53
  #5715
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
De vill inte släppa fram ICRC (Internationella Röda Kors Kommitten) för att undersöka platsen. Underligt...

https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3540615-russians-ban-icrc-from-visiting-place-of-death-of-ukrainian-pows-in-olenivka.html
Oväntat...


Så typiskt ryssar.
1 Producera sp art.
2 Gräv ner det i en statisk position.
3 Bli sprängd.
https://twitter.com/RALee85/status/1553740823967289344
Citera
2022-07-31, 23:30
  #5716
Medlem
Kiddieoxos avatar
Rysk ingenjörskonst:
https://twitter.com/GalileoArms/status/1553772226096365568
Citera
2022-07-31, 23:33
  #5717
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Nu finns det m a o än fler nazister* i Ukraina.

*Med ryskt språkbruk så är en nazist egentligen inte nazist. Utan det är bara en person som är negativ till Ryssland och som är understödd av viss militär kapacitet. Resten av världen är med denna defintion alltså nazistisk och Ryssland är offer för denna nazism. T o m Israel är nazistiskt.

Glöm inte Astrid Lindgren
Citera
2022-07-31, 23:39
  #5718
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Glöm inte Astrid Lindgren

Hon blev nazistklassad för att hon tyckte ännu sämre om Stalin jämfört med Hitler.

Det är så det är, i Ryssland, och det är väl det som är själva roten till detta krig.
Citera
2022-08-01, 00:32
  #5719
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Hon blev nazistklassad för att hon tyckte ännu sämre om Stalin jämfört med Hitler.

Det är så det är, i Ryssland, och det är väl det som är själva roten till detta krig.
Så otroligt fascinerande att folk (jag vet, inte alla, men ens en enda…) i Ryssland TROR på att alla är nazister utanför Rysslands gränser.

Roligast (mest tragikomiskt) hittills var i våras när Ryska ambassaden i Sydafrika började twittra om alla nazister de skulle fördriva från Ukraina, och Tyska ambassaden i Sydafrika svarar med att: ”Mja, det finns nog inga nazister där, och vi är lite av experter…” 😂

https://www.huffpost.com/entry/german-embassy-russian-embassy-kinda-experts-nazism_n_6223afaee4b0bd1df76c9972
__________________
Senast redigerad av JohanAnte 2022-08-01 kl. 00:36.
Citera
2022-08-01, 01:33
  #5720
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Oväntat...
Så typiskt ryssar.
1 Producera sp art.
2 Gräv ner det i en statisk position.
3 Bli sprängd.
https://twitter.com/RALee85/status/1553740823967289344

De har nog sålt sitt bränsle.

Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Rysk ingenjörskonst:
https://twitter.com/GalileoArms/status/1553772226096365568

Är de sämre än de gamla kalasjnikovarna?
Citera
2022-08-01, 02:14
  #5721
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland



Är de sämre än de gamla kalasjnikovarna?

Jag kan inte påstå att jag är expert men...
Förhoppningsvis är de av sämre kvalitet än AK 74 från sovjettiden och det är fördelaktigt om deras karbiner rostar sönder.
Citera
2022-08-01, 08:21
  #5722
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De har nog sålt sitt bränsle.



Är de sämre än de gamla kalasjnikovarna?

Ja. Gasuttaget och gasröret är en stor försämring på AK-12 (i praktiken omöjlig att rengöra ordentligt i fält) och är som gjort för att börja korrodera, då ryssarna fortfarande kör med korroderande tändhattar.

Därtill så är den moderniserade säkringen en försämring (i det nedersta läget så är det i vägen för avtryckaren och man kan lätt trycka ner den förbi den punkten, så att säkringen pekar rakt ner), kolven går inte att fälla 180 grader, utan det blir en bred glipa mellan lådan och kolven, där bälten, remmar, trädgrenar m.m. kan fastna, den bakre rembygeln kommer i vägen för pistolgreppet, om man sätter rembygeln på vänster sida av kolven, så går denna inte att fälla och handskyddet är för vekt och flexar.

Den enda förbättringen är möjligheten att montera optik på locket, men då soldaterna ändå inte har några rödpunktsikten (p.g.a. oligarkväldet och korruptionen), så är AK-74 överlägset.
Citera
2022-08-01, 11:16
  #5723
Medlem
Karnivorens avatar
Ett uppsnappat telefonsamtal angående explosionen i Olenivka. Enligt uppgift två personer från separatisterna som pratar om händelsen. Det ska finnas betydligt fler samtal uppsnappade. Samtliga bifogas till anmälan om krigsbrott. De uppsnappade samtalen bekräftar uppfattningen att ryssarna preppade en byggnad med någon form av sprängladdning, satte knappt 200 fångar i byggnaden och sprängde laddningen.

https://youtu.be/raPqymGULps

Det jag är lite oklar över, sannolikt för att textningen är lite dålig, kombinerat med att vissa delar av samtalet faller bort pga dålig anslutning, är när de pratar om folk från azovbataljonen och gradraketer. Jag förstår det som att ryssarna försökte dölja att explosionen kom från en stationär laddning, genom att skjuta gradraketer mot något stängsel i närheten och att de knappt 200 fångarna tillhörde azovbataljonen. Det kan dock vara så att de säger att de sparade azovfångarna och sprängde de andra.
Citera
2022-08-01, 12:35
  #5724
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Ett uppsnappat telefonsamtal angående explosionen i Olenivka. Enligt uppgift två personer från separatisterna som pratar om händelsen. Det ska finnas betydligt fler samtal uppsnappade. Samtliga bifogas till anmälan om krigsbrott. De uppsnappade samtalen bekräftar uppfattningen att ryssarna preppade en byggnad med någon form av sprängladdning, satte knappt 200 fångar i byggnaden och sprängde laddningen.
https://youtu.be/raPqymGULps
Det jag är lite oklar över, sannolikt för att textningen är lite dålig, kombinerat med att vissa delar av samtalet faller bort pga dålig anslutning, är när de pratar om folk från azovbataljonen och gradraketer. Jag förstår det som att ryssarna försökte dölja att explosionen kom från en stationär laddning, genom att skjuta gradraketer mot något stängsel i närheten och att de knappt 200 fångarna tillhörde azovbataljonen. Det kan dock vara så att de säger att de sparade azovfångarna och sprängde de andra.

Ja ingen kommer ju kapitulera till Ryssarna igen. Man kan bara göra en Mariupol-luring en gång. Bättre att strida till döden.

Men frågan är varför just de 200 skulle mördas? 200 krigsfångar gör ju ingen skillnad för Ryssland i det stora hela. Visste de något som de inte kunde riskeras skulle spridas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in