2022-07-31, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Får väktare ta sån där halvnelson eller vad det heter där man kväver personen så den blir medvetslös?

Alltså, jag vet bättre än de flesta vilka grisar väktare kan vara men om man ska vara djävulens advokat för en stund kanske det var okunskap och misstag som gjorde att han dog, snarare än illvilja?
I detta fall var det inte väktare utan ordningsvakter. Ja, de får använda våld exempelvis halvnelson. Det får även du (och väktare) göra vid ett envarsgripande. Men våldet får inte vara grövre än vad situationen kräver. Dödligt våld KAN alltså vara tillåtet om situationen kräver det.
Citera
2022-07-31, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrant
Vi får se vad utredningen visar.

Ja det är bra att du förstår det istället för att uppvigla eller ha orimliga krav.

Citat:
Ursprungligen postat av C189
Men är dem 10 Ov mot 1 GM för att minimera våldsanvändningen så är det ju fel att vara 10 mot 1 alltid är det något

Sant iofs.

Jag vill inte föregå utredningen. Det finns rötägg som använder övervåld i olika situationer och det handlar inte bara om Ordningsvakter.

Detta borde bli ordentligt utrett men det vore ju konstigt om inte man tar styrkeförhållandet i beaktande.

En del här verkar tro att två OV minsann ska lösa situationer där det är hela gäng av våldsverkare. Bara att ge dom vård ju.
Citera
2022-07-31, 20:36
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Fel av mig. OV har 80 timmars utbildning.

2 arbetsveckor för att lära sig ett yrke? Juridik, vad man ska vara observant på. hur man hanterar olika situationer. Psykologi, hur man ingriper praktiskt fysiskt med olika grader av våld. Hur man visiterar. Hur man avvisar. Hur man avrapporterar o gör polisanmälan.

Avlägger de sedan en examen?

Betryggande.
Citera
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C189
Du behöver inte sitta och spamma ut en länk om längden på Ov utbildning då den är helt irrelevant.

Läs mitt tidigare svar till dig så förstår du nog själv det.
Nej fattar faktiskt inte vad du menar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Det kan vara så enkelt. Det blir lite svårt att straffa OV då.

Man måste försöka sätta sig in i en liknande situation. Hade det varit 10 OV på plats hade det kanske sett annorlunda ut men vad jag vet vill stockholmare helst ha gratis tunnelbana med maximal säkerhet. Ekvationen går inte ihop.

Finns det någon som känner att alla dessa ordningsvakter som driver runt bidrar till någon ökad säkerhet? Nu har jag ingen koll, de kanske gör många heroiska ingripnaden som jag inte känner till och jag är dum i huvudet. Men jag tycker ändå man kan fundera på om det nuvarande upplägget ens bidrar till ökad säkerhet.

Det handlar väl i mitt tycke även lite om stil och liknande, är den här typen av kläder de har viktigt för deras arbete? Tror det skulle inge mycket mer respekt om de hade bra kläder, uppförde sig bra och gav ett proffsig intryck. Istället för att driva runt och se dräggiga ut, kanske inte riktigt på den nivå som de alkolister och knarkare de är där för att ta hand om (antar jag), men ändå inget som man känner att man direkt ser upp till. Hade det varit en riktig knivfinne i farten så hade vi antagligen haft två döda ordningsvakter, och inte tvärt om, så jag antar att de måste känna av rätt bra vem de ger sig på.
Citera
2022-07-31, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Här där jag bor ska polisen alltid sätta på kroppskameran innan de griper in. Det sitter liksom i ryggraden, precis som de kollar med handen att batongen är på plats. Inget svårt med det!

Exakt så ska det fungera med ordningsvakters kameror i tunnelbanan också
Citera
2022-07-31, 20:38
Medlem
Här tror jag kameran har gjort sin nytta.. det är sällan det blir en sån snabb åtgärd som gripa och häkta ordningsvakter.. brukar bli en lång utredning med ev rättegången men ej häktade..
Så detta måste betyda att det finns bevis via kamera och ev vittnen. Som gör att man griper dessa 2.. men säkert kommer bli jobbig en tid framåt.. riskerar 10 år i fängelse om dom blir dömda..
Citera
2022-07-31, 20:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tanig
Vi har ju ett litet problem med integritet med det. Ska vakter tvingas till att ha med sig en påslagen kamera vid toalettbesök? Ska de verkligen behöva filmas om de sitter och pratar i bilen?

