2022-07-31, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrant
Det kan det innebära, absolut, men då ska man rimligtvis få den vård man behöver. Inte bli nerbrottad och kvävd.

Hej! Här kommer vi med vården för att du slår och trakasserar oskyldiga människor?

Bara för man fått en snefylla så blir man inte väldigt mottaglig för vård. Samhället har tvångsmedel att ta till i dom fallen. Om det nu ens är så.
Ibland går det bra, ibland illa. Borde väl finnas övervakning och vittnen som kan ge en förklaring till att det slutade som det gjorde.
Helt omöjligt att säga hur detta kommer sluta anser jag.

Det måste ju funnits något bakom snedfyllan. Det ska tydligen handla om nån i toppskiktet på ett välkänt IT-bolag som börjat kaoza redan på pub anchor?
Var fanns hans sällskap i denna soppan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrant
Har du källa på att han misshandlat och hotat andra? Eller är det ordningsvakternas redogörelse?
Den källan jag har är tidningen som då har pratat med polisen. Mer tillförlitlig källa har vi väl knappast än så länge
Citera
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feinflux
Samma säkerhetschef eller VD, om man ska vara petig, som några timmar efter dödsfallet är tvärsäker på att hans personal inte begått något fel? Men någon timme senare gör en kovändning? Honom skulle jag inte lita på om det så vore den sista människan på jorden.

Som sagt är CSG ett bolag som hade ett hyfsat skamfilat rykte för 20år sedan. Inte bara här i Sverige utan det var väl även ett par skandaler i Sydafrika om jag inte minns helt fel. Och som jag tidigare nämnt var väl ett flertal av den åtminstone dåvarande ledningen dömda för olika våldsbrott.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dunder90
Inte häktade, anhållna. Det är en jäkla skillnad.

På tisdag eller onsdag är det häktet som gäller.
Citera
2022-07-31, 19:47
Medlem
C189s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Nej, ordningsvakter har ingen skyldighet att ingripa.

Källa: Statens offentliga utredningar, SOU 2021:38, sid 168
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2021/05/sou-202138/

Det skulle ju bli väldigt problematiskt om en ordningsvakt som utför säkerhetskontroll på en domstol eller flygplats inte ingriper. Men det verkar som att man inte anser att en ordningsvakt behöver ingripa i alla händelser men i så fall behöver de ju meddela detta för sin uppdragsgivare = polisen.

”En viktig del i uppgiften att upprätthålla ordningen är att tillse att besökarnas säkerhet till person och egendom inte äventyras. Ordningsvakt är sålunda skyldig att ingripa då någon t.ex. blir hotad, misshandlad eller frånstulen sin egendom.”
- SOU 1978:33, s. 212.

Det är egentligen precis vad du säger, bortsett från skyldigheten. Vid uppenbar ordningsstörning har Ov alltså enligt förarbetena en skyldighet att ingripa för ordningens upprätthållande. En skyldighet att ingripa är inte absolut utan bedöms ett ingripande som för riskfyllt behöver det inte genomföras men däremot måste polisen meddelas och tillkallas.

I detta fallet så misshandlar mannen en person/personer och Ov är då således skyldiga att ingripa. Går sedan att diskutera vad ”ingripa” innefattar, att tillkalla polis och försöka samtala med personen tills polis anländer är också en form av ingripande, men det hör egentligen inte hit. Det vi diskuterade var hurvida Ov är skyldig att ingripa eller inte och enligt förarbetena så är dem det.

Det är vad som sägs på polisens Ov utbildning med
Citera
2022-07-31, 19:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Shotter
Vi ska inte sväva ifrån ämnet, mer var att personen syftade på att det var inkvoterade invandrare som gjort jobbet. Då menade jag att man knappast behöver bli inkvoteras som OV. Det är ett lågstatus yrke enligt mig.

