2022-08-01, 12:42
  #5725
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Ja. Gasuttaget och gasröret är en stor försämring på AK-12 (i praktiken omöjlig att rengöra ordentligt i fält) och är som gjort för att börja korrodera, då ryssarna fortfarande kör med korroderande tändhattar.

Därtill så är den moderniserade säkringen en försämring (i det nedersta läget så är det i vägen för avtryckaren och man kan lätt trycka ner den förbi den punkten, så att säkringen pekar rakt ner), kolven går inte att fälla 180 grader, utan det blir en bred glipa mellan lådan och kolven, där bälten, remmar, trädgrenar m.m. kan fastna, den bakre rembygeln kommer i vägen för pistolgreppet, om man sätter rembygeln på vänster sida av kolven, så går denna inte att fälla och handskyddet är för vekt och flexar.

Den enda förbättringen är möjligheten att montera optik på locket, men då soldaterna ändå inte har några rödpunktsikten (p.g.a. oligarkväldet och korruptionen), så är AK-74 överlägset.

Oj Ryssland har verkligen degenererat sedan Sovjettiden.
Citera
2022-08-01, 12:50
  #5726
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja ingen kommer ju kapitulera till Ryssarna igen. Man kan bara göra en Mariupol-luring en gång. Bättre att strida till döden.

Men frågan är varför just de 200 skulle mördas? 200 krigsfångar gör ju ingen skillnad för Ryssland i det stora hela. Visste de något som de inte kunde riskeras skulle spridas?

Risken är väl att de redan blivit så illa åtgångna i fångenskap att de hade allvarliga tortyrskador och att de hade sett mycket av det.

Med tanke på filmen med mattkniven och alla övriga trovärdiga rapporter om övergrepp så finns det nog en hel del ryssarna gärna vill sopa under mattan. De vill väl inte hamna i en situation där de behöver förhandla om fångar de inte vill lämna ut av en eller annan anledning. Lika bra att döda dem och försöka skylla på Ukraina.

Nej, bortsett från att ingen kommer ge upp till det där rövarpacket, det kommer nog finnas en viss törst efter hämnd. Jag hoppas Ukrainas soldater i så hög utsträckning som möjligt kan hålla sig ifrån att "ge tillbaka" på ryska krigsfångar. Inte sjunka till deras nivå.
Citera
2022-08-01, 13:08
  #5727
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Risken är väl att de redan blivit så illa åtgångna i fångenskap att de hade allvarliga tortyrskador och att de hade sett mycket av det.
Med tanke på filmen med mattkniven och alla övriga trovärdiga rapporter om övergrepp så finns det nog en hel del ryssarna gärna vill sopa under mattan. De vill väl inte hamna i en situation där de behöver förhandla om fångar de inte vill lämna ut av en eller annan anledning. Lika bra att döda dem och försöka skylla på Ukraina.

Nej, bortsett från att ingen kommer ge upp till det där rövarpacket, det kommer nog finnas en viss törst efter hämnd. Jag hoppas Ukrainas soldater i så hög utsträckning som möjligt kan hålla sig ifrån att "ge tillbaka" på ryska krigsfångar. Inte sjunka till deras nivå.

Man kan också hoppas att uppgifterna väcker minnen till liv i Tjetjenien där ryssarna betedde sig lika illa eller värre. Och Georgien. Och Azerbajdzjan. Vi behöver fler fronter för att krossa Ryssland.
Citera
2022-08-01, 13:33
  #5728
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Man kan också hoppas att uppgifterna väcker minnen till liv i Tjetjenien där ryssarna betedde sig lika illa eller värre. Och Georgien. Och Azerbajdzjan. Vi behöver fler fronter för att krossa Ryssland.

Det har ju redan börjat mumlas i leden i Tjetjenien.
Khadyroviterna blir nog inte så långvariga som själva tror. Att ta Warzawa kan de ju bara glömma.

Mer och mer börjar den här konflikten anta formen av ett proxy-krig, där västländerna tar alla chanser att trycka dit ryssen. Det är bra, det!
Ryssar är, generellt sett, ett jävla pack. Fascister ut i fingerspetsarna. Det finns förstås några undantag i de yngre leden, men generellt så...
Vi skall alltså inte sitta och hoppas på någon sorts revolution i Ryssland.
Detta land behöver brytas upp i en mängd små republiker, som inte klarar av att ställa till med sådant här jävelskap på egen hand.
Ryssland måste förgöras, och jag tror att Ukraina är landet som klarar skivan, men då förstås med mycket hjälp från oss i väst.
Det är det värt, i längden.
Citera
2022-08-01, 13:57
  #5729
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beechrider
Det har ju redan börjat mumlas i leden i Tjetjenien.
Khadyroviterna blir nog inte så långvariga som själva tror. Att ta Warzawa kan de ju bara glömma.