Ja! Sedan bör vara vara strikta regel på vem och hur man titta på innehållet. Kan inte vara så där jättemycket raktet forskning att utfromat kamerorna så, att innehållet går bara att låsa upp med order av domstol / åklagare och bara titta dom på tidsperioder som rör rapporterade indcienter.

Vet man att OV Muhammed slog sönder Sven Andersson i avvisterings rummet vid Vällingby tunnelbanna kl. 13:30 , då kan man bara titta på innehållet runt 12:30 och 14:30.. Inte när 15:30 när Muhammed ligger på en bönematta yllar emot Mecka.
Citera
2022-07-31, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Finns det någon som känner att alla dessa ordningsvakter som driver runt bidrar till någon ökad säkerhet? Nu har jag ingen koll, de kanske gör många heroiska ingripnaden som jag inte känner till och jag är dum i huvudet. Men jag tycker ändå man kan fundera på om det nuvarande upplägget ens bidrar till ökad säkerhet.

Det handlar väl i mitt tycke även lite om stil och liknande, är den här typen av kläder de har viktigt för deras arbete? Tror det skulle inge mycket mer respekt om de hade bra kläder, uppförde sig bra och gav ett proffsig intryck. Istället för att driva runt och se dräggiga ut, kanske inte riktigt på den nivå som de alkolister och knarkare de är där för att ta hand om (antar jag), men ändå inget som man känner att man direkt ser upp till. Hade det varit en riktig knivfinne i farten så hade vi antagligen haft två döda ordningsvakter, och inte tvärt om, så jag antar att de måste känna av rätt bra vem de ger sig på.

Vad gäller ordningsvakters uniform så är den framtagen av rikspolisstyrelsen.
SL hade för många år sedan en period där man satte kostym på ordningsvakterna. Det slutade i fullständig katastrof med ett ökat antal ingripanden som slutade med våld.
Citera
2022-07-31, 20:41
Medlem
Citat:
https://polisen.se/lagar-och-regler/ordningsvakter/ordningsvakt-utbildning/

Hade föredraget om du kom med information om händelsen isig. Vad den döde faktiskt gjorde i våldsväg. Men det är väl inte intressant.
Citera
2022-07-31, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Jag tror inte det varit överdrivet stökigt. Om uppgifterna stämmer att den avlidne stökat först uppe på Sveavägen för att sedan ge sig på flertalet personer nere på tunnelbaneperongen borde vi hört flertalet konkreta vittnesuppgifter kring detta vilket vi inte gjort trots att det förflutit nästan 17h sedan händelsen. De enda vittnesuppgifter som kommit fram tycks vara att ordningsvakterna tagit strypgrepp på offret. Väldigt märkligt tycker jag.

Hade offret börjat stöka uppe på Sveavägen genom att ofreda och försöka misshandla folk borde polis tillkallats från första början och inte ordningsvakter om nu inte stöket skedde i direkt anslutning till tunnelbanan. Oavsett är det underligt att inga vittnesmål om offrets våldshandlingar mot allmänheten kommit fram. Skulle tyvärr inte förvåna mig om det i slutänden visar sig att offret endast var för berusad för att åka med tunnelbanan och att ordningsvakterna agerat vårdslöst med dödsfall som följd.

Det verkar inte som att någon har behövt uppsöka läkare heller för eventuella skador av den misshandel som BO påstås ha utfört mot folk.
Citera
2022-07-31, 20:44
Medlem
C189s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Ja det är bra att du förstår det istället för att uppvigla eller ha orimliga krav.

Sant iofs.

Jag vill inte föregå utredningen. Det finns rötägg som använder övervåld i olika situationer och det handlar inte bara om Ordningsvakter.

Detta borde bli ordentligt utrett men det vore ju konstigt om inte man tar styrkeförhållandet i beaktande.

En del här verkar tro att två OV minsann ska lösa situationer där det är hela gäng av våldsverkare. Bara att ge dom vård ju.
Råder inga tvivel om att man tar styrkeförhållandet i beaktning. Dock döms man om man har uppsåt ELLER av oaktsamhet, och tror detta skedde av oaktsamhet givetvis men det räddar dem inte.

Hoppas dem får ett rättvist straff med förhållande och situation i beaktning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in