2022-07-31, 21:53
Medlem
exoticspices avatar
Att skicka ut två nya OVs på jobb tillsammans en helgnatt är ju idiotiskt från första början. Skulle inte förvåna mig om det var deras första pass också. Är man ny ska man naturligtvis jobba första tiden med en erfaren kollega för att lära sig om hur det är jobba i tunnelbanan, speciellt under fredag- och lördagnätter.

Här skulle den ena vara tuffare än den andra för att visa hur jobbet ska gå till. "Kolla på mig hur hård jag kan vara mot den här berusade och stökiga mannen"!
Senast redigerad av exoticspice 2022-07-31 kl. 21:56.
Citera
2022-07-31, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Mycket av nån slags destabiliserande åsiktsuttryck.

Det är inte ordningsvakterna som bestämmer sin uniform om du tror det.

Det finns nog rätt många dåliga ordningsvakter och väldigt många bra. Ungefär som med bilmekaniker.
Men överlag tycker jag nog att tanken är god. Känner mig definitivt tryggare om det finns ordningsvakter på plats med tanke på hur det ser ut i Sverige. Har precis som många andra både bra och dåliga erfarenheter av ordningsvakter men överlag är det väldigt positivt utan att nämna nån specifik situation.

Sen spelar sådana betraktelser mindre roll när en person mist sitt liv efter en snefylla och konfrontation med ett par OV i Stockholms tunnelbana.

Vi får väl se var det slutar, jag har ingen insyn i det här fallet.

Som sagt, jag kanske har helt fel, jag har ingen aning om hur en vanlig dag för en ordningsvakt ser ut och om de bidrar med väldigt mycket positivt. Så där kan jag erkänna att jag helt enkelt inte vet hur situationen faktiskt ser ut. Det jag mest har raljerat kring är att åtminstone inte jag får någon trygghets*känsla* av dem. Jag förstår givetvis att enskilda ordningsvakter inte kan dyka upp klädda efter eget tycke och smak på jobbet, utan det skulle såklart vara någon annan som behöver besluta om detta. Enligt en annan skribent i tråden har man tydligen testat att låta ordningsvakterna ha kostym, dock med katastrofalt resultat, så det verkar ju finnas viss empiri i denna fråga.

Jag kan också tänka mig att det är ett väldigt otacksamt jobb som ordningsvakt. Hur de agerar rent taktiskt och vad deras syfte är har jag dålig koll på. Som sagt, det måste finnas en hyfsad risk att ge sig på alkohol- och narkotikapåverkade personer som potentiellt kan vara beväpnade. Om man ska börja strypa en kille som har en kniv och denne vet lite hur man använder den, ja, då är min känsla att man kanske inte lever speciellt länge helt enkelt.

Nu är mina kunskaper i ämnet tämligen begränsade, men jag vet inte hur taggad jag skulle vara på att börja gå nära okända människor även om jag var någon wrestling/judo/bjj/whatever tripple-level uberninja blackbelt. (Jag kanske har fel, en kille med en kniv kanske är helt chanslös om man har dessa kunskaper.) Så att börja ge sig ut och jobba med detta efter i storleksordningen 80 timmars utbildning det kräver nog en speciell sorts människa helt enkelt, vilket möjligtvis är anledningen till att många känner sig lite oroade över vad dessa är för typer av människor.

Jag tänker att det måste ju även vara en jävligt pissig lön dessa människor har. Säg att de ändå tjänar knappt 20k i månaden när en polis drar in lite mer än 30? Då hade man kunnat ha patrullerande poliser istället för ordningsvakter om man kapade 1/3 av personalstyrkan. Sen är det väl diverse företag som hyrs in som står för dessa ordningsvakter, och då ska ägarna där ha sin avkastning också. För dessa ordningsvakter kan ju inte dra in 10 papp i månaden, det verkar ju helt orimligt.
Citera
2022-07-31, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Stockholmsslang från 1970-80-talet.

Tack, jag visste att de satt ihop på något sätt.

Nej, victimblaming direkt. Om nu BO inte var narkotikapåverkad så hoppas jag att de anhöriga stämmer bolaget för förtal!!

Ja, ledsen, minnet svek lite.....

