2022-07-31, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C189
Min teori i vad som skett är följande;
BO har varit aggressiv, slagit till någon (random person eller vän spelar ingen större roll). Ov ser detta och ingriper men då BO är adrenalinpumpad pga ilska och troligtvis större än dessa Ov så har dem problem med att få kontroll på BO. Ov tar därför ett nacklås på BO (arm runt halsen bakifrån) och ligger där och håller kvar då man på det viset fått kontroll på BO. Man upptäcker sedan att BO inte blivit lugn av sig själv utan snarare tuppat av pga nacklåset (strypt), och då har man startat livräddande åtgärder.

Det kan vara så enkelt. Det blir lite svårt att straffa OV då.

Man måste försöka sätta sig in i en liknande situation. Hade det varit 10 OV på plats hade det kanske sett annorlunda ut men vad jag vet vill stockholmare helst ha gratis tunnelbana med maximal säkerhet. Ekvationen går inte ihop.
Citera
2022-07-31, 20:18
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanig
Finniga tonåringar kanske på MC Donalds har eventuellt en annan funktion än ordningsvakterna i Stockholms tunnelbana??

Alla som varit på en donken kl 04:00 en lördagsmorgon ser att dessa finniga tonåringar är bättre på att hålla ordningen än tjaffsiga ordningsvakter.

Om du anser att ordningsvakters jobb är att svinga batong och sprida otrygghet tycker jag synd om dig.
Citera
2022-07-31, 20:19
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
8 OVs hade förmodligen inte haft ihjäl mannen, det är om du känner dig underbemannad som vakt som de "fula" greppen kommer fram.
Jag var inte där men en som känner den avlidna har skrivit i tråden att det var 8 OV inblandade
Citera
2022-07-31, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Men dom gör andra ingripade som inte dokumenteras. Skall man nu ha dessa babianer i uniform och vara våldsmonopolets förlänga arm, då skall det också dokumenteras vad dom gör minut för minut , sekund för sekund.

Vi har ju ett litet problem med integritet med det. Ska vakter tvingas till att ha med sig en påslagen kamera vid toalettbesök? Ska de verkligen behöva filmas om de sitter och pratar i bilen?
Citera
Medlem
C189s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrant
Javisst , mitt fel , de har ju 80 timmars utbildning. https://polisen.se/lagar-och-regler/ordningsvakter/ordningsvakt-utbildning/

Och polisen som sparkar folk som ligger ned med handfängsel, släpar folk med handfängsel i snön med ansiktet först, OC-Sprayar folk i handfängsel har 2,5år utbildning, så vad spelar utdbildnings längden för roll?. Handlar knappast om utbildningens längd utan snarare personen/personerna i fråga.

80h för det lilla en OV får göra och bör kunna låter rimligt.

Tror fortfarande att det handlar om en misstag och inte en outbildad vakt eller ett agerande med avsikt att döda.
Citera
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Längden på utbildningen bestäms av staten, inte vakterna själva.
Utbildningen är fortfarande 80 timmar
Citera
2022-07-31, 20:21
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Jo påminner en del om kille som blev dödad av poliser. Osmano Vallo
Ditt och flera andras gaggande om "Osmo Vallo-fallet" är nog en hopblandning med offret Rolf Machnow, som dog sönderslagen i OT-rummet på T-Centralen i sällskap av 2 poliser efter att ha plockats upp av dem på Sergels Torg, sommaren 1982. Värsta "Baseboll-säsongen", med andra ord...
Citera
2022-07-31, 20:22
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Nja. Det går inte i det här fallet. De har ju gjort ingripandet framför fast monterade kameror. Sen just i detta fall vet vi inte om kroppskamerorna var på eller av

Även om övervakningskamerorna skulle krångla o filmen råka raderas så kan vi ge oss på att 5-10 personer filmat med sina mobiler.
Det kommer bli uträtt.
Citera
2022-07-31, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Alla som varit på en donken kl 04:00 en lördagsmorgon ser att dessa finniga tonåringar är bättre på att hålla ordningen än tjaffsiga ordningsvakter.

Om du anser att ordningsvakters jobb är att svinga batong och sprida otrygghet tycker jag synd om dig.

Var sa jag att jag tycker att vakternas jobb är att svinga batong?
Citera
2022-07-31, 20:23
Medlem
Citat:
Så kan det ju ha varit, det låter mer troligt än att han skulle ha sprungit runt och ofredat andra. Bråk kan uppstå på fyllan men då ska utbildade gripa in så det kan redas ut. Handklovar på och en bedömning om vård krävs ska göras. Ingen vet vad som orsakade hans reaktion. Det kan vara fylla, sjukdom eller droger. Det måste ju utredas. Inte fan ska man bli nerbrottad och kvävd av outbildade. Det här är en skam för Sverige att vi kommit hit.
Vart framkommer det att dom var outbildade?
Citera
2022-07-31, 20:23
Medlem
Citat:
Såklart ska dom inte ingripa när dom inte kan hantera situationen. Då ska dom se till att den våldsamme inte kan skada andra tills polisen kommer. Det innebär inte att 8 ordningsvakter ska ha ihjäl den våldsamme. 80 timmars utbildning är det för att bli ordningsvakt. Wow. https://polisen.se/lagar-och-regler/ordningsvakter/ordningsvakt-utbildning/

Skadade den döde nån annan än möjligen OV under ingripandet då? Det verkar inte så och därför har dom ju uppfyllt ett av dina krav.

Hade det varit 8 OV på plats hade situationen hade det antagligen slutat på annat sätt men om inte resurserna finns så menar du att OV ska titta bort när våldsverkare misshandlar människor i tunnelbanan?
Hade du tänk likadant om det var ditt barn som misshandlades?
Citera
2022-07-31, 20:24
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Vart framkommer det att dom var outbildade?
Fel av mig. OV har 80 timmars utbildning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in