Citat:
Ursprungligen postat av
EnoughisEnough
Mycket av nån slags destabiliserande åsiktsuttryck.
Det är inte ordningsvakterna som bestämmer sin uniform om du tror det.
Det finns nog rätt många dåliga ordningsvakter och väldigt många bra. Ungefär som med bilmekaniker.
Men överlag tycker jag nog att tanken är god. Känner mig definitivt tryggare om det finns ordningsvakter på plats med tanke på hur det ser ut i Sverige. Har precis som många andra både bra och dåliga erfarenheter av ordningsvakter men överlag är det väldigt positivt utan att nämna nån specifik situation.
Sen spelar sådana betraktelser mindre roll när en person mist sitt liv efter en snefylla och konfrontation med ett par OV i Stockholms tunnelbana.
Vi får väl se var det slutar, jag har ingen insyn i det här fallet.
Som sagt, jag kanske har helt fel, jag har ingen aning om hur en vanlig dag för en ordningsvakt ser ut och om de bidrar med väldigt mycket positivt. Så där kan jag erkänna att jag helt enkelt inte vet hur situationen faktiskt ser ut. Det jag mest har raljerat kring är att åtminstone inte jag får någon trygghets*känsla* av dem. Jag förstår givetvis att enskilda ordningsvakter inte kan dyka upp klädda efter eget tycke och smak på jobbet, utan det skulle såklart vara någon annan som behöver besluta om detta. Enligt en annan skribent i tråden har man tydligen testat att låta ordningsvakterna ha kostym, dock med katastrofalt resultat, så det verkar ju finnas viss empiri i denna fråga.
Jag kan också tänka mig att det är ett väldigt otacksamt jobb som ordningsvakt. Hur de agerar rent taktiskt och vad deras syfte är har jag dålig koll på. Som sagt, det måste finnas en hyfsad risk att ge sig på alkohol- och narkotikapåverkade personer som potentiellt kan vara beväpnade. Om man ska börja strypa en kille som har en kniv och denne vet lite hur man använder den, ja, då är min känsla att man kanske inte lever speciellt länge helt enkelt.
Nu är mina kunskaper i ämnet tämligen begränsade, men jag vet inte hur taggad jag skulle vara på att börja gå nära okända människor även om jag var någon wrestling/judo/bjj/whatever tripple-level uberninja blackbelt. (Jag kanske har fel, en kille med en kniv kanske är helt chanslös om man har dessa kunskaper.) Så att börja ge sig ut och jobba med detta efter i storleksordningen 80 timmars utbildning det kräver nog en speciell sorts människa helt enkelt, vilket möjligtvis är anledningen till att många känner sig lite oroade över vad dessa är för typer av människor.
Jag tänker att det måste ju även vara en jävligt pissig lön dessa människor har. Säg att de ändå tjänar knappt 20k i månaden när en polis drar in lite mer än 30? Då hade man kunnat ha patrullerande poliser istället för ordningsvakter om man kapade 1/3 av personalstyrkan. Sen är det väl diverse företag som hyrs in som står för dessa ordningsvakter, och då ska ägarna där ha sin avkastning också. För dessa ordningsvakter kan ju inte dra in 10 papp i månaden, det verkar ju helt orimligt.