Jag kommer också ihåg den tiden......

Men BO är högst troligt inte den i sjukhuskläder, BO högst troligen en annan knäppskalle.

Njae, snarare 1960-70-talet.
Ok fortfarande aldrig hört och föddes i stockholm 1980 bodde där i över 30 år
Citera
2022-07-31, 21:56
Medlem
AnitaSvans avatar
Om det nu vore så många civilister med "mobbar" där borde det väl komma ut några filmer snart?
Nån som sett någon film?
Citera
2022-07-31, 21:59
Medlem
DreamTwisters avatar
Rapporterats om "stryptag" och ingen media har öht andats ett ord om nån batong-bonanza; märkligt. Får strax se vad dom säger på fyrans nyheter då
Citera
2022-07-31, 21:59
Medlem
Jag vet lika lite som ni gör. Men spekulationerna här, av människor som sällan eller aldrig varit med i ordentligt våldsamma situationer (som detta eventuellt är, vanligt krogslagsmål räknas ej in) vet vilka grepp man kan tvingas använda för att stoppa en pågående aggression. Låt det stå klart vad som först skedde, har OV gjort sig skyldiga till övervåld skall de givetvis åtalas och dömas för detta, men fram tills vi har en god bild av vad som verkligen skett så bör man lugna sig med ropen efter galgen.

OM OV t ex satt det som på engelska kallas för "rear neck choke" på den numera avlidna (vila i frid), vilket kan vara proportiornerligt r/t aggression, så går detta väldigt fort. Särskilt om den numera avlidna inte var vid god vigör och om OV "satte" choken, då går det tyvärr väldigt fort. Eventuell narkotikapåverkan och/eller psykisk sjukdom av svår karaktär kan göra dessa människor något otroligt starka och uthålliga - tills de dör. OM det är så, då finns inte den sedvanliga upptrappningen i våldstrappan, inte heller finns alltid det logiska tänkandet som du och jag har, om jag blir tagen av ordningsmakten och dess förlängning, märker att jag inte har en chans -> då slutar jag direkt kämpa emot. Vid viss narkotikapåverkan och vid viss allvarlig psykisk störning och ett tillstånd i den riktningen så fungerar det inte alltid enligt ovanstående.

Summa summarum: låt rättsväsendet ha sin gång. Vila i frid till den avlidne.
Citera
2022-07-31, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thuglifesweden
Någon som har identitet på OV och den döde?

OV: Flickan vid namn Ilm@ och pojken @lex.
Citera
2022-07-31, 22:01
Avslutad
Såg OV:erna mannen ofreda och misshandla live eller?
Citera
2022-07-31, 22:04
Bannlyst
Såg ett riktigt stolpskott på TV4Nyheterna precis som kommenterade detta. Hon sa att hon ej upplevde mannen som aggressiv, men att han vevade slag mot ordningsvakterna.
Citera
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Rapporterats om "stryptag" och ingen media har öht andats ett ord om nån batong-bonanza; märkligt. Får strax se vad dom säger på fyrans nyheter då
Det är ju ett vittne som sett händelsen som intervjuas i TV4.

Och som säger att två ordningsvakter (medvetet) slog ihjäl mannen med batong.
Citera
Avslutad
Det sägs att vittnen ska ha filmat det inträffade. Varför ligger inga klipp uppe på nätet ännu? Om någon som läser detta har klipp kan de PM:A så laddar jag upp det någonstans. Viktigt för diskussionen och transparens att vi får se vad som verkligen hände, skit i om polisen säger till er att inte sprida klippen. Det är i grunden en demokratifråga som berör oss alla.

Vem av oss har aldrig haft en snefylla nån gång? Det kan hända vem som helst. Ska man vara orolig för att en ordningsvakt kan döda en nästa gång man går ut å dricker om det råkar bli för mycket? Fy fan säger jag bara till de som försvarar detta.
Citera
2022-07-31, 22:06
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Det är ju ett vittne som sett händelsen som intervjuas i TV4.

Och som säger att två ordningsvakter (medvetet) slog ihjäl mannen med batong.
Nej, hon säger inter alls att de medvetet slog ihjäl honom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in