Mer och mer börjar den här konflikten anta formen av ett proxy-krig, där västländerna tar alla chanser att trycka dit ryssen. Det är bra, det!
Ryssar är, generellt sett, ett jävla pack. Fascister ut i fingerspetsarna. Det finns förstås några undantag i de yngre leden, men generellt så...
Vi skall alltså inte sitta och hoppas på någon sorts revolution i Ryssland.
Detta land behöver brytas upp i en mängd små republiker, som inte klarar av att ställa till med sådant här jävelskap på egen hand.
Ryssland måste förgöras, och jag tror att Ukraina är landet som klarar skivan, men då förstås med mycket hjälp från oss i väst.
Det är det värt, i längden.

Ukraina kan inte förgöra Ryssland internt, de kan bli den möjliggörande yttre påverkan. Egentligen är det väl kärnvapnen som är kruxet. Utan dem hade de förlorat sin "militära stormakts"-förmåga för länge sedan. Hur tar man ifrån dem deras kärnvapen? En annan bra sak vore om de tappar sin vapenexport. Deras vapen har ju inte imponerat. Vapenexport är en stor hjälp för inhemsk vapenindustri för det gör att man kan tillverka större serier och få in pengar till utveckling.
Citera
2022-08-01, 14:02
  #5730
Medlem
HejaFinlands avatar
En annan sak jag tänkt på är militära allianser. Tyskland hade några starka allierade i andra världskriget, framförallt Japan. Då liksom nu fanns det en massa diktaturer som gärna krigade mot "väst". Men Tyskland segrade stort i början på kriget. Det fick länder att tro att de var en bra allierad och att de faktiskt kanske kunde besegra de gamla europeiska kolonialmakterna samt USA. Idag imponerar ju inte Ryssland, är det verkligen en häst att satsa pengar på för andra diktaturer? Jag menar hade Tyskland hållit på och krigat i 6 månader i bara västra delen av Polen så kanske inte Japan tyckt det varit värt det att alliera sig med dem.
Citera
2022-08-01, 14:34
  #5731
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beechrider
Det har ju redan börjat mumlas i leden i Tjetjenien.
Khadyroviterna blir nog inte så långvariga som själva tror. Att ta Warzawa kan de ju bara glömma.

Mer och mer börjar den här konflikten anta formen av ett proxy-krig, där västländerna tar alla chanser att trycka dit ryssen. Det är bra, det!
Ryssar är, generellt sett, ett jävla pack. Fascister ut i fingerspetsarna. Det finns förstås några undantag i de yngre leden, men generellt så...
Vi skall alltså inte sitta och hoppas på någon sorts revolution i Ryssland.
Detta land behöver brytas upp i en mängd små republiker, som inte klarar av att ställa till med sådant här jävelskap på egen hand.
Ryssland måste förgöras, och jag tror att Ukraina är landet som klarar skivan, men då förstås med mycket hjälp från oss i väst.
Det är det värt, i längden.

Med tillräckligt stöd från Väst så fixar Ukraina detta. Ukraina kan ställa upp en miljonarmé och om den är utbildad och utrustad enligt västliga normer så har inte Ryssland en chans.

Ett annat problem som ukrainarna har är ju femtekolonnarna - även om ju ryssarna har samma problem, på sin kant.
Citera
2022-08-01, 15:33
  #5732
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
En annan sak jag tänkt på är militära allianser. Tyskland hade några starka allierade i andra världskriget, framförallt Japan. Då liksom nu fanns det en massa diktaturer som gärna krigade mot "väst". Men Tyskland segrade stort i början på kriget. Det fick länder att tro att de var en bra allierad och att de faktiskt kanske kunde besegra de gamla europeiska kolonialmakterna samt USA. Idag imponerar ju inte Ryssland, är det verkligen en häst att satsa pengar på för andra diktaturer? Jag menar hade Tyskland hållit på och krigat i 6 månader i bara västra delen av Polen så kanske inte Japan tyckt det varit värt det att alliera sig med dem.

Det som möjligen talar till Rysslands fördel är väl deras påstådda kärnvapenkapacitet. Jag säger påstådda med tanke på att man ju onekligen kan undra hur det står till med underhållet på det området om de inte kan underhålla lastbilar eller ens byta däck på dem. Samt att vissa diktaturer, typ Nordkorea, kanske längtar lite efter att få sällskap i den internationella skamvrån...


