2022-07-31, 20:45
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Hade föredraget om du kom med information om händelsen isig. Vad den döde faktiskt gjorde i våldsväg. Men det är väl inte intressant.
Det kommer fram i utredningen. Det vi diskuterade var OV utbildning.
Citera
2022-07-31, 20:45
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Hade det varit 10 OV på plats hade det kanske sett annorlunda ut men vad jag vet vill stockholmare helst ha gratis tunnelbana med maximal säkerhet. Ekvationen går inte ihop.
Vår fetning. Ekvation enkel: Stockholms stadshus, är renons på kompetenta styrande politiker. De röda i (Mp) och (M) vill förbjuda bilar och ha mera Pride. De vill inte ha prisvärd kollektivtrafik för arbetare och res usch svaga. Stockholms närmsta grannhuvudstad Tallinn har gratis bussar och spårvagnar och säkerheten är bra.

OnT: Våra tankar och böner, är med alla inb andade.
Citera
2022-07-31, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Ja, de får använda våld exempelvis halvnelson. Det får även du (och väktare) göra vid ett envarsgripande. Men våldet får inte vara grövre än vad situationen kräver. Dödligt våld KAN alltså vara tillåtet om situationen kräver det.
Ok, så det kan röra sig om en väktare som helt enkelt bara höll för länge? Ett dödligt misstag men ändå ett misstag.

Jävla tragiskt hela historien iaf, som någon sa är det ju 3 liv förstörda, den döda och de två "xxx" vad man nu vill kalla dom.
Citera
2022-07-31, 20:47
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrant
Jag var inte där men en som känner den avlidna har skrivit i tråden att det var 8 OV inblandade

Det kanske det kom senare men jag har bara läst att de var 2 när killen tuppade av.

Och var det som det sägs i tråden en tjej och en kille så skulle jag gissa på att det var killen som brottade ner honom.
Citera
2022-07-31, 20:48
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Det kanske det kom senare men jag har bara läst att de var 2 när killen tuppade av.

Och var det som det sägs i tråden en tjej och en kille kan jag gissa att det var killen som brottade ner honom.
Ska bli intressant att läsa FUP en och följa detta.
Citera
2022-07-31, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanig
Oavsett om han var världens finaste så har han ju bevisligen varit så in i helvete stökig och våldsam så att ordningsvakter tvingas till att slåss med honom.
Lite konstigt att klassa någon som världens finaste genom att berätta vilket jobb han har.

Nej det har inte bevisats än.

Polisen säger ju till och med att det är oklart.

Citat:
– Han ska ha sprungit runt, ofredat och misshandlat personer på perrongen, men det är lite oklart i nuläget. De uppgav att det var tumult och att de behövde hjälp, sade polisens presstalesperson Towe Hägg till Aftonbladet, inledningsskedet.
Citera
2022-07-31, 20:53
Medlem
Citat:
Vad gäller ordningsvakters uniform så är den framtagen av rikspolisstyrelsen.
SL hade för många år sedan en period där man satte kostym på ordningsvakterna. Det slutade i fullständig katastrof med ett ökat antal ingripanden som slutade med våld.

Ok intressant, av ren nyfikenhet, råkar du veta ungefär vilka år man gjorde detta experiment? Tänker om det var 10 år sedan eller 30 år sedan eller när på ett ungefär.

Jag verkar ju förövrigt inte ha många rätt i den här tråden, så ska nog checka ut. Man får väl bara beklaga det inträffade och det verkar ju från det lilla man vet som något som antagligen var rätt onödigt att ställa till med av alla inblandade parter.
Citera
2022-07-31, 20:54
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Finns det någon som känner att alla dessa ordningsvakter som driver runt bidrar till någon ökad säkerhet? Nu har jag ingen koll, de kanske gör många heroiska ingripnaden som jag inte känner till och jag är dum i huvudet. Men jag tycker ändå man kan fundera på om det nuvarande upplägget ens bidrar till ökad säkerhet.

Det handlar väl i mitt tycke även lite om stil och liknande, är den här typen av kläder de har viktigt för deras arbete? Tror det skulle inge mycket mer respekt om de hade bra kläder, uppförde sig bra och gav ett proffsig intryck. Istället för att driva runt och se dräggiga ut, kanske inte riktigt på den nivå som de alkolister och knarkare de är där för att ta hand om (antar jag), men ändå inget som man känner att man direkt ser upp till. Hade det varit en riktig knivfinne i farten så hade vi antagligen haft två döda ordningsvakter, och inte tvärt om, så jag antar att de måste känna av rätt bra vem de ger sig på.