Dom har lågt ställda krav på OV. Det märker när man har sammanstött med dessa. Många vill bara visa auktoritet för dom bär uniform. Vet vid ett tillfälle, då jag gick på spårvagnen vid fel ställe vid Alvik, då var sådan där babian framme och tvingade mej att gå av spårvagnen bara för att, då hade husse en liten dvärg till Gestapo smurf ( SL Biljett kontrollanter ) sagt till babianen ( OV ) att jag inte fick gå ombord på vagnen där. Dvs helt omotiverat.

Ändå är det jättevanligt att folk gå på spårvagnen när den har vagnen har den här positionen, så länge förare tycker det är ok, är det ok.

När jag har burit uniform (m/59) ibland allmänheten, då har sett till uppföra sej exemplariskt. Har bara suppit i uniform på förlägningen.
Senast redigerad av Niggers 2022-07-31 kl. 19:50.
Citera
2022-07-31, 19:48
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Den källan jag har är tidningen som då har pratat med polisen. Mer tillförlitlig källa har vi väl knappast än så länge
Tänkte väl det. Och poliserna hade fått redogörelse från de ingripande vakterna.
Citera
2022-07-31, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Ok, jag kanske inte vet vad trygghetsvärdar är. Jag trodde de patrullerande personerna som har ordningsvakt-väst var trygghetsvärdar. Tror aldrig jag sett en trygghetsvärd i sådant fall.

Trygghetsvärdarna har röda tröjor.

För övrigt håller jag med dig då en hel del trygghetsvärdar är direkt övertagna från "Lugna gatan", som SL bröt kontraktet med då de skapade en hel del otrygghet, så de fick byta gröna tröjor mot röda. Horribelt.
Citera
2022-07-31, 19:50
Medlem
Dunder90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nepodsladen
På tisdag eller onsdag är det häktet som gäller.

Det återstår att se. Måste vara ett ganska enkelt ärende att utreda med tanke på alla övervakningsfilmer osv. Sjukt tragiskt oavsett. Ingen vill skada någon så allvarligt att det slutar med en avliden. Lider med både anhöriga och ordningsvakter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vtorp
Han drack ibland ja men blev inte våldsam alla i sällskapet försökte ringa vänner som kunde lugna honom det var emot sällskapet han flippade o slog till sen såg dom vakterna strypa honom livlös o påbörja hjärt o lungräddning
Varför sitter du och fabricerar uppgifter även om du var med? Du kan inte sitta och skriva att vakterna ströp honom ren spekulation från din sida. Förstår om du är chockad och påverkad av det du bevittnat men det betyder inte att du kan anklaga vakterna för något som vi inte vet har hänt. På dig låter det som att vakterna medvetet dödat honom, vilket mest troligt inte stämmer
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vtorp
Tycker du man ska dö för att man dricker för mycket en kväll o flippar??

Nej men om man ”flippar” så kan ju egentligen vad som helst hända.. din vän hade kanske mördat nån tex.

Men varför flippade han? Nåt dåligt kanske hänt? För mycket näs-godis?
Citera
2022-07-31, 19:51
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Hej! Här kommer vi med vården för att du slår och trakasserar oskyldiga människor?

Bara för man fått en snefylla så blir man inte väldigt mottaglig för vård. Samhället har tvångsmedel att ta till i dom fallen. Om det nu ens är så.
Ibland går det bra, ibland illa. Borde väl finnas övervakning och vittnen som kan ge en förklaring till att det slutade som det gjorde.
Helt omöjligt att säga hur detta kommer sluta anser jag.

Det måste ju funnits något bakom snedfyllan. Det ska tydligen handla om nån i toppskiktet på ett välkänt IT-bolag som börjat kaoza redan på pub anchor?
Var fanns hans sällskap i denna soppan.
Självklart skulle han ha fått den vård han hade rätt till om det av ngn anledning brunnit i hjärnan på honom. Inte blivit nerbrottad och kvävd av ett gäng outbildade gorillor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in