För övrigt fortsätter ryssarna tydligen att projicera sina egna handlingar på andra. Nu ska ytterligare ett antal ickeukrainare som tjänstgjorde under försvaret av Azovstahl ställas inför rätta som "legosoldater". En kroat, tre britter och en svensk om jag förstår det rätt.

https://www.expressen.se/nyheter/ryska-uppgifterna-svensk-stalls-infor-ratta-i-donetsk-/
__________________
Senast redigerad av Karnivoren 2022-08-01 kl. 15:34. Anledning: Correcting autocorrect...
Citera
2022-08-01, 15:58
  #5733
Moderator
Eerieyes avatar
Jag slängde en tråd vars trådstart innehöll mycket länkar. (Det får det inte göra i trådstarter).

Intressant innehåll dock, så jag lägger dem här istället:

Analys på Twitter om vad som motiverar ryzka soldater, hur de leds och strider och slutligen varför ryzka soldater bryter ihop, vägrar lyda order och vägrar återvända till Ukraina efter permis/rotation:

Se mitt nästa inlägg för länkar.

/Mod
__________________
Senast redigerad av Eerieye 2022-08-01 kl. 16:40.
Citera
2022-08-01, 16:02
  #5734
Moderator
Eerieyes avatar
Alla tre länkarna döda. Var det för fetningen tro?

https://twitter.com/ChrisO_wiki/status/1552921299693064194?s=20&t=ENuK6XPx7NawPauYRIsApQ

https://twitter.com/ChrisO_wiki/status/1553322172847951873?s=20&t=ENuK6XPx7NawPauYRIsApQ

https://twitter.com/ChrisO_wiki/status/1553833316578631681?s=20&t=ENuK6XPx7NawPauYRIsApQ

Nej det var annat, men nu funkar det.

/Mod
__________________
Senast redigerad av Eerieye 2022-08-01 kl. 16:09.
Citera
2022-08-01, 16:29
  #5735
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Alla tre länkarna döda. Var det för fetningen tro?

https://twitter.com/ChrisO_wiki/status/1552921299693064194?s=20&t=ENuK6XPx7NawPauYRIsApQ

https://twitter.com/ChrisO_wiki/status/1553322172847951873?s=20&t=ENuK6XPx7NawPauYRIsApQ

https://twitter.com/ChrisO_wiki/status/1553833316578631681?s=20&t=ENuK6XPx7NawPauYRIsApQ

Nej det var annat, men nu funkar det.

/Mod
Intressant uppgift i tråd del 2:
Citat:
Air Force Col Gen Vladimir Mikhailov stated in 2007 that more than 30% of the 11,000 men conscripted annually into the Russian Air Force were "mentally unstable," 10 percent suffered from alcohol and drug abuse, and 15 percent were ill or malnourished.
Och detta alltså det urval rekryter som skickas till flygvapnet som ju kan antas ställa högre krav… Då måste det ligga mycket värre till bland infanteriet. Inte konstigt att de betett sig som en grupp bestående av lågintelligenta brottslingar och psykopater och alkoholister.
Hela mellanskiktet av officerare är av samma kaliber som de värnpliktiga så inte konstigt att det blir som det blivit.
Citera
2022-08-01, 16:41
  #5736
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Med tillräckligt stöd från Väst så fixar Ukraina detta. Ukraina kan ställa upp en miljonarmé och om den är utbildad och utrustad enligt västliga normer så har inte Ryssland en chans.

Ett annat problem som ukrainarna har är ju femtekolonnarna - även om ju ryssarna har samma problem, på sin kant.

Tyvärr så tar det tid att uppnå västlig standard dels för att vapenleveranser och utbildningarna till dessa tar lång tid men även det faktum att ukrainarna är ljusår från oss i väst. Det finns flera finska frivilliga som vittnat om att det tar tid för ukrainarna att få arschlet ur vagnen och ta taktiska beslut. Det går för långsamt helt enkelt. Och ofta är besluten, om inte helt tvärtemot vad de finska soldaterna skulle gjort, så ofta inte väldigt bra. De flesta finska frivilliga har varit frustrerande/mycket frustrerade med ukrainarnas förlegade sätt som ju tyvärr grundar sig på sovjettida stridsdoktriner. Därför har många finnar, även sådana med endast utförd värnplikt, hamnat i rollen som utbildare eftersom deras kunnande är på en helt annan nivå. Vilket givetvis är bra att de utbildar dem men detta ger ju tydliga signaler om att utbilda dem till västlig standard kommer. Att. Ta. Tid.
Så just nu känns det som om större motoffensiver uteblir i närframtiddn pga dessa två faktorer: brist på västliga vapensystem och västligt kunnande. Istället är det nog utnötningskrig och mindre taktiska och strategiska offensiver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in