De gillar att i grupp trakasera välklädda äldre män påväg hem från middagar.

Har du drukit alkohol?
Du är berusad!
Två ordningsvakter rycker tag i varsin arm o böjer dessa lätt bakot.
Säger du något så tar de in vederbörande i visiteringsrum.
Muddrar fickor o plånbok.
Sedan kastar de ut vederbörande på gatan o säger att denne får ta buss eller taxi. O att ingripandet är för dennes egen säkerhet.

Har en hel del bekanta som utsatts för denna förnedrande behandling.
Rådmansgatan, Odenplan o St Eriksplan ska man uppenbart undvika.

Det otäcka är att vissa påstår att vakterna tycks finna glädje o njutning i sitt utövande.

Vi får hoppas att detta sätter ljus på outsourcingen av resenärernas trygghet.
Citera
2022-07-31, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Finns det någon som känner att alla dessa ordningsvakter som driver runt bidrar till någon ökad säkerhet? Nu har jag ingen koll, de kanske gör många heroiska ingripnaden som jag inte känner till och jag är dum i huvudet. Men jag tycker ändå man kan fundera på om det nuvarande upplägget ens bidrar till ökad säkerhet.

Det handlar väl i mitt tycke även lite om stil och liknande, är den här typen av kläder de har viktigt för deras arbete? Tror det skulle inge mycket mer respekt om de hade bra kläder, uppförde sig bra och gav ett proffsig intryck. Istället för att driva runt och se dräggiga ut, kanske inte riktigt på den nivå som de alkolister och knarkare de är där för att ta hand om (antar jag), men ändå inget som man känner att man direkt ser upp till. Hade det varit en riktig knivfinne i farten så hade vi antagligen haft två döda ordningsvakter, och inte tvärt om, så jag antar att de måste känna av rätt bra vem de ger sig på.

Mycket av nån slags destabiliserande åsiktsuttryck.

Det är inte ordningsvakterna som bestämmer sin uniform om du tror det.

Det finns nog rätt många dåliga ordningsvakter och väldigt många bra. Ungefär som med bilmekaniker.
Men överlag tycker jag nog att tanken är god. Känner mig definitivt tryggare om det finns ordningsvakter på plats med tanke på hur det ser ut i Sverige. Har precis som många andra både bra och dåliga erfarenheter av ordningsvakter men överlag är det väldigt positivt utan att nämna nån specifik situation.

Sen spelar sådana betraktelser mindre roll när en person mist sitt liv efter en snefylla och konfrontation med ett par OV i Stockholms tunnelbana.

Vi får väl se var det slutar, jag har ingen insyn i det här fallet.
Citera
2022-07-31, 20:59
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Oavsett om han var världens finaste så har han ju bevisligen varit så in i helvete stökig och våldsam så att ordningsvakter tvingas till att slåss med honom.
Lite konstigt att klassa någon som världens finaste genom att berätta vilket jobb han har.

Även väldigt sansade människor kan reagera våldsamt om någon börjar ingripa fysiskt. O situationer kan lätt eskalera o urarta om man hanterar människor kränkande.

Uppenbart så har vakterna misslyckats i sin utövning.
Citera
2022-07-31, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C189
Råder inga tvivel om att man tar styrkeförhållandet i beaktning. Dock döms man om man har uppsåt ELLER av oaktsamhet, och tror detta skedde av oaktsamhet givetvis men det räddar dem inte.

Hoppas dem får ett rättvist straff med förhållande och situation i beaktning.

Någon måste bära hundhuvudet, så är det.
Citera
2022-07-31, 21:02
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capulca
Nej det har inte bevisats än.

Polisen säger ju till och med att det är oklart.

Citat:
– Han ska ha sprungit runt, ofredat och misshandlat personer på perrongen, men det är lite oklart i nuläget. De uppgav att det var tumult och att de behövde hjälp, sade polisens presstalesperson Towe Hägg till Aftonbladet, inledningsskedet.

Men vilken tid kom den där infon ut då, den är väl från i morse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in